Parní auto se chystá překonat 321 km/h!

Zapomeňte na přikládání uhlí pod kotel, zde se topí s LPG.

Proč by se někdo v éře elektromobilů a vodíkových článků pokoušel překonat rychlostní rekord pro parní vozy? Lidé ze Steam Car Clubu (Klub parních aut) z Velké Británie chtějí především ukázat, že pára nepatří jen do žehliček či kávovarů. A nejde o žádné zelenáče, jsou to totiž členové týmu Thrust SSC, který drží rekord jako absolutně nejrychlejší automobil světa. Jejich vůz vypadá skutečně futuristicky – předek karoserie je z karbonového kompozitu a zadní panely z hliníku. Motor je umístěn vzadu, stejně jako poháněná náprava. Podvozek používá nezávisle zavěšená kola na dvojitých lichoběžnících, brzdí se kotoučovými brzdami a padákem.

A čím je vlastně auto poháněno? Dvojstupňovou parní turbínou typu Curtis o výkonu 325 koní. Na rekord se to nezdá mnoho, více síly najdeme i v běžných osobních vozech. Rychlost 200 mil za hodinu (321 km/h) by ale měla být dosažena za pomoci převodu 5:1 při 3000 otáčkách. Páru budou dodávat čtyři kotle, které mohou fungovat nezávisle na sobě. Z nich se pára dostává přes trysky ke kolu turbíny. Celý proces je řízen počítačem. Takový pohon si samozřejmě žádá spoustu vody, tu si auto veze ve dvou natlakovaných nádržích.

Poslední rekord má hodnotu 127 mil za hodinu (204 km/h) a ustanovil ho jistý Fred Marriot v roce 1906. V roce 1985 se sice podařilo Bobu Barberovi na solných pláních v americkém státě Utah dosáhnout rychlosti 234,33 km/h, ale tento rekord není oficiálně uznán mezinárodní automobilovou federací FIA.

Od přikládání pod kotel, rachotu a sazí učinila parní auta slušný pokrok, nemyslíte?

autoweb.cz

29.6.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist