Opel Zafira (1999 – 2005)

Pokud se při výběru auta soustředíte zejména na praktičnost a prostornost, tohle auto se vám bude opravdu líbit.

Posměváčci možná namítnou, že je to „jenom“ nafouklá Astra. Skutečně, Zafira toho má s Astrou druhé generace mnoho společného. Nejen motory a převodovky, které jsou úplně shodné, ale až na detaily i kompletní podvozek. Přesto, že působí dojmem velkého auta, nenechte se zmást – délka 4317 mm je při parkování ideální. Vždyť i obyčejná Škoda Octavia je o dobrých 20 cm (!) delší.

Ovšem pokud jde o rozvor, karta se obrací. Zatímco škodovka (mluvíme samozřejmě o první generaci Octavie) má mezi koly 2512 milimetrů, Zafira se může pochlubit rozvorem 2694 mm a na vnitřním prostoru je to znát. Na první pohled uvidíte velmi prostorné pětimístné auto s pohodlnou zadní třímístnou řadou a obrovským kufrem. Jenže ve chvíli, kdy budete potřebovat svézt pár lidí navíc, projeví se její hlavní kouzlo. Díky geniálně jednoduchému systému Flex7 se z podlahy kufru vynoří další dvě sedadla. Klidně i nezávisle na sobě, takže můžete jet třeba v šesti a s nějakým tím nákladem. V sedmimístné verzi už vám na zavazadla bude muset stačit 150 litrů místa, ale důležité je, že ani dospělí cestující si z jízdy ve třetí řadě neodnesou doživotní postižení. Je tam opravdu docela dost místa, nepohodlný je jen nástup přes sklopenou střední řadu.

Opel Zafira velká fotogalerie

Opel Zafiraa fotogalerie

Právě této flexibilitě a faktu, že zadní sedačky nemusíte složitě vytahovat z auta a uskladňovat ve sklepě, vděčí Zafira za početný zástup příznivců. Ve své době v tomhle neměla konkurenci a ještě dnes se mnohá MPV musí snažit, aby jí dostihla. Kéž by ovšem bylo všechno tak růžové.

Podobně jako Astra měla Zafira jako jedno z prvních sériových aut elektrický posilovač řízení. Na ten žehrali zejména příznivci zábavné jízdy, protože sebral volantu téměř veškerou zpětnou vazbu. I když vás ale cit ve volantu nezajímá, je tu čistě praktický problém. Ve městě totiž posilovač potřebuje spoustu elektřiny a alternátor trpí. Pokud se s autem jezdí po městě hodně, alternátor může odejít už po 60 tisících kilometrech a jeho repase není úplně jednoduchá. Jasnou signalizací jsou výpadky posilovače, pokud přestane fungovat palubní deska, je zle úplně. V takovém případě nevypínejte motor, protože už byste ho nevzkřísili. Dojeďte rovnou do nejbližšího servisu.

U ve městě provozovaných Zafir mohou po 60 tisících začít téct zadní tlumiče a servisy hlásí i časné reznutí zadního dílu výfuku. Pokud vám tenhle výčet potíží stačí a rádi byste alespoň bezproblémový motor, sáhněte raději po nějaké benzínové verzi. Diesely totiž nebyly žádný zázrak. První dvoulitr 2.0DI byl příliš slabý, vyplatí se koukat minimálně po verzi 2,0 DTI 16V (100 koní/74 kW), nebo ještě lépe po 2,2 DTI 16V (125 koní/92 kW). V každém případě ale musíte počítat s tím, že víc než čtvrt milionu kilometrů nevydrží. Známým kamenem úrazu je čerpadlo Bosch VP44, u kterého se ucpávají nevyčistitelné kanálky, nebo prostě jednoho dne odejde řídící elektronika. Tak jako tak vyjde oprava zhruba na 20 tisíc, což není úplně málo.

Potíže dělají i váhy vzduchu (není to tedy problém výhradně motorů TDI od Volkswagenu), netěsné podtlakové vedení může způsobovat selhání ventilu vnitřního oběhu výfukových plynů a odchází těsnění u vstřiků. To poznáte podle průsaku oleje do paliva – stačí zkontrolovat, jestli není mastný palivový filtr.

Benzínové motory jsou obecně spolehlivější volbou, u starších ročníků se ale může prodražit výměna rozvodových řemenů a jejich kladek, kterou automobilka určila po pouhých 60 tisících km. Novější modely už mají motory spolehlivější a také se vyhnete dětským nemocem, které se zpočátku projevovaly zejména nízkou kvalitou zpracování – jak exteriéru, tak vnitřku.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: velkoprostorový kompaktní automobil. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,6i 16V (74 kW), 1,8i 16V (85 či 92 kW), 2,2] 16V (108 kW), 2,0i Turbo 16V (147 kW) či přeplňované vznětové řadové čtyřválce 2,0 Di 16V (60 kW), 2,0 DTI 16V (74 kW), 2,2 DTI 16V (92 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 4317x1742x1634 mm. Rozvor: 2694 mm. Zavazadlový prostor: 150 litrů. Palivová nádrž: 58 l. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

vnitřní prostor, sedmimístné uspořádání, propracované sklápění třetí řady sedaček do podlahy, solidní komfort, živé a úsporné zážehové motory, pružný turbodiesel 2,2 DTI, snadné manévrování díky elektrickému posilovači řízení

MINUSY

nedostatečná nabídka motorů v prvním roce výroby, krátké intervaly pro výměnu rozvodových řemenů (první rok výroby), velmi omezená dynamika verze 2,0 Dl (60 kW), rezervy v dílenském zpracování, nepříliš přesné ani snadné řazení

HISTORIE

1999: Představení modelu s motory 1,6i 16V, 1,8i 16V a nízkotlakým turbodieselem 2.0DI16V.

2000: Motor 2,0 DTI 16V nahrazuje původní Dl, výkon motoru 1,8i 16V zvýšen na 92 kW. ESP v příplatkové výbavě.

2001: Nový zážehový motor 2,2i 16V.

2002: Nové motory 2,2 DTI 16V a zážehový 2,0i 16V Turbo pro verzi OPC.

2003: Decentní modernizace.

ČASTÉ ZÁVADY

předčasně opotřebený alternátor • hučící kompresor klimatizace • vyteklé zadní tlumiče • plastové díly interiéru poškozené slunečním zářením • vlivem přepětí v palubní síti praskající žárovky předních světlometů • vadné měřiče hmotnosti vzduchu (diesely) • prasklý rozvodový řemen (zážehové motory do roku 2001) • rychlá koroze výfukového potrubí • netěsné vstřikovače (Dl a DTI) • závady čerpadla Bosch VP44 (ucpaný kanál uvnitř či spálený koncový stupeň řídicí jednotky) • netěsná podtlaková vedení s následkem výpadků regulačních členů motoru a kolísání tahu (DI a DTI)

DOPORUČENO

1,8i 16V (85 až 92 kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, elektronické vícebodové vstřikování paliva. Důvod: Pružný motor poskytuje Zafiře překvapivě solidní dynamiku. Spotřeba paliva není horentní, ale k 10 litrům často vyšplhá, l to se však vyplatí víc než mít potíže s dieselem.

NEBRAT!

2,0 Di (60 kW)

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, přímé vstřikování paliva radiálním čerpadlem. Důvod: Diesel s tak nízkým výkonem Opel pro vůz nabízel pouze v prvním roce výroby. Opravdu nemá cenu si takový vůz kupovat. Motor totiž není ani příliš odolný, šlechtí ho jen rozvody poháněné trvanlivým řetězem.

autoweb.cz

30.8.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist