Peugeot 301 na českém trhu + první dojmy

Svezli jsme se krátce s novým Peugeotem 301, takže už si můžeme udělat první obrázek o tom, jak si povede proti Škodě Rapid.

Nebudu to tady okecávat a rovnou přiznám, že nový Peugeot 301 není taková katastrofa, jak jsem si představoval. A jak si jistě představovalo plno lidí. Jistě, je to levné auto s lacinými detaily, ale když se podíváte do ceníku, ani to asi jiné být nemůže.

Peugeot 301 se sice může na některých obrázcích tvářit mohutně, ale zdání klame. Ve skutečnosti je to spíše taková dvěstěosmička s kufrem, auto svými proporcemi hodně připomíná Fabii Sedan. Až bych řekl, že třeba nová Škoda Rapid působí trochu mohutnější dojmem a to i uvnitř. Přesto je v Peugeotu 301 místa docela dost.

Rád bych teď rozebral podrobněji jízdní dojmy, ale to nechám na Ondrovi, který toho s autem najezdil mnohem víc. Já se s ním jen narychlo seznámil během krátké prezentace v Praze. Nejprve si beru klíčky od dieselového modelu, který má pod kapotou šestnáctistovku o slušném výkonu 92 koní. Bohužel nemám možnost zjistit, jak auto vypadá v nejlevnější výbavě – tohle je typicky novinářské auto, tedy „v plné palbě“. Za 364 000 korun.

Čtěte také: Srovnání ojetých sedanů – Chevrolet Aveo vs Renault Thalia vs Škoda Fabia

Interiér není žádná sláva, ale materiály jsou ucházející a zpracování také slušné. Spíše vás budou mrzet laciné nedodělávky a nenavazující linky, třeba mezi palubkou a dveřmi. Celé to působí, jako by palubka do tohoto auta nepatřila. Ovšem je tu místo, především spolujezdec si určitě nebude stěžovat. Vzadu je to také v pořádku, aspoň tedy s místem na nohy. Horší je to s prostorem na ramena a hlavu, ale přežít se tu dá. (více na konci tohoto minitestu)A jak to celé jezdí? Diesel 1.6 HDI má najeto jen 1400 km, takže bych mu ještě nechal čas na uklidnění. Teď je poměrně hrubý a přenáší nepříjemné jemné vibrace do volantu, interiéru, pedálů a řadící páky. Věřím, že se to po nějakých 5000 km uklidní. Rozhodně mu ale nechybí dynamika a na čtyřku je auto docela svižné. Ani zvuk není špatný a neobtěžuje. Převodovka je poskládaná dobře bez zbytečně velkých mezer.

Uvítal bych trochu preciznější řízení, které u dieselu působilo dost gumově. Při klidné jízdě to ale nevadí, spíše mi vadilo málo místa na nohu u pedálu spojky – škrtal jsem si nohou o nějaký kus plastu v útrobách palubní desky. Rozhodně by se ale mělo zapracovat na řazení. Páka je gumová a i když má celkem přesný chod, její dráhy jsou velmi dlouhé a několikrát se mi stalo, že jsem netrefil pětku. Musí se domáčknout dlouhým pohybem ruky. Ale zvyknete si. Zvyknete si i na trochu nemotornou pozici za volantem, ale třeba malá 208 to má ještě horší.

DOPORUČUJEME: Kupujete úplně nové auto? Zjistěte, jak na to

Podvozek zvládal pražské silnice dobře a ani při rychlých změnách směru se nenechal vyvést z míry. Pokud si vzpomínám, třeba Dacia Logan nebo Renault Thalia jsou mnohem nervóznější. Čekejte bezpečnou nedotáčivost, po ubrání plynu auto utáhne stopu, ale nijak dramaticky, nepřetočí se. Přesto i na levných zimních gumách mělo testované auto dost přilnavosti.

Přesednutí do benzínového motoru odhalilo, že na tom diesel není nijak světoborně. Zážehová šestnáctistovka má mnohem větší ochotu jít do otáček a její jadrný projev dovolí docela zajímavé svezení. Ne, není to sportovní zábavné auto, ale díky dobře poskládaným převodům se dá tempo udržet – aspoň v městském provozu. Rozhodně se ale lépe řídí, předek působí lehčím dojmem a volant je přesnější, pohotovější. Dokonce bych i řekl, že poskytuje náznaky zpětné vazby.Na definitivní verdikt si počkejte na redakční test, který odhalí více pozitivních i negativních vlastností. Zatím se ale dá říct, že Peugeot 301 je ucházející produkt, který by ani za necelých 300 000 korun, pokud se spokojíte s decentní výbavou, nemusel být pro pláč. Jezdí slušně a čert vem ten design, pro efekt si přeci koupíte jiné auto.

Kompletní ceník: Peugeot 301 drtí Škodu Rapid

Asi se ptáte, jestli je tedy Peugeot 301 lepší nebo horší než Škoda Rapid, když stojí v základu o 70 000 korun méně. Jistě, Rapid působí hodnotnějším a dospělejším dojmem, má kvalitnější interiér a jízdně je na tom také velmi dobře. Řekněme to takhle, Peugeot je sice o sedmdesát tisíc levnější, ale není o sedmdesát tisíc horší. Hodně bude záležet na vašich preferencích, ale Peugeotu 301 se nebojte.

Dalibor Žák

Pohled očima spolujezdce
Překvapilo mě, kolik prostoru Peugeot 301 vzadu poskytuje, povážíme-li navíc objemný zavazadlový prostor. Osoba běžného vzrůstu, pokud se posadí vzpřímeně, možná bude hlavou trochu drhnout o strop. Je to škoda, neboť u levného sedanu lze do profilu střechy zasáhnout více aniž byste zapříčinili nějakou disproporci. Ničemu to ale příliš nevadí, cestující vzadu mohou trochu sklouznout níže. I kdyby si před vás sedl basketbalista, nebudete mít pocit stísněnosti. V opačném extrému se sedadlem posunutým zcela vpřed díky chytře vybranému prostoru v palubní desce zbude vpředu stále dost místa na kolena a vzadu vytvoříte místo na nohy blízké Škodě Superb. Co do prostoru ve všech směrech je na tom nový Peugeot 301 vzadu velmi dobře, jen ploché sedáky nepůsobí příliš pohodlně na delší cesty, zvláště pokud si poposednete trochu níže.

16.11.2012 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist