Opel Zafira a Vectra – první dojmy

Vyzkoušeli jsme druhou generaci minivanu Zafira i faceliftovanou Vectru s šestiválcem 2,8 Turbo. Poprvé se k nám dostane i řada OPC.

Opel Zafira

První generace Zafiry byla pro Opel obrovským prodejním úspěchem, když se od roku 1999 vyrobilo přes 1,4 milionu kusů. Není divu, že Opel přikládá zcela nové druhé generaci tohoto modelu veký význam a doufá, že bude podobně úspěšný jako předchůdce. Jak je nyní zvykem, nový model narostl oproti předchozímu ve všech směrech. Nové Zafiře zůstalo sedmimístné uspořádání interiéru s patentovaným systémem Flex7, umožňujícím rychle přizpůsobovat interiér momentálním potřebám bez nutnosti vyjímat sedadla. Ve dvoumístném uspořádání interiéru je k dispozici objem 1820 litrů. Kromě prostornosti sází Zafira na rozsáhlou nabídku motorů, výrazný design hlásící se k Astře, kvalitní zpracování a využití inovativních technologií v dané třídě, jako je panoramatická střecha, aktivní podvozek IDS Plus nebo bixenonové světlomety s natáčením do zatáček.

Opel Zafira velká fotogalerie

Opel Zafiraa fotogalerie

Zafira bude k dispozici se čtyřmi benzínovými motory a třemi turbodiesely. Nabídka benzínových motorů začíná šestnáctistovkou s výkonem 105 koní a točivým momentem 150 Nm, nad ní stojí nový 1,8 Ecotec (140 k, 175 Nm), 2,2 Direct Ecotec s přímým vstřikováním (150 k, 215 Nm) a přeplňovaný dvoulitr (200 k, 262 Nm). V budoucnu přibude ještě špičková sportovní verze OPC s dvoulitrovým turbomotorem, naladěným na 240 koní a 320 Nm, s nímž Zafira na stovku zrychlí za 7,8 sekundy a díky nejvyšší rychlosti 231 km/h se stane nejrychlejším minivanem v Evropě.

Všechny tři nabízené turbodiesely mají shodný objem 1910 cm3. Nejslabší motor je naladěn na 100 koní a 260 Nm, zlatá střední cesta má 120 k a 280 Nm a náročnější klientelu má uspokojit 150 koní a 320 Nm. Pokud jde převodovky, až na pětistupňovou v kombinaci s motory 1,6 a 1,8 jsou všechny šestistupňové. Zájemci o automat mohou zvolit čtyřstupňovou převodovku s motorem 2,2 Direct a šestistupňovou s turbodieselem 120 k.

Zafira vyjede ve stupních výbavy Essentia, Enjoy, Cosmo, Sport a Elegance. Ceny Zafiry začínají na 549 900 Kč za verzi 1,6 Essentia, 1,8 Essentia přijde na 589 900 Kč, přímovstřikový 2,2 Direct Enjoy pořídíte od 692 900 Kč a 2,0 Turbo s výbavou Enjoy od 814 400 Kč. Zafira s turbodiesely 1,9 CDTI ve výbavě Essentia stojí 614 900 Kč (100 k), resp. 644 900 Kč (120 k). Nejvýkonnější varianta s výkonem 150 začíná od výbavy Enjoy, s níž přijde na 742 900 Kč.

Za volantem
Otázka designu je čistě subjektivní, ale osobně považuji tvary nové Zafiry za povedené. Po usednutí do interiéru zaujme značná prostornost, po sklopení sedadel připomíná přepravní prostor spíše dodávku. Roletky na stropě elegantně srolují a odhalí panoramatickou střechu, příjemně prosvětlující interiér. Střecha je rozdělena podélným pruhem, v němž se ukrývají praktické odkládací prostory. Vystupující pás na střeše mi ale při prvním pohledu do zpětného zrcátka připomínal taxi. V přehledné přístrojové desce je zakomponován rozměrný informační displej, řadicí páka leží příjemně blízko příjemného tříramenného volantu. Netradiční prvkem je zpracování madla parkovací brzdy, ale při snaze odbrzdit (zřejmě po nějakém silákovi) nepůsobilo právě nejmasivněji. Při jízdě jsem zaznamenal dvě nepříjemnosti – široký A sloupek nutící řidiče při průjezdu ostrých levotočivých zatáček vyklánět hlavu (s tím se ale u tohoto typu karoserie musíme smířit) a vyvýšená prostřední část přístrojové desky, zrcadlící se v čelním skle.

Měli jsme možnost vyzkoušet Zafiru s turbodiesely o výkonech 120 a 150 koní. Oba turbodiesely jsou příjemně utlumeny a umožňují dynamické cestování s vysokým rychlostním průměrem, přičemž 150-koňová verze je samozřejmě ještě agilnější. Zafira s tímto motorem zrychluje na stovku za 10,4 sekundy a jede až 202 km/h, kombinovaná spotřeba činí 6,2 l/100 km. Velkou devizou Zafiry je podvozek, který dává řidiči i při ostrém zacházení dostatečnou jistotu, chová se zcela předvídatelně a nezáludně, což je u tak vysokého auta velmi potěšitelné. Přestože Zafiru asi nikdo nekupuje primárně s cílem hoblovat pneumatiky v zatáčkách, jízdními vlastnostmi mě přesvědčila. Po přesednutí ze slabšího turbodieselu s hladkým řazením do nejvýkonnější verze mě překvapil o poznání tužší chod řadicí páky, přestože měly oba exempláře najeto zhruba stejně.

Opel Vectra a Signum
Hned po představení na frankfurtském autosalonu míří do prodeje také Vectra a Signum s novou tváří a rozšířenou nabídkou motorů. Novou Vectru snadno poznáte podle zcela odlišné přídě, která adoptovala aktuální styling Opelu. Charakterizuje ji prolis na kapotě, větší projektorové svělomety zasahující do blatníků a kapoty, agresivnější nárazník, chromovaný pás na masce a velké logo Opel. Stejně jako dosud budou nabízeny čtyři verze – klasická Vectra sedan, rodinná Vectra Caravan, sportovní hatchback GTS a osobité Signum. Mezi motory se poprvé objevuje nový benzínový vidlicový šestiválec 2,8 Turbo s výkonem 230 k při 5500 ot/min a točivým momentem 330 Nm mezi 1800 až 4500 ot/min. Vectra sedan s tímto motorem sprintuje na stovku za 7,3 sekundy, nejvyšší rychlost 250 km/h je elektronicky omezena. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 10,4 l/100 km. Nových vrcholem v nabídce turbodieselů je 3,0 V6 CDTI s výkonem 184 koní a točivým momentem 400 Nm mezi 1900 až 2700 ot/min. Vectra sedan vybavená tímto motorem a manuální 6-stupňovou převodovkou jede až 230 km/h a zrychluje za 8,9 s. Zbývajícími motory jsou benzínové 1,6 (100 k), 1,8 (122 k), 2,2 Direct (155 k) a 2,0 Turbo (175 k, 265 Nm). Kromě zmíněného třílitrového turbodieselu nechybí ani tři výkonové verze skromnějšího 1,9 CDTI (100, 120 a 150 k), stejně jako u Zafiry. Nejlevnější Vectra sedan 1,6 Essentia stojí 574 900 Kč, s novým motorem 2,8 Turbo ve výbavě Sport pak 881 900 Kč a 3,0 CDTI Sport přijde na 901 900 Kč.

Za volantem
Nový motor 2,8 V6 jsme vyzkoušeli v modelu Signum v kombinaci s 6-stupňovou automatickou převodovkou. Je jasné, že s výkonem 230 koní a 90 procenty maxima točivého momentu 330 Nm dostupného od 1500 otáček půjde o velmi svižné auto. Na středové konzoli navíc najdete magické tlačítko Sport, které výrazně zrychlí odezvu na pedál plynu a přizpůsobí charakteristiku odpružení dynamičtějšímu stylu. Po stisknutí tlačítka si můžete naplno užívat sportovní jízdu, protože systém dokáže prakticky odbourat typickou prodlevu při reakci na pohyby plynového pedálu. V rychlých průjezdech zatáčkami jsem díky tomu ani nepostrádal manuální převodovku. Proti podvozku lze také těžko něco namítat. Motor je poměrně dost utlumený, někdo by znatelnější hvízdání turba možná uvítal. Toto auto jsem si opravdu užil, ale daní za požitky při tomto stylu jízdy je spotřeba kolem 18 l/100 km.

Třílitrový turbodiesel spojený s šestistupňovým manuálem jsme měli možnost projet ve Vectře Caravan. 400 Nm dnes není vzhledem k danému objemu žádný zázrak (BMW nabízí stejný točivý moment u 2,5 litru, Toyota dokonce u 2,2 litru), ale Opel se tento fakt snaží vynahradit celkovou kultivovaností. Turbodiesel se ochotně vytáčí a díky mohutnému zátahu se dá také jezdit hodně svižně. Sice ne jako s 2,8 Turbo, těžší příď je také znát, ale odměnou je nesrovnatelně nižší spotřeba kolem 9,5 l/100 km. Při klidnější jízdě nebude problém spotřebu srazit o 2 litry.  

Jan Cacek

26.9.2005 5:17

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist