Pařížské dojmy: Novinky od Citroënu

Největší pozornost na stánku přitahoval po právu koncept C-Métisse, ale návštěvníci autosalonu si nejvíce užili jiné novinky.

C-Métisse je zvláštní. Pořádně zvláštní. Je to opravdu veliké auto, na délku měří úctyhodných 4740 mm. Zato je ale vysoký jen něco přes metr dvacet a díky karbonové samonosné karoserii váží pouhých  1400 kg.

Má sice čtvery dveře (přičemž ty zadní se odklápí vzhůru a dozadu a ty přední zas okolo A sloupků), ale ve své podstatě je to Grand Tourer. Jeho kroserii se sice nedá upřít masivnost, ale totéž platí o přitažlivosti. Někteří kolegové dokonce tvrdí, že by fotografové spíš fotili tohle auto, než Kate Mossovou, kdyby vedle něj stála nahá. Tím si sice nejsem tak úplně jistý, ale krásné auto to opravdu je.

Citroën C4 Picasso velká fotogalerie

Citroën C4 Picasso fotogalerie

Nejzajvější na autě je určitě jeho pohon: využívá stejné hybridní technologie, jako C4 HDi hybrid, představený začátkem roku, ale s jednou výraznou změnou. Dva elektromotory jsou instalovány v zadních kolech, takže mohou pomáhat při rozjezdu a ve zhoršených trakčních podmínkách. Přední kola pohání naftový šestiválec o výkonu 208 koní, napojený na šestistupňovou automatickou převodovku. Ve městě můžete využít plně elektrický režim, který při rychlosti 30 km/h vystačí zhruba na 30 km. Hlavní síla systému je ale stejně jako u již fungujících benzíno-elektrických hybridů v minimalizování ztrát, rekuperaci energie a co nejlepším využití paliva. V tomto případě se k tomu ještě přidává nejmodernější dieselová technologie, takže emise jsou díky filtru pevných částic na velmi slušné hodnotě 174 g/km, zatímco kombinovanou spotřebu tohoto velkého luxusního vozu udává Citroën pouhého 6,5 l/100 km.

Vývojáři ovšem prý nezapomněli ani na řidiče. Pokud bude více šlapat na plyn, vozidlo přejde do sportovního režimu a dieselu budou pomáhat oba elektromotory (každý o výkonu 20 koní a točivém momentu 400 Nm. Sprint na stovku se odehraje za 6,2 sekundy a nejvyšší dosažitelná rychlost je 250 km/h. Zásluhu na tom mimo jiné má i extrémně nízký součinitel odporu vzduchu, Cd=0,30.

Uvnitř prý najdeme náznaky příští generace modelu C5, ale na ty nejvýraznější prvky bych se raději moc netěšil. Třeba křídlové dveře – sice vypadají úchvatně a navíc skvěle usnadňují přístup do interiéru, ale výrobně by byly příliš nákladné. Je už nicméně na čase, aby francouzi na cé pětce pořádně mákli. Mezi novými modely C4 a C6 vypadá ta současná i po faceliftu těžkopádně, jakoby o dvě generace starší a výrazně zaostává i materiály a zpracováním.

Důležitější než koncept

I když na C-Métisse se chtěl podívat úplně každý, většina novinářů se na pařížském autosalonu ještě blíž seznámila s další novinkou Citroënu, modelem C4 Picasso. Tahle auta totiž na rozlehlém výstavišti sloužila jako bezplatné taxíky – od haly A k parkovišti to byla opravdu štreka, zejména když vláčíte foťák, kameru a plný kufr tiskových zpráv. Projel jsem se hned několikrát a můžu říct jediné: soupeři se mohou začít bát. C4 Picasso totiž vypadá velmi, velmi dobře – a to nejen zvenku, ale i zevnitř. Materiály jsou podobně kvalitní, jako v běžné C4, zpracování možná ještě o kousek lepší. Je pravda, že jsme se vozili v naprosto špičkových verzích, ve kterých vzadu nechyběly obrazovky DVD přehrávačů v opěrkách a podobně, ale vsadím se, že ani v levnějších verzích to nebude žádná hrůza.

Za volant jsem se pochopitelně nedostal, ovšem dá se očekávat, že půjde ve vyjetých kolejích. Francouzská auta byla vždycky trochu houpavější, ale zrovna u rodinného MPV to vůbec není na škodu – spíš naopak. Přidejte k tomu možnost převést sedm lidí, největší zavazadelník v kategorii, pokud vás pojede pět a neuvěřitelnou spoustu vychytávek v příplatkové výbavě, kde nechybí fantastická prosklená střecha, systém zjišťující, jestli je pro vás místo mezi dvěma auty dost velké, nebo i taková praktická maličkost jako vyjmutelná ruční svítilna a máte velmi zajímavého soupeře pro všechna současná MPV. Zvlášť, pokud se bude Citroën snažit udržet české ceny dostatečně nízko…

Honza Koubek

11.10.2006 11:29

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist