Peugeot na 24h Le Mans: Bohatá historie vítězství a pompézní návrat

Peugeot chytá návrat na 24h Le Mans s pompézním plug-in hybridním prototypem. Podívejme se do úspěšné historie francouzské značky v nejslavnějším vytrvalostním závodě světa.
titulka-2-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Peugeot

Vytrvalostní závod 24h Le Mans patří mezi nejnáročnější závody světa a královskou okruhovou disciplínu. Ne nadarmo patří do Trojité koruny motorsportu společně s vítězstvím ve Velké ceně Monaka a na Indy 500. Dodnes je jediným držitelem tohoto prestižního rekordu Graham Hill.

Kroužit po dobu 24 hodin v plném zápřahu je náročným prověřením odolnosti techniky, psychické a fyzické výdrže posádky a strategického génia inženýrů. Závod 24h Le Mans je v neposlední řadě také výkladní skříní technologického pokroku, na kterém je úžasné sledovat, kterak se postupně dostává i do sériové výroby běžných vozů.

Jedním z tradičních účastníků 24h Le Mans je domácí francouzská značka Peugeot. Poprvé se Peugeot účastnil závodu v roce 1926 s vozem 174 S, bohužel však závod skončil neslavně. V 82. kole byla posádka diskvalifikována z druhého místa kvůli rozbitému sloupku čelního skla.

Peugeot se posléze vrátil do Le Mans až po dlouhých jedenácti letech, v roce 1937. Pařížský koncesionář Emile Darl’mat postavil na start tři vozy 302 DS. Všechny tři vozy závod dokončily, nicméně ani jeden nevyhrál.

O rok později se Darl’mat vrátil opět se třemi vozy, tentokrát modelu 402. Výprava to byla úspěšná – vůz pilotovaný posádkou Charles de Cortanze a Marcel Countet dokončil na celkovém pátém místě a vyhrál v kategorii dvoulitrů.

Na další oficiální účast Peugeotu ve 24h Le Mans si fanoušci museli počkat až do roku 1991. To však neznamená, že by se značka Peugeot mezitím na nejslavnějším vytrvalostním závodě světa neukázala alespoň jako dodavatel motorů.

V letech 1966 a 1967 připravil Charles Deutsch vozy CD-Peugeot SP66 poháněné motorem z Peugeotu 204, které na trati působily rozruch především díky velkým spojlerům vypůjčeným z letadel. Motor o objemu pouhých 1,1 litru a výkonu 103 koní dokázal upalovat téměř 250 km/h!

Roku 1969 se závodu zúčastnil vůz WM P68 dvou dvou spolupracovníků Peugeotu, Gérarda Weltera a Michela Meuniera a od roku 1976 se vozy WM s motory PRV zúčastňovaly závodu pravidelně. V roce 1980 dojel model WM P79/80 na čtvrtém místě.

Tým pánů Weltera a Meuniera se posléze postaral o jeden z nejslavnějších rekordů Peugeotu v historii závodu 24h Le Mans. Po sezoně 1986 se kvůli omezenému rozpočtu začal věnovat pokusu o překonání rychlostní bariéry 400 km/h na věhlasné rovince Hunaudières.

Pokusy v roce 1987 jen těsně nevedly ke kýženému výsledku, nicméně roku 1988 se konečně zadařilo. Roger Dorchy za volantem WM P88 s vidlicovým šestiválcem PRV o objemu 2,8 litru osazeným dvěma turbodmychadly, která při plném plnicím tlaku z motoru vytáhla až 900 koní, dosáhl mety 405 km/h!

Legenda praví, že ve skutečnosti vozidlo uhánělo rychlostí 407 km/h, nicméně údaj byl záměrně upraven kvůli současnému představení nového Peugeotu 405, a tak obě čísla pěkně spolu hrála. Jestli je to pravda nám dnes nikdo neřekne, nicméně představa, že si kvůli marketingu uberete na rekordu, je zajímavá.

Zřejmě i na základě tohoto úspěchu byl v listopadu 1988 založen tým Peugeot Talbot Sport, který vedl Jean Todt, jehož teprve čekalo vítězné tažení s Ferrari ve Formuli 1 po boku Michala Schumachera.

A konečně se dostáváme do roku 1991, kdy se Peugeot s modelem 905 oficiálně vrací do 24h Le Mans. Vůz poháněný jednotkou 3.5 V10 sliboval hodně i díky slušným výsledkům z předešlých vytrvalostních závodů, návrat do Le Mans ovšem nevyšel. Ani jeden ze dvou vozů nevydržel víc než čtyři hodiny.

Následující sezona 1992 ovšem vyšla na jedničku. Peugeot 905 Evo 1B přivezl značce historicky první vítězství ve 24h Le Mans a vedle prvního místa obsadil i třetí příčku. V následujícím roce 1993 potom Peugeot slavil s vozem 905 Evo2 další vítězství, když dokonce obsadil celou bednu.

Peugeot se navzdory úspěchům se závoděním ve 24h Le Mans skončil a soustředil se na Formuli 1, kam motor 3.5 V10 snadno adaptoval a dodával týmu McLaren, později Jordanu a Prostu. Epizoda to ovšem nebyla nikterak úspěšná, roku 2000 i tento příběh skončil a Peugeot se přeorientoval na WRC.

Návrat do Le Mans automobilka oznámila roku 2005, když představila Peugeot 908 HDi FAP, protoyp kategorie LMP1 poháněný naftovým motorem 5.5 V12 s filtrem pevných částic. Vozidlo debutovalo roku 2007 a pole-position na startu nakonec proměnilo pouze ve druhé místo. Další rok 2008 přinesl stejný výsledek, tedy druhé místo. Vítězství se konečně dostavilo roku 2009!

Peugeot tak konečně navázal na poslední dvě vítězství z let 1992 a 1993 a hlavně přerušil zlatou éru Audi, trvající od roku 2000 (pouze roku 2003 zvítězil vůz Bentley, ovšem s technikou Audi). A navíc hned double, tedy první a druhé místo. Ani třetí nasazený vůz se v náročné konkurenci neztratil a dojel na slušném 6. místě. Rok 2009 se tak stal nejslavnějším rokem Peugeotu na Le Mans.

Do další sezony 2010 tak měl Peugeot dobře nakročeno, bohužel kvůli technické inovaci motoru začal jeden vůz po druhém odpadat jako mouchy a cíle závodu nedojel jediný.

Rok 2011 potom přinesl upravený Peugeot 908 (bez přídomku) a jeden z nejtěsnějších závodů historie. Za vítězným Audi R18 TDI ztratil Peugeot 908 pouhých 13,854 sekundy! Peugeot projely cílem na 2. až 5. místě, vč. staršího Peugeotu 908 HDi FAP soukromého týmu Team Oreca Matmut, který dojel na pátém místě.

A tím mířila další úspěšná kapitola k nevyhnutelnému konci. Pro sezonu 2012 ještě Peugeot připravil model 908 HYbrid4, nicméně kvůli financím se projekt zrušil a tím éra vytrvalostních aktivit  Peugeotu skončila.

Další kapitolu jménem 24h Le Mans otevře Peugeot roku 2022. V kategorii Hypersport nastoupí s plug-in hybridním modelem 9X8. Devítka odkazuje na závodní speciály 905 a 908, písmeno X značí pohon všech kol a osmička odkazuje na současné číslování silničních modelů.

Futuristicky a ostře řezaný Peugeot 9X8 nezakončuje typické zadní křídlo, o němž konstruktéři prohlašují, že díky pokročilé aerodynamice nebylo vůbec potřeba. Zajímavostí je také absence tradičních zpětných zrcátek, místo nichž jsou kamery.

O pohon se stará vidlicový šestiválec o objemu 2,6 litru dopovaný dvěma turbodmychadly, která se starají o finální výkon 680 koní putující na zadní kola. Přední kola pohání elektromotor o výkonu 268 koní, který se připojuje až od rychlosti 120 km/h.

Jak se novince povede, to uvidíme až za rok, nicméně už teď držíme palce, aby se návrat do Le Mans Peugeotu vydařil.

3.8.2020 9:15| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist