autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 RC Z – UPDATE FOTOGALERIE!
Peugeot 308 RC Z – UPDATE FOTOGALERIE!
Než se na podzim ve Frankfurtu budeme moci přesvědčit, nakolik zajímavě bude nová 308 vypadat, můžeme se teď aspoň trochu zasnít na téma „co kdyby“. Koncept 308 RC Z se inspiroval zadáním čtvrté designové soutěže Peugeotu, jejímž motem bylo „potěšení z jízdy“. Vývojáři si vytýčili úkol postavit automobil lehký, výkonný a zároveň ekologicky šetrný.
Automobilka o něm mluví jako o kupé 2+2, ovšem vzhledem ke sklonu střechy bychom se na zadní sedačky snad ani nechtěli posadit. Odlehčení vozu vzali konstruktéři opravdu vážně, oblouky tvořící střechu jsou například celé z hliníku, zadní okno je zase z polykarbonátu a na celém autě najdete spoustu karbonových dílů. Koncept pochopitelně přebírá spoustu součástí z hatchbacku 308. Koncept je stejně dlouhý, ale o 25 mm širší a do výšky měří jen 1,32 m. Je poměrně bez rizika prohlásit, že tenhle koncept se Peugeotu opravdu velmi povedl. Tvar střechy sice možná připomíná Audi, ale celkové vyvážení tvarů a hmot je na jedničku.
Vytvarování zadního okna a tvar víka zavazadlového prostoru mají nejen estetickou, ale také aerodynamickou funkci – součinitel odporu Cx je pouhých 0,65 a zadní víko generuje dostatek přítlaku na zadní nápravě, takže není třeba žádný přídavný spoiler. V zadní části víka najdete podsvětlené logo lva, jehož stlačením se víko otevírá.
Peugeot 308 velká fotogalerie
Šedivě metalízový lak má v sobě jemně mletý kovový prach, což vytváří silný vizuální efekt.
Uvnitř najdete palubní desku z modelu 308 potažený kůží a spoustu doplňků z hliníku, chromu a černě lakovaných prvků. Přední kožená anatomická sedadla zaručují dobré vedení v zatáčkách, zadní nouzová lavice je také čalouněná kůží, ale v případě potřeby se dá sklopit, což u takovýchto kupé není zrovna obvyklá věc. Díky tomu se pak do vozu vejde i horské kolo, nebo vak golfových holí.
Pod kapotou najdete motor THP, plod spolupráce skupiny PSA s automobilkou BMW. Tato šestnáctistovka se už prodává v modelu 207 RC, kde má 175 koní, ale v případě konceptu 308 RC Z dostala novou řídící jednotku, která z ní vydoluje 218 koní a točivý moment 280 Nm (při overboostu 300 Nm). O další vylepšení dynamiky se stará úplně nová šestistupňová manuální převodovka. Výrobce udává maximální dosažitelnou rychlost 235 km/h a zrychlení na stovku za sedm sekund. Pružné zrychlení je ještě zajímavější: z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň by měl koncept akcelerovat za 7,5 s. To na motor o objemu 1,6 litru vážně není špatné, zejména pokud se reálná spotřeba alespoň přiblíží udávané hodnotě 6,7 l/100 km.
Co se týče podvozku, možná se nabízelo všechno převzít od hatchbacku 308, ale konstruktéři odolali. Ze sériového auta je jen zadní torzní náprava, přední je skoro celá z hliníku a podle automobilky by měla nabídnout „mimořádnou stabilitu a vynikající přesnost řízení s výbornou odezvou“. Rozchod obou náprav je o 59 mm širší, než u hatchbacku. O zpomalení se starají kotouče průměru 360 mm a čtyřpístkové třmeny.
Stranou nezůstala ani bezpečnost – ve výbavě najdete systém varování proti vybočení z jízdního pruhu, natáčecí bi-xenony, ale i systém „Peugeot Emergency“, který v případě nehody vyšle záchranným složkám zprávu s udanou polohou vozidla.
Peugeot nezveřejnil, že by měl v úmyslu dostat tento koncept do sériové výroby, na druhou stranu ovšem zatím ani nic nepopřel. Naopak, v tiskové zprávě je spousta naději vzbuzujících formulací jako „inspirace pro budoucí vozy“, nebo řeči o tom, že některé věci jsou blíž, než by se mohlo zdát. Jen do nás, Peugeote!
Honza Koubek