Peugeot 308 1.6HDi

Peugeot kdysi stavěl zábavné sportovní hatchbacky. Teď už to nedělá, ale ona to ještě nemusí být chyba...

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Mezi malými Peugeoty z posledních let září jedna velká hvězda – je to Peugeot 206. Potkáte ho všude, jezdí s ním v naprosté většině ženy, stal se jedním z nejprodávanějších vozů své třídy a také zářným příkladem toho, že nejprodávanější auto nemusí být vždy nejlepší.

Peugeot 206 nejen, že není nejpší, on není ani dobrý. V jeho kategorii vždy existovalo něco výrazně lepšího a zároveň i levnějšího. Dvěstěšestka se prostě prodávala, protože byla „lostomiloušká, že mi jí koupíš, méďo?“ Tento fakt bohužel vrhá nepříjemně zkoumavé světlo na ostatní hatchbacky od automobilky se lvem ve znaku. Jsou jen pohledné (i když i o tom by se po nástupu komiksově rozšklebených masek dalo polemizovat), nebo už se francouzům podařilo utáhnout aspoň pár šroubů?

Peugeot 308 velká fotogalerie

Peugeot 308 fotogalerie

Peugeot 308 se mi docela líbí a tak jsem se testování trochu bál. V Peugeotu už jsem neseděl pěkně dlouho, importér nebyl s testovacími vozy nikterak štědrý, takže na vlastní kůži neznám dokonce ani dvěstěsedmičku. Po usednutí za volant mě ale čekalo hned několik příjemných překvapení.

Zaprvé je interiér zpracovaný opravdu kvalitně. Stříbrné plasty na středové konzole sice působí kapku levněji, než by mohly, ale všechny spáry lícují, nic nevrže a ergonomicky je to také v pořádku. Sedačky nemají žádné boční vedení, jsou stavěné spíš na cestování a vhodné i pro lidi s poněkud rozložitějším pozadím, než mám já. To by vzhledem k zaměření auta nevadilo, horší je to už s polohou za volantem. Ten je sice teleskopický, ale přesto jsem si v autě nedokázal najít dostatečně pohodlnou pozici. Na druhou stranu, cestující vzadu si budou pochvalovat, místa je tam skutečně spousta.

Dalším příjemným překvapením byl motor. Upřímně řečeno, to jsem měl nejspíš čekat, protože koncern PSA diesely poslední dobou docela umí. Šestnáctistovka HDi je tichá a dostatečně pružná a když budete mít lehkou nohu, můžete doufat i ve spotřebu podobnou té udávané – tedy pod pět litrů na 100 km. Ovšem na zimních pneumatikách asi ne – Peugeot totiž monutje letní s nízkým valivým odporem, které vám pár deci ušetří. My jsme na „zimákách“ naměřili kolem 6,5 litru.

Důležité je, že motor má dost točivého momentu, aby udržel krok v běžném provozu (krátkodobý overboost na 260 Nm příjemně vypomůže při předjíždění). Škoda, že má 308 jen pětistupňovou převodovku. A když už jsem u toho, škoda, že má 308 zrovna tuhle pětistupňovou převodovku. Řazení bylo ve zmiňované 206 jedním z nejhorších článků skládanky (což znamená, že bylo přímo drtivě příšerné) a přestože se to od té doby o značný kus zlepšilo, pořád to není na pochvalu.

Pokud přesedáte ze staršího Peugeotu, budete spokojeni, jestli jste ale předtím jezdili v nějakém německém autě, budete zděšeni. Nepřesné dráhy a gumový chod sice při odpočinkové jízdě nevadí, ale když se třeba dostanete do prekérní situace na křižovatce a budete potřebovat rychle podřadit a uvolnit dráhu blížící se tramvaji, spláčete nad výdělkem. Peugeot by si měl vyhrnout rukávy a už s tím konečně něco udělat.

Podvozek není sportovní, což je dobře, protože to by byl zbytečně tvrdý a většina lidí by ho stejně nevyužila. U rodinného hatchbacku je důležitější odhlučnění (velmi slušné) a jízdní komfort. Ten je na poměrně vysoké úrovni, ovšem na krátkých příčných nerovnostech i v rychleji najetých zatáčkách si nelze nepovšimnout, že 308 má podvozek jen s drobnými změnami v ladění převzatý z minulého modelu 307 – vpředu tedy najdete MacPherson, vzadu pak nápravu s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou. Auto se v zatáčkách docela naklání a měkké odpružení se na výmolech ozývá nepěknými ránami.

Není to tedy nic pro zapálené řidiče, ale rozhodně už to není špatné auto, což se o 206 říct skutečně dalo. Pěkné a prostorné auto se jistě zalíbí spoustě zákazníků, doufejme jen, že na tom bude dobře i po stránce spolehlivosti.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyPeugeot 308 1,6 HDi
0-100 km/h (s)11,4
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1560
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)80/110 v 4000 ot/min
Točivý moment (Nm)240 při 1750 ot/min (260 overboost)
Nejvyšší rychlost (km/h)190
Spotřeba paliva (l/100 km)6,6/4,2/5,1 l/100 km
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4276
Šířka (mm)1821
Výška (mm)1519
Rozvor náprav (mm)2608
Provozní hmotnost (kg)1412
Celková hmotnost (kg)1861
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)705
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1520
Zavazadlový prostor (l)442/1398
Ceny
Základní cena modelu464 900
Cena testovaného vozu532 900
25.3.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist