Peugeot 106

Bývaly doby, kdy francouzská malá auta dokázala pobavit svého řidiče...

Ačkoliv posledních deset patnáct let Peugeot dělá, co může, abychom na to zapomněli, pořád si pamatujeme, že v 80. a 90. letech vyráběl řadu skvělých aut. Nejmenší z nich, Peugeot 106, je toho skvělým příkladem: je nečekaně prostorný, vcelku spolehlivý a nadšenému řidiči má co nabídnout i dnes.

Stručná historie
Miniaturní hatchback přišel na svět v roce 1991 jako dvojče Citroenu AX. Peugeot zpočátku nabízel trojici výhradně benzínových motorů o objemech 1,1 a 1,4 l. (Přehled motorizací najdete tradičně na konci textu.) Okamžitě si získal pozornost vnitřním prostorem, který byl zdánlivě v rozporu se skromnými vnějšími rozměry karoserie. Čtveřici dospělých poskytl Peugeot 106 víc minimálně tolik místa jako průměrné hatchbacky segmentu C.

Roku 1996 byl malý Peugeot modernizován zvenčí i uvnitř. Karoserie se víc zakulatila, takže novější 106 při zběžném pohledu připomínají větší třistašestku. „Polosportovní“ model 106 XSi při té příležitosti dostal nový motor – objem 1,6 l byl stejný jako dřív, ale přibyla šestnáctiventilová technika. Citroen nabízel tento modernizovaný vůz jako Saxo.

Prodeje 106 se celoevropsky propadly v roce 1998, kdy Peugeot začal nabízet dynamicky a technicky nepříliš přesvědčivou, ale líbivou 206. Český importér proto vyřadil Peugeot 106 z nabídky už na přelomu tisíciletí; výroba byla definitivně ukončena roku 2002.

Není bez zajímavosti, že nástupce stošestky, model 107, je vyráběn v kolínské továrně TPCA. Svým pojetím, vzhledem i cílovou skupinou je to však úplně jiné auto.

Jak se s tím jezdí?
Úžasně! 106 je ukázkovým představitelem francouzské podvozkové školy 80. a 90. let – malá poddajnost zavěšení v příčné ose znamená přesné vedení stopy, zatímco jistá vůle náprav v podélném směru přináší typický pocit plavné, komfortní jízdy. Výrazné náklony karoserie nestojí v cestě zážitkům jízdy, naopak díky nim lépe cítíte přenos váhy a limity přilnavosti pneumatik.

Sportovněji založené řidiče by mohly lákat modely bez posilovače řízení – radíme vám, zapomeňte na to. V síle, kterou budete muset vynaložit, se ztratí všechny nuance zpětné vazby, a popojíždění třeba po městě dá netrénovaným pažím zabrat. Auta s posilovačem se ovládají mnohem snáze, a přitom mají nádherně sdílné řízení.

Do města nebo na krátké pojížďky je ideální benzínový motor 1,1 l o výkonu 44 kW (60 koní). Nenechte se odradit malým objemem – před deseti lety vážila malá auta okolo osm set kilogramů. Z dieselů platí za spolehlivější motor 1.5D, vyráběný od roku 1994. Starší jednotka má hliníkový blok, který se vlivem tepelného namáhání postupně zkroutí, což vede k netěsnostem a následným problémům všeho druhu.

Zvažte, zda upotřebíte pětidveřovou karoserii – Peugeot 106 s tímto počtem dveří je vzácný, a proto i drahý.

Vzhledem k tomu, že se bavíme o autě z Francie, uděláte lépe, budete-li považovat typicky chatrné dílenské zpracování za součást „kouzla osobnosti“ vašeho nového vozu. Jinak byste se z neustálého chrastění všeho možného a občasných drobných závad (stávkující imobilizér, těsnění dveří) brzy zbláznili.

Aha, a co ty vážnější závady?
Čas pracuje pro vás – některé motorizace se potýkaly s problematickými cívkami a zapalovacími kabely, ale dá se považovat za jisté, že problém musel řešit už majitel před vámi. Totéž platí o problémech s palivovými čerpadly. Peugeot měnil tyto díly v záruce, projděte si tedy servisní historii vybraného vozu.

Vyjma zkrouceného bloku motorizace 1.4 D vás žádná nepříjemná překvapení nečekají. Opotřebovaná ramena a pouzdra náprav je třeba přičíst stáří auta a počtu najetých kilometrů a pozinkovaná karoserie nerezaví.

SHRNUTÍ
Peugeot 106 je typickým představitelem zlaté éry francouzských hatchbacků: skvěle se s ním jezdí, a to i na českých silnicích, má nízké provozní náklady a vykazuje překvapivou spolehlivost. Peugeot 106 XSi lze pak považovat za ideální „první sportovní auto“ pro mladé řidiče.

KLADY
Zábavné jízdní vlastnosti, nízká hmotnost, dostatek místa pro čtyři dospělé tiché cestování po dálnicích (na malé auto)

ZÁPORY
Dílenské zpracování, uložení rezervy zespodu auta, pětidveřové verze se špatně shánějí

VARIANTY
Třídveřový a pětidveřový (od 1993) hatchback

Benzínové motorizace
1.0i 1,0 l 33 kW/45 k (do 1999)
1.0i 1,0 l 37 kW/50 k (1999-2001)
1.1i 1,1 l 44 kW/60 k 
1.4i 1,4 l 55 kW/75 k
1.4i XS 1,4 l 69 kW/94 k
1.6 XSi 1,6 l 77 kW/105 k
1.6 XSi 16V 1,6 l 87 kW/118 k (od 1996)

Naftové motorizace
1.4D 1,4 l 37 kW/50 k (do 1994)
1.5D 1,5 l 40 kW/54 k (do 2000)
1.5D 1,5 l 42 kW/57 k (od 2000)

autoweb.cz

13.2.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist