Peugeot 406 (výroba 1995 – 2004)

Francouzský Peugeot 406 je považován za jeden z nejzdařilejších vozů své doby. Nepřekvapí proto, že i dnes nachází kupce snadno. Zejména pokud má pod kapotou turbodiesel, nebo je přestavěný na LPG.

RADOSTI
Odolné naftové motory, velký zavazadelník, komfortně naladěný podvozek, dostatek ojetin na trhu za příznivou cenu.

STAROSTI
Hlučnost starších vznětových motorů, slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí, vůle v řazení.

Model 406 přišel na trh jako nástupce velice oblíbeného Peugeotu 405. Jeho pozice tedy nebyla zrovna lehká. Přesto se na trhu dokázal výrazně prosadit a na úspěšného předchůdce velice dobře navázat. „Čtyřistašestka“ se totiž zařadila mezi nejzdařilejší vozy své doby.

Nejprve byla uvedena karosářská varianta sedan, následující rok přišlo praktické kombi s přídomkem Break. Rok 1997 se nesl ve znamení sportovně střiženého prostorného kupé, jehož karoserie nese rukopis světoznámého designérského studia Pininfarina. Toto provedení se dodávalo jen s výkonnějšími motory, vrcholem nabídky se přitom stal třílitrový šestiválec produkující výkon 154 kW (210 koní).

Studio Pininfarina dovedlo elegantní design provedení Coupé k dokonalosti, ale motoristům se velice líbil i sedan a kombík. Vysoko byl vždy hodnocený také interiér, díky opravdu dobré prostornosti. U ojetin zde oceníte odolnost použitých plastů i čalounění sedadel. Značně ohmataný volant a hlavice řazení jsou ale běžným jevem, protože drtivá většina vozidel na trhu má za sebou už nemalé porce kilometrů.


Ty se u některých vozidel projevují i na prosezenosti sedadla řidiče. Sedačky byly už z výroby typicky francouzsky měkké a léta provozu jim v tomto ohledu rozhodně nepřidávají. Model 406 se ale i tak stále těší velkému zájmu motoristů. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, je poměr cena-užitná hodnota. „Čtyřistašestka“ je levnou ojetinou, která si umí poradit s nemalým nákladem a pětičlennou posádkou.

Zejména v provedení Break, jehož nákladový prostor nabízí objem 526 litrů. Zavazadelník sedanu má objem 430 litrů a zle si nestojí ani Coupé se zavazadlovým prostorem o objemu 390 litrů. Zde je na místě se ještě na skok vrátit k cenám ojetin. Zatímco verze sedan a Break pořídíte za nízké částky, u Coupé je situace zcela jiná a hodnota vozů v dobrém stavu se šestiválcem pod kapotou navíc jistě časem poroste.

Kromě zmiňovaného motoru 3.0 V6/154 kW se do Coupé dostaly ještě zážehové motory 2.0 16V, 2.2 16V, slabší šestiválec 3.0 V6/143 kW a také turbodiesel se systémem vstřikování Common rail 2.2 HDi/98 kW.

Zpočátku byl ale na trhu pouze sedan, a to s benzinovými motory 1.8 16V/81 kW, 2.0 16V/97 kW, které jsou i rozšířené, a turbodieselem 1.9 DT/66 kW. Zážehová šestnáctiventilová osmnáctistovka je velice živá a pro „čtyřistašestku“ zcela dostačující, avšak její spotřeba se bez obtíží dokáže šplhat k desetilitrové hranici. Totéž platí i pro dvoulitr. Stařičký turbodiesel není žádný rychlík, navíc se vyznačuje velkou hlučností. Na druhou stranu pracuje mimořádně spolehlivě a příznivou spotřebou.

Později uvedený dvoulitr HDi se vstřikováním common rail byl zpočátku kus od kusu jiný. Některé motory fungovaly výborně s nízkou spotřebou, jiné trápila řada poruch. Časem se ale spolehlivost citelně zlepšila. Z hlediska výkonu je i slabší z motorů dostačující.

Vysokou spolehlivost vykazují starší odolné turbodiesely 1.9 DT, jednotky HDi se častěji potýkají zejména s vadnými vstřikovači. „U benzinových motorizací 1.8 16V a 2.0 16V se někdy vyskytne problém se zapalovacím modulem,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Jedná se o lištu s cívkami, a pokud nejsou v dobré kondici, může motor škubat, kolísají volnoběžné otáčky nebo pohonná jednotka zhasíná při volnoběhu.

Pozor si dejte také na zvětšené vůle v řazení, za něž mohou opotřebovaná táhla. Při větším opotřebení může docházet k nepřesnému a neúplnému řazení rychlostních stupňů, což vede k vypadávání rychlostí, nepříjemným zvukům a časem mnohdy i k poškození převodovky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Nezřídka se setkáte s úniky motorového a převodového oleje či s vůlemi na táhlech předního příčného stabilizátoru,“ pokračuje ve výčtu častějších potíží „čtyřistašestky“ zástupce AAA AUTO. Některé vozy mají zvlněné brzdové kotouče, vyskytují se závady alternátoru a výjimku nepředstavuje ani koroze výfuku.

Podle Jindřicha Topola z AAA AUTO je třeba věnovat zvýšenou pozornost také klimatizaci: „Při přezkoušení veškeré výbavy vozu neopomeňte klimatizaci, která mnohdy nefunguje. Často vinou úniku média přes stará těsnění.“ Obehranou písničkou je u starších peugeotů nefunkční imobilizér, proto si jej řada motoristů nechává preventivně odpojit.

Ve zpětném zrcátku
1995 – uveden Peugeot 406 jako nástupce populární „čtyřistapětky“, zatím jen ve verzi sedan se zážehovými motory 1.8 16V/81 kW, 2.0 16V/97 kW a turbodieselem 1.9 DT/66 kW, v závěru roku se objevil ještě benzinový motor 1.6 16V/65 kW.
1996 – uvedeno kombi 406 Break, nové motory 1.8/66 kW, šestiválec 3.0 V6/140 kW, v nabídce nově také verze s přeplňovaným motorem 2.0 T/108 kW a turbodiesel 2.1 DT/80 kW.
1997 – uvedeno kupé.
1998 – na podzim představen faceliftovaný a modernizovaný vůz, poprvé s turbodieselem se vstřikováním common rail 2.0 HDI/80 kW.
1999 – uveden nejvýkonnější šestiválec 3.0 V6/154 kW, nový turbodiesel 2.0 HDI/66 kW.
2000 – nový čtyřválec  2.2 16V/116 kW a šestiválec nyní ve také verzi 3.0 V6/152 kW, nový turbodiesel 2.2 HDI/98 kW.
2001 – nově benzinový motor s přímým vstřikem paliva 2.0 HPI/100 kW.

Bezpečnost dle EuroNCAP
Bariérovou zkouškou EuroNCAP prošel Peugeot 406 poprvé v roce 1997, kdy získal za ochranu posádky při nárazu dvě hvězdičky z pěti možných. Druhý nárazový test absolvovala modernizovaná verze v roce 2001, a to si o jednu hvězdičku polepšila. Bezpečnost dětí v autosedačkách se ani v jednom z těchto testů ještě samostatně nehodnotila. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla vyhodnocena v obou případech na dvě hvězdy ze čtyř možných.

29.2.2016 4:17| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist