Peugeot 5008 1.6 THP

Šlo by klidně napsat, že tohle je jen velký červený Peugeot. Ale to byste se nedozvěděli, jak dobře se s ním jezdí.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

Na úvod
Peugeot potřeboval nutně nasadit proti silné konkurenci v podobě Renaultu Scenic, Fordu S-Max a Opelu Zafira moderní a kvalitní MPV. Model 5008 se představil v polovině roku 2009 a jedná se o první Peugeot, který opouští od designu s roztlemenou žabí hubou a vrací se k normálně vypadajícím liniím.

Francouzi se prý při návrhu inspirovali u rychlovlaku TGV a také vám neunikne jistá podobnost s příbuzným Citroenem C4 Picasso. Kromě nového směru designu slibuje Peugeot i zlepšení jízdních vlastností, vyšší kvalitu a propracovanější ergonomii. Už model Peugeot 3008 naznačil, že se ve francouzské automobilce něco obrací k lepšímu a že by konečně mohla zahodit kabát šedé průměrnosti, aspoň co se schopností na silnici týče.Technika

Peugeot 5008 velká fotogalerie

Peugeot 5008 fotogalerie

Pod kapotou testovaného vozu byla známá přeplňovaná benzínová šestnáctistovka o výkonu 156 koní, která pohání přes šestistupňovou manuální převodovku přední kola. Na podvozku Peugeot nijak neexperimentoval a nasadil dopředu nápravu se vzpěrami MacPherson a vzadu prostorově nenáročnou nápravu s torzní tyčí.

Ačkoli to může na papíře vypadat nudně, celek funguje překvapivě dobře. Částečně za to může opravdu povedený motor vytvořený ve spolupráci PSA a BMW, který je velmi živý, rád se nechá vytáčet a výkon dodává lineárně bez jindy obvyklého turboefektu. Zároveň je ale i velmi tichý a kultivovaný a ve spojení s přesnou převodovkou s jasně definovanými drahami řazení (ano, skutečně mluvíme o manuální převodovce v Peugeotu) dělá z překonávání dlouhých cest oblíbenou kratochvíli.

Na silnici
Sliby Peugeotu ohledně zlepšování jízdních vlastností a kvality nejsou jen plácnutím do vody. Tohle auto opravdu dobře jezdí a divili byste se, jak příjemně se vodí po zatočené okresce. Motor reaguje na povely plynu okamžitě už od nejnižších otáček, převodovka je rozumně poskládaná a díky vyváženému řízení a čitelnému podvozku tu najednou máme Peugeot, který jezdí ze současných modelů značky snad nejlépe.

Reakce auta na vaše povely je velmi pohotová a dělá přesně to, co po něm chcete. Je možná až škoda, že nejde stabilizační systém vypnout. Pravda, nikdo ze zákazníků nebude jezdit tak, aby se vůbec dostal na limit přilnavosti, jenže s tímhle autem by skutečně mohla být zábava. Kdyby se podařilo Peugeotu tyto geny implementovat do modelů 207 a 308, měli bychom tu návrat ke kořenům, k zábavným hatchbackům.

Velký podíl na vyváženosti auta má samozřejmě malý lehký motor. Není pochyb o tom, že s dvoulitrovým dieselem by byl Peugeot 5008 o něco nemotornější, tupější a těžkopádnější. Živá šestnáctistovka také autu uděluje velmi solidní dynamiku a nikdy nebudete mít pocit, že je tohle pomalé auto. Brzdy jsou nad očekávání dobré a celkem zdatně odolávají vadnutí.

Prostor a výbava
Překvapivě nelze ani nic zásadního vytknout pozici za volantem, rozmístění pedálů a umístění řadící páky. Bylo by sice fajn, kdyby šla sedačka řidiče spustit ještě o kousek níž, ale zvyknete si. Bohužel se Peugeot 5008 nezbavil několika ergonomických přešlapů v podobě nelogického ovládání stíračů, rádia, navigace… No, vlastně všeho, na co sáhnete. Musíte si zvyknout a naučit se s tím, ale pokud do auta přesednete třeba z BMW nebo Volkswagenu (což se nám během testování stalo), bude vás nelogičnost rozčilovat. Zamrzí i špatná čitelnost přístrojů na přímém slunci nebo horší výhled vpřed přes tlusté sloupky.

Kvalita zpracování interiéru šla nahoru, aspoň tedy těch dílů, na které vidíte a kterých se dotýkáte. Přístroje jsou dobře čitelné a vysouvací head-up displej je zajímavým detailem. Pokud často manipulujete se sedačkami, bude vás štvát, jak těžko se dají sklopit a posouvat. K odjištění pojistek musíte vyvinout dost síly a k pochopení, za co všechno musíte zatáhnout a co zmáčknout, bude potřeba doktorát z fyziky… Až se tím vším prokoušete, dostanete obrovský úložný prostor o objemu až 2506 litrů. V sedmimístném uspořádání je samozřejmě prostor pro zavazadla velmi omezený, ale aspoň zůstane vzadu místo pro dvě větší děti.

Testovaný Peugeot 5008 1.6 THP byl vybaven dvouzónovou klimatizací, head-up displejem, navigací, panoramatickou střechou s elektrickou roletkou, třetí řadou sedadel, fungující elektronickou parkovací brzdou, tempomatem a spoustou dalších maličkostí. Za to všechno zaplatíte 579 900 korun. Konkurenční Renault Scenic s motorem 1.4 TCe je sice levnější, ale zas tak dobře nejezdí a je slabší. Naproti tomu Ford požaduje za S-Max citelnou přirážku a to bude pro mnoho zákazníků rozhodující.

Verdikt
Přes všechna očekávání je Peugeot 5008 velmi schopné auto, se kterým se dobře jezdí a které nepřiměje řidiče se po první projížďce vrátit do showroomu Peugeotu, tam vystoupit a spáchat rituální sebevraždu. Nevzpomínám si, který současný i nedávný Peugeot by byl tak příjemný na řízení jako tento. Stále jsem trochu na rozpacích z dílenského zpracování, neboť auto neustále někde povrzává a například při zavření dveří se ozve plastové zadrnčení. Z interiéru je ale cítit snaha o zlepšení, tak doufejme, že v tom bude Peugeot pokračovat.

Peugeot 5008 s motorem 1.6 THP ale vypadá na zajímavou nabídku, pokud chcete prostorné auto a zároveň vám není lhostejné, jak jezdí. Spotřebu benzínového motoru udržíte pohodlně u 8,5 litru na 100 km, a tak mi přijde nákup dieselu jako zbytečný, zvláště když je tento benzínový motor tak dobrý. A protože je na Peugeotu 5008 skutečně málo věcí, kvůli kterým byste ho neměli mít rádi, vážně stojí za úvahu.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,7 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)115 kW / 156 k při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 Nm při 1400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)99,7 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)195 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,9 / 5,8 / 7,3 l/100 km
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4529
Šířka (mm)1837
Výška (mm)1639
Rozvor náprav (mm)2727
Provozní hmotnost (kg)1565
Celková hmotnost (kg)2225
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)679 - 2506 l
Ceny
Základní cena modelu579 900 Kč
12.4.2010 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist