Peugeot 306 (výroba 1993 – 2002)

Přestože se už řadu let nevyrábí, nevypadá Peugeot 306 špatně. Navíc se nabízí za nízké ceny a tak láká stále dost motoristů. Jaké má slabé stránky a na co si dát pozor?

RADOSTI
Cenová dostupnost, široká nabídka ojetin, většinou levné náhradní díly, komfort odpružení, dobrá nabídka místa pro posádku, stále líbivý design, odolné starší naftové motory, nízká nákladová hrana zavazadelníku kombi.

STAROSTI
Těžké řízení u vozů bez posilovače, konstrukčně nešťastně řešená zadní náprava, design palubní desky, malá tuhost karoserie.

Kdysi velmi populární „třistašestka“ dnes patří k cenově nejdostupnějším vozům. Motoristé hledající levný automobil po tomto peugeotu pokukují i z důvodu stále pohledného designu (zejména v případě vozů vyrobených po faceliftu) a příznivým cenám náhradních dílů.

Ale každá mince má dvě strany. Zde je druhou stranou problematická zadní náprava nebo nízká bezpečnost plynoucí z malé tuhosti karoserie. Řadě motoristů se nelíbí ani palubní deska vozu.

Výrazná přístrojová kaplička přecházející ve středový panel zkrátka není v dnešní době in. Nepotěší ani fakt, že u vozidel s čelním airbagem spolujezdce a klimatizací najdete jen jednu mělčí schránku v palubní desce (hloubku omezuje právě rozvod klimatizace), každému nesednou ani sedadla.


Sedačky sice mají odolné čalounění, ale jsou typicky francouzsky měkké a neposkytují tak tělu ideální oporu. Z hlediska nabídky místa pro posádku si však „třistašestka“ nestojí špatně. Zejména praktičtější kombi nabídkou místa pro cestující a zavazadla dokáže oslovit.

Zavazadelník hatchbacku má objem 338 litrů, sedanu 463 litrů, kombi disponuje nákladovým prostorem o objemu 442 litrů. Zapomenout nesmíme ani na atraktivní a cenově velice lákavý kabriolet, jehož zavazadlový prostor má objem 274 litrů.

„Třistašestka“ potěší dobrým tlumením nerovností a nepohoří ani po stránce jízdních vlastností, kde ji můžeme přiřadit k průměru. Určitě není řidičským autem, je spíše vhodná pro prakticky smýšlející motoristy hledající levný vůz. Těm nejspíš nebude vadit ani nedobrá zpětná vazba řízení a opravdu nepřesné řazení, kterým jsou starší francouzské automobily pověstné.

Sportovně laděné provedení GTi (zpočátku označované S16, později dle trhu) má samořiditelnou zadní nápravu, díky níž se doslova vrhá do zatáček, ale řidiče, který to nečeká, může zatáčivost vozu s pohonem předních kol překvapit. Tato verze má pod kapotou atmosférický dvoulitrový čtyřválec, o výkonu 110 kW, později 120 kW.

Peugeot 306 S16

Ojetá auta | vydáno 15. 7. 2004

Nabídka pohonných jednotek u běžných variant ale začíná někde úplně jinde. Základním motorem se totiž při uvedení na trh stal benzinový čtyřválec o objemu 1,1 litru a výkonu 44 kW. Asi není třeba zdůrazňovat, že se pro Peugeot 306 kvůli výkonovému handicapu vůbec nehodí. Slavné to není ani se čtrnáctistovkou, jejíž výkon činí 55 kW. Až šestnáctistovky, osmnáctistovky a dvoulitry si s vozidlem dobře poradí.

Spotřeba těchto motorizací ale není zrovna ukázková. Šestnáctistovky a dvoulitry si v kombinovaném režimu jízdy řeknou cca o 8,5 až 9 litrů benzinu na 100 kilometrů, ve městě se jejich apetit blíží desetilitrové hranici. Šestnáctistovka se v kombinovaném provozu pohybuje těsně u osmilitrové hranice. I proto se na trhu objevují vozy přestavěné na LPG.

Častěji ale potkáte auta s dieselovými motory. Starší z nich vynikají spolehlivostí, ale svou hmotností dost zatěžují přední nápravu, což trochu zkracuje životnost zavěšení. Atmosférické naftové devatenáctistovky jsou sice považované za nezničitelné, ale platí i za vyhlášené lenochy. Přeplňované diesely 1.9 DT jsou svižnější, bohužel hlučnost těchto agregátů nečekejte o nic nižší. Montoval se i common rail 2.0 HDi/66 kW. Tyto první common raily ale nepředstavují dobrou volbou z důvodu nižší spolehlivosti.

Nezřídka se totiž potýkají s vadnými vstřikovači. „U benzinových šestnáctiventilových osmnáctistovek a dvoulitrů častěji odcházejí zapalovací cívky. Pokud u vozu kolísají volnoběžné otáčky, zhasíná na volnoběh nebo motor v určitých otáčkách škube, jde pravděpodobně právě o tento problém,“ vysvětluje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Cívky jsou v liště, která se mění celá a není úplně laciná.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Tyto zapalovací moduly jsou pro motory 1.8 16V a 2.0 16V shodné. Pokud je třeba přistoupit k výměně, cena bude přibližně 4500 Kč a vyšší. Samotnou výměnu zvládne snad opravdu každý, protože stačí odpojit jeden kabel, povolit několik šroubů a lištu s cívkami vyměnit.

„Známé slabé místo představuje u všech motorizací zadní náprava, kde odcházejí ložiska. Na pohled takový vůz poznáte buď podle toho, že má pokleslou záď nebo zadní kola do písmene A. Také může nastat situace, kdy je vadné pouze ložisko na jedné straně a pak bude šikmo jenom jedno zadní kolo. Navíc při přejezdu nerovností se ozývají od zadní nápravy velmi nepříjemné rány,“ upozorňuje na další vyhlášený problém modelu 306 Svoboda. Takovou nápravu je třeba repasovat, což přijde na 6000 korun.

Někdy vůz zlobí centrální zamykání, vyskytují se potíže s ventilátorem chlazení, poruchy alternátoru či startéru. Pozor si dejte i na stav poloos a ložisek kol, výjimkou nejsou ani zvlněné brzdové kotouče. Potíže častěji působí také lambda sondy a výsledkem může být taktéž kolísání volnoběžných otáček či zhasínání motoru. Zatímco čalounění sedadel je odolné, čalounění dveří se často odlepuje v okolí kliček.

Zástupce Auto ESA upozorňuje ještě na jeden palčivý problém: „Antikorozní ochrana karoserie je výborná, ale podvozek mnohých ojetin silně napadá koroze. Nejsou výjimkou ani vozidla s vyloženě zkorodovanou podlahou, proto při výběru auta neváhejte s důkladnou kontrolou!“ Koroze silně napadá i výfukový systém a je příčinou zarezávání spouštěcího šroubu rezervního kola. Rezervu umístěnou pod vozem pak v případě potřeby nelze vyndat. Jedinou účinnou prevencí je tento šroub alespoň 2x za rok rozhýbat a promazat.

Ve zpětném zrcátku
1993 – uvedení tří a pětidveřového hatchbacku na trh se zážehovými osmiventilovými motory 1.1/44 kW, 1.4/55 kW, 1.6/65 kW, 1.8/74 kW, 2.0/89 kW a naftovými motory 1.9 D/47 kW, 1.9 DT/66 a 68 kW.
1994 – uvedení sedanu a čtyřmístného kabrioletu, uvedena sportovně laděná verze S16 se samořiditelnou zadní nápravou a atmosférickým benzinovým čtyřválcem 2.0 16V/110 kW, atmosférický diesel 1.9 D nově také o výkonu 50 kW.
1996 – nově vrcholná verze s motorem 2.0 16V/120 kW pod označením GTi (na některých trzích zůstává označení S16) a šestistupňovou převodovkou.
1997 – facelift modelu a modernizace, uvedeno kombi pod označením Break, nové zážehové motory 1.8 16V/81 kW, 2.0 16V/98 kW.
1999 – uveden turbodiesel se vstřikováním common rail 2.0 HDi/66 kW.
2000 – nově šestnáctistovka o výkonu 72 kW.
2001 – ukončení výroby hatchbacku a sedanu, uveden nástupce Peugeot 307 v provedení hatchback.
2002 – ukončena výroba kombi, uveden nástupce Peugeot 307 Break.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvoval Peugeot 306 v roce 1998. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných a ohleduplnost při střetu s chodcem byla ohodnocena jednou hvězdičkou ze čtyř udělovaných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.

Ceny vybraných náhradních dílů na Peugeot 306 1.8 16V/81 kW
Přední brzdový kotouč690 Kč (Kamoka, fri.tech. za 740 Kč)
Přední brzdové destičky (sada)632 Kč (Gmaster, fri.tech. za 700 Kč)
Přední tlumič pérování1480 Kč (Monroe, Kayaba za 1880 Kč)
Ložisko zadního kola980 Kč (Febi)
Rozvodová sada2800 Kč (Gates+Ruville, s pumpou 4200 Kč)
Třídílná spojková sada3300 Kč (LUK)
Olejový filtr157 Kč (Müller)
Vzduchový filtr296 Kč (Müller)
Kabinový (pylový) filtr282 Kč (Müller)
Lišta se zapalovacími cívkami4350 Kč (Tesla)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

20.7.2015 5:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist