Osobnost: Ferruccio Lamborghini

Farmář, který začal vyrábět z armádních dílů zemědělskou techniku. A který přivedl na svět první moderní supersport.

Životní příběh Ferruccia Lamborghini se začal psát 28. dubna 1916 a pokud by si někdo chtěl v prvních letech jeho života vsadit, čím že se bude mladý Ital asi později živit, jen těžko by tvrdil, že jinak, než zemědělstvím. Co jiného se dalo od syna dvou chudých rolníků čekat. Všechno mělo být ale jinak.

Ferruccio sice zezačátku obdělával rodinné záhony, nicméně po absolvování základního vzdělání se zapsal na boloňskou technickou univerzitu a učinil zásadní krok od rolnictví k průmyslu.Jakkoli byl po absolvování školy vyzbrojen Lamborghini teoretickými znalostmi, chyběla mu praxe. Tu přinesla druhá světová válka, která Ferruccia zavedla až na řecký ostrov Rhodos, kde opravoval s volně dostupnými vojenskými díly techniku. A během krátké doby si vybudoval pověst zdatného mechanika.

S nastolením míru se Lamborghini vrátil do rodné Itálie a začal rozjíždět svůj „byznys.“ Tedy, ehm, chtěl rozjet, ale skončil dřív než začal. Jeho podnikatelský plán měl značné trhliny, poválečná Itálie nebyla připravena na to, že by útrapami vyhublé ženy měly začít cvičit a kupovat si k tomu pomůcky značky Lamborghini.

Těžko říct jaký sledoval Ferruccio cíl, když se dal na dráhu profesionálního závodníka. Koupil malý Fiat Topolino a přestavěl ho na závodní speciál. Jen tak mimochodem, právě tohle auto bylo později fanoušky značky považováno za skutečně první Lamborghini. Šlo více než jen o výměnu několika dílů, Ferruccio vůz od základu přestavěl a vyladil. A zdemoloval. Přihlásil se totiž na Mille Miglia a, jak uvádějí neoficiální zdroje, po několika haváriích stroj zdemoloval a odstoupil.Nevíme, jestli myšlenka, která mu bleskla hlavou, byla důsledkem karambolů na závodní trati, nicméně Ferruccio si vzpomněl na svou řeckou praxi, spojil si to s poznatkem, že Itálie po válce nehledá zábavu, ale potřebuje se postavit znovu na nohy, a z dostupných dílů začal montovat traktory.
Ve své podstatě jednoduchý nápad měl úspěch, společnost Lamborghini Trattori se okamžitě rozjela a vykazovala vysoké zisky.

Jste mladý Ital, máte dostatek peněz. Co uděláte? Koupíte si auto, drahé auto. Ferruccio jich měl několik, Alfy Romeo, Mercedesy, Ferrari.Svého času vlastnil až sedm různých aut, aby mohl každý den jezdit jiným. Spokojený ale nebyl. Maserati na něj bylo moc těžkopádné, Aston Martin se mu nelíbil, i když platil za vrchol tehdejší doby, nakonec to bylo právě Ferrari, ke kterému měl asi nejblíže. Obdivoval se technické dokonalosti, a o to víc nenáviděl, když se na jeho 250 GT porouchala spojka. Několikrát.

Rozezlen se Lamborghini vypravil osobně za velkým Il Commendatorem s dotazem, jak tuto svízel vyřešit. Kdyby Enzo Ferrari řekl něco ve stylu „nechte nám to tady, my se o to postaráme,“ asi bychom si teď o Lamborghinim nepsali. Jenže „velký“ Ferrari prohlásil, že „vy Lamborghini, můžete řídit maximálně traktor,“ a tím nechtěně položil základy konkurenční automobilky.

Být Lamborghini Němec, asi by vyhlásil Itálii válku, jako Španěl by bez váhání bodl Enza do srdce. Jenže s italskou krví v žilách mohl Ferruccio udělat jedinou věc – postavit svůj vlastní, lepší supersport.

Aby se dostal věci na kloub, opravil, či spíše vylepšil své Ferrari tím, že do něj namontoval spojku ze svého traktoru. A pak rozjel vlastní automobilku.


Miura, model, který na ženevském autosalonu Ferruccio osobně prezentoval.

Nepočítal s neúspěchem, stavěl rovnou na parcele o rozloze padesáti tisíc čtverečných metrů, věřil v expanzi. Jako logo firmy použil rozzuřeného býka – možná vzpomínka na výraz, který vrhl na Eza, možná odkaz na své znamení zvěrokruhu – a oznámil premiéru prvního modelu. Trochu předčasně, nicméně na Turínském autosalonu svůj prototyp tak, jak slíbil, skutečně ukázal.

Za vývojem auta stáli inženýři Stanzani a Dallara, dvanáctiválcový motor dodal Giotto Bizzarrini, autor pohonných jednotek Ferrari.Lamborghini 350 GTV bylo představeno závěrem roku 1963 a i přes ukvapený vývoj zaznamenalo úspěch, vzniklo dokonce několik vývojových verzí, včetně čtyřmístného granturisma.
Bleskem z čistého nebe ale byla až Miura. První supersport v moderním slova smyslu, s agresivním designem a uprostřed uloženým motorem.
Enzo Ferrari začal špatně spát…. a až do smrti s Ferrucciem nepromluvil. Pokud se měli setkat, tak Ferrari prý dělal, že Lamborghiniho nevidí.

Až do sedmdesátých let minulého století se automobilce Lamborghini dařilo a na svět přišla řada úspěšných modelů. Pak se ale na Ferruccia přestalo usmívat štěstí. Od italské vlády nedostal licenci na výrobu helikoptér, nevyšel jihoamerický kontrakt, který měl do firmy přinést peníze, krize byla na spadnutí.
Ferruccio nakonec prodal jak traktorovou divizi, tak samotnou automobilku. Ta se dostala od George-Henriho Rossettiho a Reného Lemiera přes Chrysler (díky za Diablo) a indonéský Megatech až pod křídla Audi.


4x Lamborghini: vpravo Miura, uprostřed traktor a na něm Ferruccio a vlevo Countach, první model s nůžkovým otvíráním dveří.

Ferrucio Lamborghini mezitím už dávno odešel na odpočinek, pod čímž si představte posun k zemědělskému stylu života. S nadsázkou řečeno. Lamborghini založil na břehu Trasimenského jezera vinice a začal produkovat víno. Krev Miury platila ve své době mezi someliéry za slušnou značku.Jméno Lamborghini se začalo více prosazovat ve světě obchodu, to už byl ale syn Tonino, který se vrhl na kosmetiku a kávu.
Začátkem devadesátých let se ale opět začalo mluvit o Ferrucciovi, a to ve spojení s možným odkoupením značky Bugatti.

DOPORUČUJEME: Největší bouřliváci na startovním roštu

Jak by se celá záležitost vyvinula můžeme už dnes jenom spekulovat, Ferruccio Lamborghini totiž nečekaně 20.února 1993 zemřel na srdeční infarkt. Na místo jeho posledního odpočinku ho odvezl jeho traktor.

25.2.2012 10:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist