Opel Zafira (od 2005)

Druhá generace modelu Zafira jde ve stopách svého předchůdce a na trhu ojetin sklízí úspěch. Zájem je především o diesely.

RADOSTI
Variabilita interiéru, prostornost, příjemné odpružení, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI

Nedostatečný výkon některých motorů, vysoká spotřeba přeplňovaných zážehových agregátů a jednotky 2.2 16V, některé komponenty hůře odolávají opotřebení.

První řada Opelu Zafira se na trhu ojetin zařadila mezi úspěšné automobily a druhá generace na tom není o nic hůř. Zafira B dostala slovo v roce 2005.

Opel Zafira velká fotogalerie

Opel Zafiraa fotogalerie

Jde o MPV v sedmimístném provedení, dvě sedadla ve třetí řadě jsou přitom zasunuta do podlahy zavazadelníku. Lze je však jednoduše vyklopit a z pětimístného vozu tak vykouzlit sedmimístný.

Při uvedení vozu na trh se stal základní pohonnou jednotkou agregát 1.6 16V o výkonu 77 kW. Na jeho základě vznikl o rok později motor pro verzi na zemní plyn 1.6 CNG. Při provozu na zemní plyn má však nižší výkon 69 kW.

V témže roce byla uvedena také nejsilnější verze – Zafira OPC. Pohání ji dvoulitrový přeplňovaný motor o výkonu 177 kW. V roce 2008 prošel vůz drobným faceliftem a motor 1.6 16V byl posílen na 85 kW. Základní pohonná jednotka tak konečně nabídla dostatečný výkon.

Následující rok přišla na trh varianta 1.6 CNG Turbo disponující výkonem 110 kW. Jak již z označení plyne, jedná se opět o provedení na zemní plyn. Nahrazení vozu modelem třetí generace se očekává na podzim 2011, na frankfurtském autosalonu.

Bariérový test Euro NCAP absolvovala Zafira druhé řady v roce 2005 a to s velice dobrými výsledky. Za ochranu posádky si automobil vybojoval plný počet hvězdiček (33 bodů), ochrana dětí v autosedačkách byla ohodnocena techniky Euro NCAP čtyřmi hvězdami z pěti možných (37 bodů). Za ohleduplnost při střetu s chodcem si prostorný opel odvezl dvě hvězdičky z maximálních čtyř (16 bodů).

Pozice na trhu
Opel Zafira B není na trhu nejpočetněji zastoupen. Zájemci o MPV jej ale nezřídka vyhledávají. Důvodem je propracovaná variabilita interiéru se systémem sedadel Flex7.

Nejlevnější vozy se dají pořídit za ceny od 170 000 korun. Jasnou převahu v nabídce mají turbodiesely, naopak přeplňované zážehové motorizace jsou vzácností.

Zpracování
Interiér přivítá posádku vzdušností a velkým prostorem. Nabídne pohodlná sedadla i variabilitu, jež Zafiru B na trhu favorizuje. Dostatek místa najdete jak v přední, tak zadní části automobilu.

Pokud vyrazíte v pěti, můžete využít zavazadelník o objemu 645 litrů. Výhodou je posuvná lavice ve druhé řadě, která zajistí dostatek prostoru i cestujícím vyšších postav. Sedadla ve třetí řadě jsou zasunuta v podlaze.

Po jejich vyklopení se zavazadelník smrskne na 140 litrů. Přístup v poslední řadě sedaček je řešen přes odsunuté a sklopené sedadlo ve druhé řadě. Nabídka prostoru vzadu přitom není vůbec zlá.

Může nastat ale i opačná situace, kdy si vystačíte s dvojicí sedadel, zato budete potřebovat co největší nákladový prostor. Šestou a sedmou sedačku tedy opět zasunete do podlahy a lavici ve druhé řadě sklopíte a odsunete těsně za přední sedačky. Vyndat totiž nejde. Dostanete tak objem 1820 litrů.

Jízda
Podvozek Zafiry B je nad očekávání jistý, dokonce i řízení má slušnou zpětnou vazbu. Díky tomu se vůz dobře ovládá jak při rychlé jízdě na dálnici, tak na klikatých okreskách. Samozřejmě vyšší stavbu karoserie pocítíte, vzhledem k ní je ale držení jízdní stopy opravdu velice dobré. Zdařilé naladění odpružení přitom zajistí i dostatek komfortu posádce.

Pokud má ojetá Zafira druhé generace v dobrém stavu brzdy, můžete počítat s jejich adekvátním účinkem. Běžně pracují bez problémů. Důležitý je výběr správné motorizace, protože nejslabší vznětový a zejména zážehový motor mají s velkým vozem dost práce.

Samostatnou kapitolou jsou vozy vybavené aktivním podvozkem IDS Plus. Ten zajišťuje skutečně velice dobré jízdní vlastnosti. Tuhost odpružení si přitom řidič může regulovat snadno sám a přizpůsobit ji tak povrchu i stylu jízdy, nebo to nechat na elektronice. Stiskem tlačítka Sport se ale nejen přitvrdí podvozek, současně totiž dojde ke zkrácení dráhy pedálu plynu a tím také ke zrychlení odezvy motoru. Zkrátí se také převod řízení.

Motorizace
Automobil přišel na trh nejen s benzinovými a naftovými motory, ale i s agregáty upravenými pro spalování zemního plynu. Tyto modely mají malou nádrž pro benzin (jen na 14 litrů) a větší na CNG (na 19 kg), což může být při dostupnosti tohoto paliva problém (některé čerpací stanice nejsou veřejné, někde plyn nemají).

Z klasických zážehových motorů je lepší volit svižnější osmnáctistovku. Kdo sáhne po šestnáctistovce, měl by zvolit agregát o výkonu 85 kW nabízený od roku 2008. Z hlediska výkonů a spotřeby se ale zdá být mezi benziňáky ideálním motor 1.8 16V/103 kW. Jediným jeho negativem je absence šestého převodového stupně, což pocítíte při jízdě po dálnici, kdy roste spotřeba i hluk. Stejně je na tom také šestnáctistovka.

Přeplňovaný dvoulitr o výkonu 147 kW sice jede pěkně, ale dokáže vám také stejně tak dobře provětrat peněženku. To ostatně platí i pro vrcholnou verzi OPC, taktéž vybavenou motorem 2.0 T, avšak o výkonu 177 kW.

Mezi turbodiesely zaujmou sedmnáctistovky CDTi kombinující úsporný provoz s příjemnou reakcí na sešlápnutí pedálu plynu. Do vozu se tyto motory o výkonu 81 a 92 kW dostaly v roce 2008 a montují se výhradně s filtry pevných částic.

Ten najdete i u jednotek 1.9 CDTi, kde pracuje s mnohem menší spolehlivostí a nezřídka stojí za přechodem motoru do nouzového režimu. Stává se tak zejména v případech, kdy neproběhne jeho regenerace jak má.

Zážehové motory: 1.6 CNG/69 kW, 1.6 16V/77 kW, 1.6 16V/85 kW, 1.6 CNG T/110 kW, 1.8 16V/103 kW, 2.0 T/147 kW, 2.0 T/177 kW, 2.2 16V/110 kW.
Vznětové motory: 1.7 CDTi/81 kW, 1.7 CDTi/92 kW, 1.9 CDTi/74 kW, 1.9 CDTi/88 kW, 1.9 CDTi/110 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.7 CDTi/92 kW
Tento turbodiesel si s velkou Zafirou poradí bez větších problémů. Jen při rozjezdu na jedničku krátce pocítíte, že se mu do vyšších otáček nechce. To se však s nástupem turba změní. Kombinovaná spotřeba 5,1 litru nafty na 100 kilometrů jízdy je při výběru motorizace v dnešní době velice pádný argument.

Nevhodný: 1.6 CNG/69 kW
Omezený výkon (ani benzinový model 1.6 16V/77 kW rozhodně není žádné terno) je u velkého MPV dost znát. Navíc čerpání CNG není vždy bez problémů z důvodu dostupnosti.

Nevhodný: 2.2 16V
Dle našeho soudu jde o zcela zbytečný motor vykazující citelně vyšší spotřebu a nižší spolehlivost než benzinová osmnáctistovka. Kdo chce skutečně živý zážehový agregát, udělá lépe volbou přeplňované jednotky.

Časté závady
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO nabádá ke kontrole brzd: „Rozhodně velkou pozornost věnujte jízdní i statické kontrole brzdového systému Zafiry. Nezřídka se totiž stává, že mají vozidla nadměrně opotřebené nejen brzdové obložení, ale i kotouče.“ Výměna třecích segmentů pak může přijít na částku okolo 10 000 korun, což je už citelný výdaj. Případná sleva na vůz by tak byla skutečně na místě.

Prohlédněte si důkladně také interiér. Někdy se lze setkat s větším opotřebením jeho částí, případně s rozpadajícím se čalouněním sedadel. S posuvnými a sklopnými sedadly nebývají potíže.

Občas narazíte na vůz, který trápí únik motorového či převodového oleje. Pozor si dejte na filtry pevných částic zejména u motorizací 1.9 CDTi. Na zvedáku prohlédněte celý výfukový systém. „Často tato vozidla trápí koroze výfuku, karoserie je však dobře chráněna,“ říká Topol.

Nezřídka se objevují vůle v táhlech stabilizátoru, někdy i v čepech zavěšení kol či v čepech řízení. „Turbodiesely 1.9 CDTi se častěji potýkají také se závadami alternátoru. Nezapomeňte prověřit elektrickou výbavu a zvláštní pozornost věnujte palubnímu displeji, který může být poškozen a nedopisovat,“ radí zástupce AAA AUTO.

Milan Jirouš

24.4.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist