Pět nejzábavnějších aut do milionu

Vysoký výkon není zárukou řidičského potěšení, ale platí to také obráceně: užít si čas strávený za volantem můžete i bez konta čítajícího šest a více nul.
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

V České republice je mimořádně rozšířený omyl, že k tomu, abyste se za volantem bavili, potřebujete hromady peněz, výkon ve stovkách koní a nadsvětelné rychlosti. Už mnohokrát jsme vysvětlovali (třeba tadytady), že to tak není. Skvělé motoristické zážitky se dají koupit za stejné peníze jako diesel střední třídy, v mnoha případech i za polovinu.

Pro pořízení kteréhokoli z našich finalistů nemusíte být zdaleka takoví blázni, za jaké vás bude považovat okolí. Auta, která jsme dnes vybrali, jsou vesměs dostatečně prostorná, až na jednu výjimku odvezou minimálně čtyři lidi a provozní náklady vás rozhodně nezruinují. Žebříček byl sestaven z tipů jednotlivých redaktorů podle přísných vědeckých kritérií – síly hlasu, výhružnosti pohledu a celkové tvrdohlavosti hlasujících.

Podmínkou pro zařazení auta bylo, aby s ním měli osobní zkušenost aspoň dva z nás. Proto chybí například fantastický Renault Clio RS, s nímž jsem měl to potěšení pouze já, nebo Suzuki Swift Sport, které naopak řídil jedině Honza. Ne, Romane, mírně jeté Mitsubishi Evo nebereme. Všichni rivalové musejí zářit novotou, mít na tachometru nulu a být ještě celí slizcí od vychvalujících slov úlisného prodejce. A vybíráme jen z aut oficiálně dostupných na českém trhu. To bohužel vylučuje většinu potenciálních finalistů, jako je například Lotus na titulním obrázku. Snad jste si nemysleli, že prozradíme vítěze hned na úvod?

Napoprvé jsme si stanovili jako horní hranici milion, ale v budoucnu půjdeme i daleko výš, nebo naopak zabrousíme do temného světa sporťáků z druhé (třetí, čtvrté…) ruky.

Takže, tady je pět nejzábavnějších aut do milionu podle Autowebu:

5. FORD FIESTA ST 150 koní, 0-100 km/h za 8,4 s, 7,4 l/100 km, 529 990 Kč
Něco jako: Suzuki Swift Sport, Peugeot 207 GT, Škoda Fabia RS

Malé rodinné auto Fordu v poslední době trochu závistivě pošilhává po nové generaci luxusnějších, prostornějších a kultivovanějších rivalů, ale pro černou ovci rodiny to neplatí ani v nejmenším. Podvozek Fiesty ST si skvěle rozumí s českými silnicemi (což je u fordů pravidlem), dobře nakalibrovaný posilovač řízení vám prozradí všechny pikantnosti o vztahu mezi předními koly a silnicí a převodovka běhá jako po másle. Upravený dvoulitr z Focusu má trochu jalový charakter, ale proti jeho síle a chuti k vytáčení nelze mít výhrady. Kdyby byla tišší na dálnici a měla použitelná světla, museli bychom Fiestu ST vyhlásit dokonalým hot hatchem.

Důvody, proč ho nechtít: Zpřevodování nevhodné pro dálnici, světla nevhodná pro jízdu potmě

Recenze zde

4. SUBARU IMPREZA WRX 230 koní, 0-100 km/h za 5,9 s, 10,3 l/100 km, 898 800 Kč
Něco jako:
Mazda6 MPS, Volkswagen Golf R32

Podivně neatraktivní vzhled, beznadějný interiér a problematická pozice chudého příbuzného Imprezy STi dělají, co mohou, aby vás odradily od zkušební jízdy. Nedejte se. Objevíte šílený motor takového temperamentu, jaký dnes mívají jen supersporty, starosvětskou ochotu nechat se řídit plynem, dech beroucí trakci na výjezdech ze zatáček (díky pohonu všech kol a samosvornému zadnímu diferenciálu) a opravdovou rychlost. Když turbo naplno zabere, dvouapůllitrový motor zesměšní i dvakrát dražší auta. A vláčný podvozek názorně vysvětluje tunerům, že betonová tvrdost rozhodně není předpokladem báječné ovladatelnosti.

Důvody, proč ho nechtít: Divný vzhled, slabé brzdy, katastrofální spotřeba

3. MINI COOPER S 170 koní, 0-100 km/h za 7,1 s, 6,9 l/100 km, 650 000 Kč
Něco jako:
Renault Clio Sport

U BMW, které Mini vyrábí, dobře vědí, že klíčem k řidičské rozkoši je interaktivita. Kvílení kompresoru ve vysokých otáčkách, lahodné exploze do prohřátého výfuku, skvělý vnitřní i vnější design a bavorácky precizní funkce volantu i pedálů udělají velkolepou událost z každé jízdy do práce. Jízda v tomhle autě vás prostě baví, i když se zrovna posunujete v koloně k semaforu. Protože v Mnichově mají rádi neposedné zadky, musíte v rychlých zatáčkách dávat pozor na ubrání plynu, ale právě tohle dělá z Mini ve zkušených rukou nádhernou hračku. A ti ostatní mohou jednoduše nechat zapnutou stabilizaci.

Důvody, proč ho nechtít: Vysoké provozní náklady, uskákaná jízda na špatných silnicích, tragikomická zadní sedadla

Recenze zde

2. MAZDA MX-5 158 koní, 0-100 km/h za 7,9 s, 8,2 l/100 km, 799 900 Kč
Něco jako:
Nic podobného na trhu není.

Klasický roadster s plátěnou střechou, pohonem zadních kol a osmisettisícovou cenou je malý poklad. V této cenové kategorii existují výkonnější, rychlejší nebo naopak praktičtější auta, ale žádné z nich vám nedá poznat tradiční motoristické radosti v podobě nízké hmotnosti, přirozeného vyvážení zadokolkové koncepce a nádherně čistého řízení, do kterého se nepřenáší žádný točivý moment. Protože je z Japonska, MX-5 má dobře těsnící střechu, účinné topení a při správné údržbě prakticky nekonečnou životnost. Není divu, že už léta okupuje pozici nejprodávanějšího roadsteru světa.

Důvody, proč ji nechtít: Trochu hluchý motor, ve srovnání s předchozí generací netečný podvozek

Recenze zdezde

1. FORD FOCUS ST 225 koní, 0-100 km/h za 6,8 s, 9,3 l/100 km, 769 990 Kč
Něco jako: VW Golf GTI, Renault Mégane RS, Opel Astra OPC

Jediné auto, které se ocitlo v osobním výběru všech tří dotázaných. Možná nemá čipernost klasických hot hatchů, ale proti monstrózní síle pětiválcového motoru a nádherně bublavému zvuku á la původní Audi Quattro je to chabý argument. A nikdy nepochopíme, jak může mít tak komfortně odpružené auto tolik přilnavosti. Odjel jsem s ním deset kol na Nürburgringu. V prvních třech jsem si stýskal na těžký předek. V dalších dvou jsem objevil, že vyvážení je tím lepší, čím větší nájezdovou rychlost máte. Pak jsem začal předjíždět lotusy a porsche. A v posledních dvou kolech jsem zjistil, že ho strašně moc chci.

Důvody, proč ho nechtít: Není to nástupce Focusu RS, což jsme od něj všichni tak nějak čekali.

Recenze zde

Nenašli jste v našem přehledu svého favorita? Máte výhrady k umístění jednotlivých aut? Dejte nám vědět svůj názor v diskuzi pod článkem!

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Fiesta ST
0-100 km/h (s)8,4
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3)1999
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 koní při 6000 ot/min
Točivý moment (Nm)190 Nm při 4500 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)208
Spotřeba paliva (l/100 km)město 10,4/mimo město 5,7/kombinovaná 7,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1060
Zavazadlový prostor (l)268/619
Ceny
Základní cena modelu529 990 Kč
14.12.2006 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist