osoba-blizka-opet-v-ohrozeni.jpg

Osoba blízká opět v ohrožení?

poradna

Zákonodárci si stěžují na zneužívání institutu "osoby blízké" a vyhrožují jeho zrušením. Mají šanci?

Diskuze

26 komentářů

    Backgramond

    Jen se chci zeptat. Čistě teoreticky, protože se neustále v tv objevují případy honiček policie s vyníkem. Kdyby se stalo, že by vyník ujel a měl by prohřešek za rychlost apod…. Je možné, že kdyby se vymluvil na osobu blízkou, tak ho nestihne trest?

    Aladin

    Pokud se neprokáže, že dotyčný řídil, tak ano.

    Alex

    Pokud je mi známo, mám právo odmítnout výpověď nejen pokud bych ohrozil osobu blízkou ale i sám sebe.

    jiri

    Moje auto řídil Jovan Jovanovič z Kosova – není osoba blízká a tak si ho najděte.Pas mi ukázal i platný ŘP.Že ho nemůžete najít?No to je vaše věc, bobánci….

    osobne

    Druhořadý právník Tomáš Beran asi zase blázní. Neuvědomuje si, i když se tu ohání judikaturou evropských soudů, že Listina základních práv a svobod je součástí právního systému všech zemí EU, a přesto většina zemí EU v pohodě zrušili trik s osobou blízkou v oblasti dopravních přestupků. Když to jde např. v Anglii, tak to půjde i v ČR. LZPS se nemusí vůbec měnit, protože zaručuje právo nevypovídat pouze v případě nebezpečí z trestního stíhání jeho nebo osoby blízké.

    Čl.37/1 LZPS

    Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké.

    Co je trestní stíhání a jak se zahajuje je jasně a srozumitelně stanoveno trestním řádem (§ 160 tr. řádu). Zahájení trestního stíhání musí vždy předcházet prověřování dle § 158 tr. řádu. To provádí pouze PČR, nikdy to neprovádí správní orgán nebo Městská policie. Aby někomu na základě nějaké výpovědi hrozilo trestní stíhání, musí být před podáním vysvětlení nejdříve poučen dle § 158 tr. řádu. Pokud ho PČR poučí před podáním vysvětlení pouze podle § 12 zák. o PČR, nebo ho správní orgán nebo Městská policie poučí podle jiných paragrafů a jiných zákonů, protože MP ani správní orgán nemohou provádět úkony v trestním řízení dle trestního řádu, tak žádné nebezpečí z trestního stíhání nehrozí.

    nik

    Přiznáním toho, že jsem pět minut po zabití tchýně řídil auto v sousední ulici, se vystavím nebezpečí trestního stíhání ;-o) …

    osobne

    Pokud tě před podáním vysvětlení nepoučí policejní orgán dle § 158 tr. řádu, tak ne. A MP ani správní orgán nejsou orgány činné v trestním řízení, ty tě ani dle tohoto paragrafu před podáním vysvětlení poučovat nemůžou.

    Dan

    Za to vy jste zřejmě prvořadý právník – všehoznalý. Samozřejmně, že ustanovení LZPS se vykládá extenzivně, tudíž se vztahuje i na přestupkové řízení. Pokud vy, jej interpretujete doslovně, je to vaše věc – netuším ovšem na základě čeho. Rozšiřující výklad tohoto ustanovení má svůj logický základ.

    Jak jste správně uvedl, s podobným obsahem jako najdeme v LZPS se opravdu můžeme setkat ve většině moderních demokratických zemí. Tato ustanovení existují mimo jiné proto, aby existovala jakási ochrana před zásahy státu do práv jednotlivců. Pokud by se zmiňované ustanovení LZPS nevztahovalo na přestupkové řízení, mohl by stát jednodušším způsobem úpravu přestupků proti jednotlivci zneužít. Např. tím, že by stanovil i těžší sankce za přestupek než třeba za trestný čin. Tím by pak toto ustanovení ztratilo význam.

    Jak se T. Beran zmiňuje v úvodním článku, rozšiřující výklad potvrzuje i judikatura.

    Takže na omylu jste vy, změna LZPS by nutná byla ovšem kdoví jestli by vůbec byla možná, vzhledem k našemu členství v EU.

    Nevím, jak je to řešeno v Anglii (rád se nechám poučit), ale jediným způsobem zrušením institu osoby blízké (bez zásahu LZPS) v přestupcích by bylo zavedení objektivní odpovědnosti za přestupek, což je ovšem dle mého názoru problematické a sporné.

    Jinak dle mého názoru T. Beran napsal dobrý příspěvek , který vystihu faktickou situaci v ČR.

    osobne

    Druhořadý právník se pozná podle toho, že nedokáže rozeznávat a odlišovat, co to je trestní řízení a co to je přestupkové řízení, nechápe rozdíly mezi přestupkem a trestným činem. Nebezpečí z trestního stíhání hrozí pouze za spáchaný trestný čin, nikoliv za přestupek. Není potřeba hledat nějaký extenzivní výklad pojmu trestný čin, protože přímo v LZPS je stanoveno, jakým způsobem se stanoví, co je trestným činem.

    Čl.39 LZPS

    Jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem …

    Co je trestným činem, je definováno trestním zákonem, nikoliv zákonem o přestupcích. Skutková podstata každého jednotlivého trestného činu je uvedena pouze v trestním zákoně, jakékoliv jiné jednání, které není výslovně uvedeno v trestním zákoně, nelze v žádném případě považovat za trestný čin.

    § 3/1 tr. zák

    Trestným činem je pro společnost nebezpečný čin, jehož znaky jsou uvedeny v trestním zákoně.

    Stejně tak není potřeba hledat nějaký extenzivní výklad pojmu "trestní stíhání", protože je jasně a srozumitelně vyloženo trestním řádem, že trestní stíhání hrozí pouze za spáchané "trestné činy" nikoliv za přestupky.

    § 160/1 tr. řádu

    Nasvědčují-li prověřováním podle § 158 zjištěné a odůvodněné skutečnosti tomu, že byl spáchán TRESTNÝ ČIN, a je-li dostatečně odůvodněn závěr, že jej spáchala určitá osoba, rozhodne policejní orgán neprodleně o  zahájení TRESTNÍHO STÍHÁNÍ …

    Mirek

    Zatím nikdo mi nedokázal vysvětlit, jak je možné, že při odtaženém vozidle je za vozidlo zodpovědný provozovatel a "osoba blízká má smůlu". Vysvětlí mi někdo, proč tomu tak je a proč zde neplatí LZPS_

    Gustav

    To ustanovení zde samozřejmě platí taktéž. Provozovatel neodpovídá. Ovšem správní orgán může dojít k závěru, že se jedná o účelovou obhajobu. Je jen na Vás, jestli se proti tomu odvoláte a oni Vám dokážou něco jiného.

    Aladin

    Pro odpovědnost za přestupek (udělení pokuty) tu osoba blízká platí taky. Co se týká nákladů za odtah, to je záležitost občanskoprávní.

    Dan

    Vaše argumentace je logická a na první pohled by se mohla zdát správnou.Nicméně pravda bude asi blíže tomu, co je v úvodním článku.

    Vaše argumentace je opět doslovná. Ovšem judikatura hovoří jinak a zřejmě i evropská. Takže pokud by se institut osoby blízké vytratil z přestupkového zákona, mohl by se člověk domáhat ustanovení z LZPS.

    Já Vám zde poskytnu část textu z rozhodnutí NSS: SJS 309/2004 2 As 3/2004.

    text: "Nejvyšší správní soud při svých úvahách vycházel ze skutečnosti, že i na přestupkové

    řízení se přiměřeně vztahují některé limity obsažené zejména v Listině základních práv a

    svobod a v Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Ostatně i Ústavní soud

    uvedl ve svém nálezu ze dne 23.11.1999, sp. zn. Pl. ÚS 28/98 (Sbírka nálezů a usnesení, sv.

    16, str. 185 a násl.): Každá sankce za přestupek je v režimu čl. 6 odst. 1 Evropské úmluvy

    (srov. Case of Lauko v. Slovakia. European Court of Human Rights 4/1998/907/1119 z

    2.9.1998 a Case of Kadubec v. Slovakia. European Court of Human Rights 5/1998/908/1120 z

    2.9.1998), i když pokuta nedosáhne uvedené výše. To platí bez ohledu na skutečnost, že za

    přestupek nelze stanovit trest odnětí svobody a trest není veden ve zvláštním rejstříku."

    Je to z rozhodnutí o kasační stížnosti, kdy NSS dovodil, že "výmluvu" na osobu blízkou lze vyvrátit i nepřímými důkazy a lze ji označit za účelovou.

    Z uvedeného vyplývá, že pokud by skutečně institut osoby blízké byl z přestupkového zákona vypuštěn, lze jej dovodit z LZPS. Následný spor, by zřejmě skončil dle zmíněné litaratury.

    Jinak druhořadý právník se nepozná podle toho, že nerozezná přestupkové řízení od trestního stíhání, to totiž nerozezná snad jen nesvéprávný člověk. Ale druhořadý právník se pozná dle toho, že neumí jednotlivá ustanovení interpretovat v souladu s judikaturou "nejvyšších" soudů, která je velmi často zásadní a určující směr při dalším rozhodování.

    Dan

    Omlouvám se místo slova "literatury" mělo být "judikatury".

    osobne

    Judikatura nehovoří jinak. Když už jsi četl ten rozsudek NSS, tak jsi měl přečíst i následující odstavec, kde je jednoznačně specifikováno, že právo nevypovídat proti sobě nebo osobě blízké v případě nebezpečí trestního stíhání je dáno v čl. 37 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a na úrovni zákonné je pak upraveno v trestního řádu. Týká se tedy pouze trestního řízení nikoliv přestupkového řízení.

    V případě nebezpečí postihu sebe nebo osoby blízké za přestupek má osoba podle zákona právo nevypovídat jen na základě zákona (nikoliv ústavního zákona), např. § 60/1 přestupkového zákona, nikoliv na základě LZPS. Zákonodárci totiž přiměřeným způsobem promítli ústavní právo nevypovídat proti sobě nebo osobě blízké v případě trestního stíhání i do přestupkového zákona, aby měla osoba právo nevypovídat proti sobě nebo osobě blízké i v případě nebezpečí postihu za přestupek. Ale pokud toto právo z přestupkového zákona odstraní nebo jinak upraví, tak na to již nebude nárok, protože toto právo zakotvené v LZPS platí pouze v případě nebezpečí trestního stíhání. Stejným způsobem to funguje i v jiných státech EU.

    Cituji z rozsudku NSS vedeným pod č.j. 2 As 3/2004-70:

    Proto také se Nejvyšší správní soud v souzené věci nemůže ztotožnit s výkladem ustanovení § 60 odst. 1 zákona o přestupcích, použitým stěžovatelem. Toto ustanovení totiž zakotvuje právo odmítnout podání vysvětlení v situaci, jestliže by v důsledku tohoto podání vysvětlení hrozilo osobě vysvětlení podávající nebo osobám jí blízkým podle ustanovení § 68 odst. 4 zákona nebezpečí postihu za přestupek. Toto právo neobviňovat sebe nebo osoby sobě blízké je v řízení o přestupcích přiměřeným průmětem ústavního práva, jež je pro účely trestního stíhání zakotveno v čl. 37 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a na úrovni zákonné je pak pro účely trestní upraveno v § 100 trestního řádu. Ustanovení § 60 odst. 1 zákona o přestupcích ovšem nesporně nemůže sloužit k tomu, aby se kterákoliv osoba mohla zříci své odpovědnosti za spáchaný přestupek tam, kde není dostupné přímé svědectví či přímý důkaz, a to pouhým odkazem na to, že přestupek spáchal někdo jiný, bez další specifikace této osoby s poukazem, že se jedná o osobu blízkou.

    Dan

    Ale samozřejmě, že ustanovení v přestupkovém zákoně je průmětem čl. 37 LZPS a tudíž zde, zatím, nemusíme tímto článkem ohánět. V současné době je situce jasná, máme §60 z.č.200/1990 Sb.

    Ovšem, pokud by se toto ustanovení vypustilo ze zákona a dle Vašeho názoru by nešlo užít čl. 37 LZPS, tak by toto ustanovení s nejvyšší praděpodbností Ústavní soud nebo Evrposký soud pro lidská práva vyložil extensivně. To dovozuji ne z rozhodnutí NSS, ale z rozhodnutí ÚS a ESLP.

    A tento postup by měl zcela jasné a logické opodstatnění vycházející z teorie právního státu. Jak již bylo někde zmíněno, policejní orgány by mohly začít s vyšetřováním trestného činu jako s vyšetřováním přestupku, následně dojít k závěru, že se jedná o tr. čin a poté přestupek překvalifikovat na tr. čin (již by měla výpověď i od osob blízkých). Což by bylo nepřípustné. Znamenalo by to zhoršení postavení účastníků přestupkového řízení oproti trestnímu řízení a přitom by mohla následovat za trestný čin stejná a možná i nižší sankce (viz. např. spáchání tr. činu ohoržení po vlivem návykové látky – kdy soudy nad 1 promili v krvi řidiče odsuzují např. na 2 roky zákazu činnosti a pokutě 50000Kč – tedy stejná sankce, která hrozí řidiči, který má v krvi např. 0,8 promile, za přestupek). Z tohoto důvodu by se ustanovení čl. 37 LZPS vztahovalo na přestupkové řízení bezesporu a bylo by to zcela jistě dovozeno zmíněnými soudy. Ale ono také právě díky těmto důvodům, z přestupkového zákona nezmizí.

    A ještě jedna pravidlo právní teorie – Analogie v tr. řízení a  potažmo i v přetupkovém řízení je zakázána, ovšem nikoliv jeli učiněna ve prospěch pachatele. Zde by jistě našla svoje uplatnění.

    Neříkám, že se mi zneužívání institutu osoby blízké líbí, ale je zde a myslím, že i bude nadále. Nicméně jeho hypotetické zrušení by beztak mnoho neřešilo. Začali by řídit různí spoluobčané z Chorvatska, Rumunska apod. A už je řada dalších obcházení zákona vymyšleno a ještě se vymyslí.

    osobne

    V trestním řízení se samozřejmě nemůže jako důkaz použít žádná (ani zaprotokolovaná) výpověď z přestupkového řízení. Pokud tvrdíš opak, tak nemáš o trestním řízení ani potuchy. V trestním řízení se výpověď musí provést přesně dle trestního řádu, aby ji mohlo být možné použít jako důkaz. V žádném případě nelze jako důkaz použít podání vysvětlení PČR podle § 12 zák. č. 283/1991 Sb, nebo dokonce podání vysvětlení správnímu orgánu, dokonce nemůže být jako důkaz použita ani výpověď dle § 158/5 tr. řádu.

    § 158/5 tr. řádu

    O obsahu vysvětlení, která nemají povahu neodkladného nebo neopakovatelného úkonu, se sepíše úřední záznam. Úřední záznam slouží státnímu zástupci a  obviněnému ke zvážení návrhu, aby osoba, která takové vysvětlení podala, byla vyslechnuta jako svědek, a soudu k úvaze, zda takový důkaz provede. Nestanoví-li tento zákon jinak, úřední záznam nelze v  řízení před soudem použít jako důkaz. Je-li ten, kdo podal vysvětlení, později vyslýchán jako svědek nebo jako obviněný, nemůže mu být záznam přečten, nebo jinak konstatován jeho obsah.

    Trestní řízení je opravdu o něčem jiném než přestupkové řízení. Žádná výpověď provedená během přestupkového řízení nemůže být použita jako důkaz v trestním řízení. Proto nehrozí v žádném případě na základě podaného vysvětlení v přestupkovém řízení žádné trestní stíhání.

    Jinak za přestupek hrozí pouze sankce, nikoliv trest. Trest hrozí pouze za trestné činy a je veden v trestním rejstříku. Sankce a trest není to samé a nelze je poměřovat. Účelem sankce je také něco jiného než účelem trestu. Trest je jedním z prostředků k dosažení účelu trestního zákona. Účelem trestního zákona je chránit zájmy společnosti, ústavní zřízení České republiky, práva a oprávněné zájmy fyzických a právnických osob (viz § 1 tr. zák). Účelem sankce je zejména to, aby občané neztěžovali plnění úkolů státní správy (viz § 1 zák. č. 200/1990 Sb.).

    § 11 zák. č. 200/1990 Sb.

    (1) Za přestupek lze uložit tyto sankce:

    a) napomenutí,

    b) pokutu,

    c) zákaz činnosti,

    d) propadnutí věci.

    § 27 tr. zák.

    Za spáchané trestné činy může soud uložit pouze tyto tresty

    a) odnětí svobody,

    b) obecně prospěšné práce,

    c) ztrátu čestných titulů a vyznamenání,

    d) ztrátu vojenské hodnosti,

    e) zákaz činnosti,

    f) propadnutí majetku,

    g) peněžitý trest,

    h) propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty,

    ch) vyhoštění,

    i) zákaz pobytu.

    Plést si sankce s tresty je také jedním ze znaků druhořadého právníka.

    Mirek

    Sakra, chlapi, nechte toho! Urážet se, to by vám šlo.Několikrát v životě jsem (bohužel) potřeboval právníka a nemohu, než konstatovat- vyděrači, žijící v blahobytu z neštěstí jiných. Bohužel- i těch nevinných, kteří se do průseru dostali obyčejným, špinavým křivým obviněním.Plať,plať,plať…

    Dan

    Tak tato odpověď mně skutenčně vyvolala usměv na tváři, zejm. pak její poslední věta. Pokud nejste právník, pak obdivuji vaší znalost nebo orientaci v zákoně. Pokud ovšem právník jste, tak bych skutečně raději stál v oné pomyslné druhé řadě, nežli v té první po vašem boku.

    Neboť dle mého se dobrý právník nevyznačuje tím, že jen bezhlavě cituje ze zákona. Pak by skutečně právníci být nemuseli a lidé by si mohli číst v zákoně a řešit právní situace sami.

    Pojem sankce, který jsem já použil, byl samozřejmě myšlen jako pojem obecný. Tzn. že za porušení právní normy (může) následuje sankce. To, že trestní zákon za porušení svých právních norem, označuje sankci pojmem trest, je sice pravda, ovšem v žádném případně to neznaméná, že trest není sankcí. Přestupkový zákon

    žádné speciální označení sankce nemá, proto užívá tohoto obecného pojmu. Sankce je totiž újma, kterou musí ten, kdo porušil zákon, strpět. Sankcí může být např. i neplatnost smlouvy v soukromém právu, pro nedostake formy. K tomu by se dalo napsat mnoho řádek, ale to zde nemůžu. Pokud nesdílíte stejný názor, doporučuji vám vřele abyste si přečetl knihu Teorie práva od prof. Viktora Knappa, který je povážován za největšího právního teoretika 20. stol. v ČR.

    Další věc, já jsem netvrdil, že vysvětlení o přestupku musí být důkazem v trestním řízení. I když důkazem nebude, protože to zákon nestanoví jinak, tak může být hojně využita při vyšetřování jako indicie. Pak se může použít i jiný důkaz na usvědčení osoby pachatele. Prostě by vysvětlení mohlo Policii ulehčit vyšetřování a obstarání jiných relevantních důkazů, které by pak před soudem byly použity v neprospěch třeba té osoby blízké.

    Dan

    Omlouvám se, odpověď patřila autorovi "osobně". Špatně jsem ji zařadil.

    Negativní zkušenost s některými právníky chápu, ovšem zde záleží také na charekteru toho či onoho právníka.

    osobne

    Holt je to tak, nedá se nic dělat. Musíš se už smířit s tím, že LZPS zaručuje právo odmítnout výpověď pouze v nebezpečí trestního stíhání. Proto je to tam také takto výslovně uvedeno. Žádné trestní stíhání nehrozí v přestupkovém řízení. Trestní stíhání hrozí pouze za spáchané trestné činy. Je úsměvné tu vykládat, že by mohl někdo způsobit nebezpečí trestního stíhání své nebo blízké osoby při projednávání dopravního přestupku, jako je např. nesprávné parkování nebo překročení povolené rychlosti. Ani jedno z toho není trestným činem a nehrozí za to žádné trestní stíhání. Proto také zákonodárce může bez změny LZPS změnit pouze samotný přestupkový zákon, popř. zákon o PČR. To nejsou ústavní zákony a mají nižší právní sílu než LZPS.

    V případě zjištění trestného činu vykonává dozor nad zákonností a vyšetřováním policie státní zástupce, který nedovolí nikdy vyšetřovat trestný čin jako přestupek.

    Dan

    Tak už opravdu poslední reakce, protože to opravdu nemá smysl. Což s přibývajícími odpověďmi je zcela jasné.

    Já respektuji judikataru ÚS a ESD, která čl. 37 LZPS dovodila i pro přestupkové řízení a pokud ustanovení v přestupkovém zákoně bude zrušeno, zřejmě ještě dovodí. O tom už již nic víc.

    Ale co je další perlou v tvé odpovědi, je zmínka, že je usměvné, že někdo bude stíhán za špatné parkování. To skutečně úsměvné je, ale jen proto, že zde uvádíš takovýto přestupek. §60 z.č. 200/1990 Sb. se vztahuje na řízení o všech přestupcích. A pokud to nevíš, tak některé přestupky mají přímou návaznost na trestné činy, akorát nemají tak velkou společenskou nebezpečnost. Jako př. bych uvedl tradiční přestupek dle §50 odst.1 písm. a, pokud ovšem škoda dosáhne více jak 5000Kč jedná se tr. čin, např. dle §247 TrZák.

    Takže tímto bych chtěl skončit v této diskusi, protože význam to opravdu nemá. Ať si každý případný další čtenář posoudí situaci sám.

    Lars

    Dekuji za vynikající příspěvky v diskuzi. Doufám, že tvuj oponent skutečně není právník. Dle jeho způsobu interpretace bych tipoval, že se jedná o nějakého úředníka. Tímto se mu nechci vysmívat, jenom bych rád upozornil na fakt, že tito lidé často pracují s právem, ale sami právnící nejsou a pak se může stát, že takto argumentují a nechápou ani význam judikatury evropských soudních institucí. Nicméně, jsem rád, že takové diskuze probíhají, alespoň si může obyčejný člověk udělat vlastní názor na celou problematiku.

    kaaka

    Dane,

    s identitou "osobne" jsem před časem vedl podobnou diskuzi na ihned.cz (v případě zájmu si dejte do vyhledávače slova: ihned.cz kaaka osobne) s naprosto stejným (marným) výsledkem. Používá zatvrzele judikáty vyvrácený doslovný výklad, texty předpisů má nastudované, ale širší souvislosti vůbec nechápe.

    osobne

    Tvé odpovědi jsou k smíchu. Nechápeš vůbec co to je trestní řízení a co to je trestní stíhání. Trestní zákon nebo trestní řád jsi neviděl ani z rychlíku. Ustanovení o možnosti odepřít vypovídat proti osobě blízké z LZPS se na přestupky prostě nevztahuje a s tím se budeš muset smířit. Je to jednoznačně dané právě LZPS, která má sílu ústavního zákona. Tvé komentování, jestli je krádež trestným činem nebo přestupkem je také zcestné. Pokud někdo něco úmyslně ukradne, tak to může být klidně trestným činem i když je škoda 1 Kč, nezáleží pouze na výši škody, záleží na nebezpečnosti činu pro společnost, která musí být u trestného činu nikoliv nepatrná. U trestného činu "krádež" dle § 247/1b),c),d),e) trestního zákona vůbec nezáleží na výši škody, vždy je to trestný čin. Policie samozřejmě ještě před výslechem musí vyhodnotit, zda se jedná o přestupek nebo trestný čin, ještě před výslechem musí v případě trestného činu "zahájit úkony trestního řízení", což je vlastně informace pro státního zástupce. Teprve potom je možné někoho vyslechnout k trestnému činu, musí se postupovat přesně podle trestního řádu. V případě přestupku se neprovádí podání vysvětlení podle trestního řádu a proto nemůže být tímto vysvětlením způsobeno žádné nebezpečí trestního stíhání určité osoby. Jinak jsem soudce Obvodního soudu pro Prahu 9, trestní oddělení.

    Dan

    Tak jsem se po delší době podíval na tuto diskuzi. Musím se tedy skutečně pousmát a zároveň i zaplakat.

    Pokud je autor "osobně" skutečně soudcem Obvodního soudu pro Prahu 9, tak je to smutné a já osobně doufám, že na území Prahy 9 nebudu mít tu čest.

    Je vidět, že literu zákona zná autor "osobně" dobře, ovšem nevím, zda jej na právnické fakultě učili interpretovat zákon v "duchu zákona".

    Uvádění ustanovení §247 TrZák písm. b) – e) je zcela scestná. Je faktem, že zde výše škody nemusí dosahovat zmiňované hranice 5000Kč, ale o to vůbec nejde, tedy alespoň v mém předchozím příspěvku. Měl jsem na mysli klasickou §247 odst. 1, písm. a), která plynně navazuje na přestupek proti majetku (co se výše škody týče). To snad bylo zřejmé a myslím, že člověk orientující se v právu a s průměrným IQ toto pochopil. Proč uvádět další odstavce, to skutečně nechápu.

    Je ovšem mrzuté, že soudce neuznává hierarchii soudů a neumí interpretovat zákon v duchu rozsudků vyšších instancí. Taktéž jsem myslel, že mám tu čest, diskutovat s úředníkem, ovšem hodnost soudce mě skutečně překvapila.

    Abych se také uvedl, já jsem pouhý student V. ročníku právnické fakulty, nicméně mi to nedalo a přesto, že jsem si svojí argumentací byl jist, zeptal jsem se zkušenějších lidí z oboru, kteří se specializují na správní právo. Byl jsem rád, že i oni mi dali za pravdu.

    Jinak díky všem ostatním za reakce, jsem rád, že to bylo pochopeno i ostatními čtenáři.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist