Videotest: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDI 115 ETG6 (2013)
autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 5008 > Peugeot 5008 2.0 HDI 163k AT (2014)
Peugeot 5008 2.0 HDI 163k AT (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 6
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Velké a prostorné auto; příjemný interiér; dostatečný a úsporný motor
STAROSTI
V praktičnosti trochu pokulhává; hlučnější podvozek
Aby stávající modely pod záplavou novinek typu 308 nepůsobily poněkud zastarale, dočkaly se decentní proměny. V případě modelu 5008, který je předmětem našeho dnešního zájmu, se měnila především příď. Odečtěte si falešné průduchy chlazení v předním nárazníku, naopak přičtěte světlomety ve stylu nových Peugeotů s pásem diod denního svícení a výsledkem je účinná omlazující kúra. Škoda, že se s podobným zápalem designéři nevěnovali také zádi, která se změnila jen přesunutím nápisu Peugeot pod logo, takže pořád trochu připomíná dodávku.
Svým jízdním projevem však nikoli. Ano, pořád řídíte auto s vysokým těžištěm, což se Peugeot ani nesnaží nijak zastírat sofistikovanými technologiemi. Naklání se, občas se lehce zhoupne, ale pořád disponuje vysokou mírou mechanické přilnavosti. Největší problém, kterému může podvozek tvořený vpředu zavěšením McPherson a vzadu podélnými rameny s torzní příčkou čelit, je ostrá příčná nerovnost. Mně osobně spíš než jemné odskočení zadních kol vadil hluk, který podvozek vyloudil při přejezdu kdejakého hlubšího výmolu. A že jich všude je…
Zato motor nerušivě vrní jen co se trochu ohřeje. Mně dělala společnost vrcholná motorizace – dvoulitrový turbodiesel HDI naladěný na 163 koní při 3750 ot./min. a točivý moment 340 Nm ve 2000 otáčkách. Podstatnější informací je, že agregát byl spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou, ke které se dostanete jen a pouze s tímto naftovým dvoulitrem. Touhu po dvou pedálech může ukojit také vznětová šestnáctistovka s výkonem 115 koní, kterou můžete mimo jiné potkat třeba v Citroënu Grand C4 Picasso, ale komfortu hydrodynamického měniče se ze své technické podstaty vyrovnat nemůže.
Automat řadí rychle a hladce, jistě, v některých chvílích bych osobně řadil o chvíli dříve či později, ale šlo o drobné nuance, které jsem v rámci kategorie ochotný akceptovat, na rozdíl třeba od sportovních aut, kde brilantní převodovka tvoří podstatnou část úspěchu. A k příměru se sportovním autem sáhnu ještě jednou, páka řazení funguje v manuálním režimu obráceně než je všeobecně zvykem u sportovních nebo závodních aut. Pohybem k sobě tedy podřazujete, od sebe řadíte nahoru.
Je to ale malý nedostatek ve srovnání s nijak promyšlenou praktičností, jakou bych si u jednoho z největších Peugeotů představoval (a očekával). Vzít si do auta obyčejný termohrnek se rovná řešení Nerudovské otázky “Kam s ním?”. A mnoho míst tady vážně není, mezi předními sedadly se nachází hluboká schránka s roletkou a až za ní je úzký a mělký otvor jen pro jeden kelímek.
O moc radostnější není skutečnost ani z pohledu odkládacích prostor, schránka před spolujezdcem je úzká tak na knížku s doklady, takže zbývá jen hluboká (ale docela velká) schránka mezi sedadly. Takže jak jsem psal o pár řádek výše, u rodinného auta bych přihrádek a chytrých skrýší čekal více.
Samotný interiér ale jinak vůbec není špatný. I na svůj věk působí útulným dojmem, problém jsem neměl ani s pozicí ovládacích prvků. Tlačítka mají své místo a tam, kde je očekáváte, je také najdete. Ze všeho nejvíce ale oceníte dobrý výhled z auta a pořád ještě klasickou pozici za volantem, která Peugeoty spolehlivě dělí na éru před modelem 208 a po něm.
Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG (2014)
Velký test | vydáno 7. 1. 2014
Místa vzadu představují tři samostatná sedadla ve druhé řadě, která jdou sklápět, posouvat a tak podobně. Na tomto místě je třeba varovat před panoramatickou střechou všechny, kteří mají v rodokmenu dlouhány. Prosklená střecha totiž až nepříjemně snižuje prostor pro hlavy pasažérů ve druhé řadě. Pokud ale nenosíte oblečení nadměrné velikosti, nemusíte se prosklené střechy bát – ve dne interiér příjemně prosvětlí a v noci se můžete kochat pohledem na hvězdy.
V případě našeho testovacího kusu pak nechyběla ani třetí řada sedadel, která se standardně ukrývá v podlaze. K vykouzlení dvojice sedadel stačí jen jednoduchý pohyb, zároveň tím ale prostornost zavazadlového prostoru klesne prakticky na nulu. Sedadla jako taková jsou spíše nouzová a zejména pro menší děti, takže bych si takovou investici rozhodně rozmyslel.
S úvodní zážehovou šestnáctistovkou VTi o výkonu 120 koní a výbavou Access startuje Peugeot na 375 000 Kč, kde už je započítaná akční sleva více než sto tisíc korun. S vyšší výbavou sleva roste, takže vznětový motor 1.6 HDI s výkonem 115 koní a manuální šestistupňovou převodovkou začíná už na 410 000 Kč.
Náš kus ve výbavě Allure přijde na nejméně 585 000 Kč, za což můžete očekávat vznětový dvoulitr o výkonu 163 koní, automatickou převodovku se šesti stupni a solidní výbavu. Ta zahrnuje sedmnáctipalcové disky, zadní parkovací senzory, automatické stěrače, dvouzónovou automatickou klimatizaci a tak podobně, nic podstatného nechybí.
Verdikt
Peugeot 5008 stojí za úvahu i v době, kdy už na scénu nastupují moderní konkurenti. S nejsilnějším vznětovým motorem a automatickou převodovkou funguje pořád skvěle a vyjma několika drobností vlastně není nic, co bych mu mohl vytknout. Pohled do ceníku mě v samotném závěru jen utvrdil v tom, že francouzské MPV si mé sympatie právem zaslouží.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 215/50 R17H |
Pneumatiky vzadu | 215/50 R17H |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120 kw / 163 k v 3750 Nm |
Točivý moment (Nm) | 340 Nm v 2000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 10,5 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9 / 5,6 / 6,4 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4529 |
Šířka (mm) | 1837 |
Výška (mm) | 1647 |
Rozvor náprav (mm) | 2727 |
Provozní hmotnost (kg) | 1821 |
Celková hmotnost (kg) | 2330 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 758 - 823 / 1247 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 375 000 Kč (1.6 16V VTi 120 k) |
Základní cena test. verze | 585 000 Kč (2.0 HDI 163 k FAP AUT 6) |