Pagani Huayra živě ze Ženevy

Nové auto z dílen Horacia Paganiho je stejně podivné, a přesto stejně elegantní jako Zonda. Také tentokrát měly nejvyšší prioritu aerodynamika a nízká hmotnost.

Supersport Pagani Zonda s dvanáctiválcem od AMG byl po víc než deset let jedním z nejlehčích a nejrychlejších aut svého druhu. Přestože jej konkurence nikdy skutečně nedohonila, rozhodl se Horacio Pagani udělat další krok – představil nový model. Vývoj trval dlouhých sedm let a podle Paganiho dal vzniknout autu od Zondy značně odlišnému. Huayra je o něco větší než odcházející model, ale také výrazně silnější a – bohužel – ještě dražší.Design nového modelu rozvíjí téma nastolené Zondou spíš než by hledal vlastní cestu. Znamená to mimo jiné, že je stejně polarizující. Pokud nenávidíte Zondu, Huayra se vám líbit nebude. Nám ostatním však nový supersport přijde opět úchvatnější než všechny verze před ním. Huayra budí každým detailem dojem, že spolupracuje s přírodou, spíš než by její zákony znásilňovala.

Interiér auta mnoho komentářů nepotřebuje. Horacio Pagani si za svá auta účtuje horentní sumy, a tak nemusí dělat po kvalitativní stránce žádné kompromisy. Kabina je plná prvotřídní kůže, karbonu a hliníku. Samozřejmostí je dotykový dislpej ovládající palubní elektroniku, navigace, bluetooth a řada dalších moderních vymožeností. Každodenní použitelnosti pomohl také přidaný prostor. Možná nejdůležitější je však nová bezpečnostní výbava auta, díky níž se bude Huayra jako první Pagani prodávat také ve Spojených státech. Výrobce doufá, že díky tomu zdvojnásobí produkci.Zvýšení bezpečnosti si kromě nových palubních systémů vyžádalo také zpevnění monokoku. To vše vyhnalo hmotnost Huayry o sto kilogramů nad úroveň, kterou okupovala Zonda F nebo Cinque. Se suchou hmotností 1350 kilogramů však supersport od Pagani stále patří k těm lehčím. Váží téměř stejně jako Lamborghini Gallardo Superleggera, a třeba Ferrari 599 GTO je o čtvrt tuny těžší. Podobně exkluzivní Koenigsegg CCX je ovšem lehčí než Huayra a staré Ferrari Enzo vážilo jen o pár kilogramů víc.Zadní kola auta pohání stále motor od Mercedesu. Přeplňovaný dvanáctiválec z dílen AMG nakonec není tak nový, jak všichni zúčastnění ještě před měsícem tvrdili, má stejný blok jako jednotka v kupé SL65 Black Series. To jistě není ostuda, zvlášť když vše ostatní je zcela nové. U AMG pracovali na hmotnosti jednotky a zlepšení odezvy na povely plynového pedálu. Skončili s novými hlavami, písty, turby i sáním, 710 koni a tisícvkou newtonmetrů ze šesti litrů objemu. K dispozici bude i ostřejší verze motoru se třiceti koni navíc. Sedmistupňovou sekvenční převodovku postavili experti společnosti XTRAC. Dvě spojky Horacio Pagani zavrhl kvůli hmotnosti a rozměrům ústrojí.

Informacemi o dynamických schopnostech Huayry zatím Pagani šetří. Auto prý při testech dokázalo zrychlit na stovku za 3,3 sekundy a rozjelo se na 370 kilometrů v hodině. To jsou slušná čísla, bohužel tak trochu na špatné straně od toho, co udává Lamborghini pro svůj nový Aventador. Připomeňme, že ten zvládne stovku za 2,9 sekundy a pojede víc než 350 km/h. Dvanáctiválcové Lamborghini stojí téměř přesně čtvrtinu toho co Pagani (255 tisíc eur proti milionu přesně). Chceme věřit, že druhou stovku zdolá Huayra rychleji než Aventador, ale oficiálně to zatím potvrzené nemáme.

autoweb.cz

2.3.2011 12:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist