Peugeot 308 GTi: Vyjde to tentokrát?

Francouzi si vzpomněli, že kdysi vyráběli zábavná auta. Teď se rozhodli zjistit, zda to ještě umí.

Po letech spánku se v zaměstnancích Peugeotu probudily sportovní ambice a značka opět otevřeně mluví o ostrých vozech. Budoucnost už začala, když na silnice vyrazilo kupé RCZ, skutečná zkouška však odstartuje 10. června. Tehdy se na franouzském trhu objeví model 308 GTi, který později zamíří také k nám. Největší devizou vzpínajícího se lva zůstává přeplňovaný motor z Mini, ale tentokrát by jej měla podpořit také jistá dávka zábavnosti.

Jak moc bychom od návratu písmen GTi měli čekat? Tušíme hned několik důvodů k optimismu, zdaleka nejjasnější signál je však nenápadný. Kupé Peugeot RCZ, které momentálě sklízí chválu po celém světě, dostalo jako první Peugeot jednadvacátého století vypínatelnou stabilizaci a nabroušený hatchback půjde v jeho stopách. To je nečekaný a zcela zásadní obrat ve filozofii francouzského výrobce.

Nečekejte hned napoprvé další 205 GTi, ale šestnáctistovka pod kapotou pošle na přední kola až dvě stě koní (147 kW) kdekoli mezi 5500 a 6800 otáčkami za minutu. Motor má přímé vstřikování a turbo s dvojitou spirální skříní (twin-scroll), která lépe rozvádí výfukové plyny po celém obvodu turbíny.

Výsledkem je lepší odezva na plyn i nižší namáhání součástí, které se otáčí rychlostí až 220 tisíc otáček za minutu. Ventilový rozvod je osazen technologiemi Valvetronic a DoubleVanos, které umí spojitě měnit zdvih i časování ventilů. S tím vším se auto rozjede z nuly na stovku za 7,7 sekundy a kilometr s pevný startem zdolá za 27,8 s.

Peugeot 308 velká fotogalerie

Peugeot 308 fotogalerie

Podvozek je stejné konstrukce jako na běžných Peugeotech 308, MacPhersony vpředu a zkrutnou příčku vzadu však drží v mezích silnější tlumiče a pružiny. Světlá výška klesla o rovný centimetr. Zcela nové jsou brzdy s kotouči o průměru 340 milimetrů vpředu a 290 mm vzadu. Podrobněji se Peugeot nerozepisuje a krom pár kosmetických změn neslibuje ani větší novinky v interiéru. Zda se tedy dočkáme například kvalitních sedadel a pořádné pozice za volantem, není jasné.

Prozatím zachovejme zdravou dávku skepse, tlačítko ESP na palubní desce nevymaže deset let a dvě generace průměrných přibližovadel. Tiskové prohlášení navíc nevypadá jako mediální masáž před nástupem světového šampiona. První číslo, které v něm najdete, udává spotřebu v litrech na sto kilometrů. Opravdu je u Peugeotu „6,9 l/100 km“ nejdůležitější vlastnost nového sportovním modelu? Matoucí je také věta o stránku dál, která slibuje „zadní křídlo, s kterým má vůz při vysoké rychlosti ještě účinější jízdní projev“.

Vše nasvědčuje tomu, že ostré peugeoty budou i nadále patřit k té vychované polovině smečky. To neznamená že nebudou zábavné – a Peugeot ještě v devadesátých letech zábavná auta uměl. Zbývá zjistit, kolik toho inženýři za patnáct ospalých let zapomněli. Uvidíme nejpozději počátkem příštího roku.

20.5.2010 3:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist