Opel Zafira 2,0 DTI

Otestovali jsme sedmimístný Opel Zafira s dvoulitrovým turbodieselem, vyrobený v roce 2001.

Zafira přišla na trh v roce 1999 jako vůbec první kompaktní MPV německého výrobce. Opel vybavil Zafiru systémem Flex7, takže disponovala jako první auto své třídy sedmimístným uspořádáním sedadel s třetí řadou sklopnou do podlahy zavazadlového prostoru. Zafira se v Německu (a nejen tam) ihned po uvedení na trh stala bestsellerem, když kralovala prodejním statistikám kompaktních MPV čtyři roky v řadě. Opelu se celkově podařilo prodat přes 1,4 milionu Zafir první generace, což o úspěchu tohoto auta svědčí nejlépe. Vzhledem k přibývajícím létům i konkurenčním modelům byla v loňském roce výroba Zafiry první generace ukončena a na její místo nastoupil modernější následovník.

Pokud jde o o nabídku motorů, zákazníci měli z čeho vybírat. K dispozici byly zážehové čtyřválce 1,6 (100 k), 1,8 (115 k, od roku 2000 pak 125 k), 2,2 (147 k) a pro vrcholnou sportovní verzi OPC také přeplňovaný 2,0 Turbo (192, resp. 200 k). Základní šestnáctistovka má s těžkou Zafirou dost práce, takže se jako optimální kompromis mezi spotřebou a jízdní dynamikou jeví osmnáctistovka.

Mezi diesely představoval do roku 2000 základní motorizaci atmosférický čtyřválec 2,0 DI (82 k), který byl však vzhledem k hmotnosti Zafiry poněkud poddimenzovaný. V polovině roku 2000 jej nahradil turbodiesel 2,0 DTI (100 k), na který v bazarech narazíte asi nejčastěji. Od roku 2002 pak nabídku rozšířil potentnější 2,2 DTI (125 k).

Interiér

V AAA Auto jsme si k testu vybrali tmavě zelenou Zafiru 2,0 DTI z roku 2001, která měla najeto 119 tisíc km a stála 269 tisíc korun. Díky vyšší pozici za volantem má řidič Zafiry dobrý přehled, který ovšem částečně narušují široké A sloupky. Trochu mi vadil malý rozsah výškového seřizování volantu. Pokud totiž člověk nechce sedět zbytečně vysoko, uvítal bych možnost nastavit volant ještě alespoň o centimetr níž. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici velkorysý prostor, ale sedadla postrádající boční vedení v zatáčkách neposkytují přílišnou oporu. Dostatku prostoru si mohou užívat i cestující ve druhé řadě sedadel, na čemž mají zásluhu rozvor dlouhý 2694 mm společně s vysokou karoserií. Bylo by koneckonců s podivem, kdyby tomu bylo u kompaktního MPV jinak. Díky intuitivnímu ovládání systému Flex7 nezabere změna uspořádání sedadel déle než půl minuty, ale třetí řada se vzhledem k omezenému místu pro nohy hodí jen pro přepravu menších dětí. Naopak v pětimístném uspořádání máte k dispozici obrovský kufr, jako dělaný na rodinnou dovolenou. Dojem z celkově zachovalého a dobře vybaveného interiéru kazily pazvuky, linoucí se na nerovnostech ze zadní části auta.

Jízda

Testovanou Zafiru poháněl šestnáctiventilový dvoulitrový turbodiesel s přímým vstřikováním, který nabízí výkon 100 koní a točivý moment 230 Nm při 2000 otáčkách. Ve srovnání s konkurečními motory, vybavenými modernějším common-railem, má sice tvrdší a hlučnější chod, ale mezi 2000 až 3000 otáček nabízí zátah, plně dostačující potřebám běžné jízdy s kompaktním MPV. Ostatně nemusíme si namlouvat, že se dvoulitr DTI hodí k charakteru Zafiry mnohem lépe, než třeba benzínový turbomotor ve verzi OPC. Mimo dálnice a město jsem s testovanou Zafirou jezdil bez problémů za 6,5 l/100 km, takže se kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem (6,6 l/100 km) nezdá být optimisticky podhodnocená. Na dálnici v rychlostech kolem 140 km/h pak nezatížená Zafira zkonzumovala 7,5 l/100 km. Výtky nezaslouží ani přesné řazení pětistupňové převodovky. Pokud jde o jízdní vlastnosti, komfortně naladěný podvozek převzatý z Astry se v zatáčkách i vzhledem k vyššímu těžišti pochopitelně více naklání, ale tím se není třeba přehnaně znepokojovat. Zvolenou stopu Zafira drží a pořád se chová o poznání lépe než plnohodnotná MPV.

Zafira očima bazaru

Opel Zafira celkově působí dojmem automobilu pro mírně konzervativní klientelu, která si spíše než na módní výstřelky designérů potrpí na kvalitu zpracování a použitých materiálů. Také svou cenou směřuje spíše ke střední generaci a drobným podnikatelům, kterým ve verzi Van nabízí kromě odpočtu DPH i solidně velký variabilní prostor. Výběr motorů je objemově i výkonově posazen trošku výše než u srovnatelné konkurence, takže si přijde na své i sportovně založený řidič s velkou rodinou. Mezi ojetými vozidly je Zafira je velmi oblíbeným a vyhledávaným automobilem. Velkou výhodou je sedmimístný interiér. Nejžádanějším provedením je verze 2,0 DTI,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu AAA Auto.

Testovaný model: Opel Zafira 2,0 DTI, rok výroby 2001, najeto 119 tisíc km, cena 269 000 Kč

Výbava: ABS, klimatizace, 4 airbagy, litá kola, centrální zamykání, el. okna, el. zrcátka, mlhovky

Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2001:

Citroën Xsara Picasso 2,0 HDi: 239 000 Kč

Mazda Premacy 2,0 DiTD: 239 000 Kč

Nissan Almera Tino 2,2 DI: 225 000 Kč

Renault Mégane Scenic 1,9 dCi: 219 000 Kč

Obvyklá cena Opelu Zafira 2,0 DTI 16V Elegance podle Eurotax:

2004: 425 000 Kč

2003: 360 000 Kč

2002: 306 000 Kč

2001: 265 500 Kč

2000: 223 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)14
Motor
Konstrukcečtyřválcový turbodiesel, 1995 cm3
Zdvihový objem (cm3)1995
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 k
Točivý moment (Nm)230 Nm
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)kombinovaná 6,6 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Zavazadlový prostor (l)0.1
25.5.2006 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist