Opel Vectra (B)

Druhá generace Vectry měla napravit neslavnou reputaci té první, ale minimálně zezačátku se jí to moc nedařilo.

Všechno to prý zavinily nekvalitní díly nakoupené do prvomontáže. Jenže druhá generace poruchovostí nechvalně proslulé Vectry její pověst příliš nevylepšila. Vlastně spíš naopak.

Místo, aby se automobilka poučila z problémů první generace a tu druhou vypustila už patřičně prozkoušenou, stíhaly druhý model četné dětské nemoci. První dva roky (1995 a 1996) byly velké problémy s klimatizací. Buď odešel celý kompresor, nebo alespoň jeho spojka, která vydávala nepříjemné chrastění, případně vůbec nespínala. Oprava spojky vyjde na deset, nový kompresor už na 30 tisíc. Pokud natrefíte na model s porouchanou automatickou klimatizací, nezbude vám nic jiného, než platit, protože jinak je vůz prakticky nevětratelný.

Potíže ovšem byly i s podvozkem. Vpředu bylo u některých kusů špatně řešené uložení tlumičů, které se při zatáčení ozývaly nepříjemným kovovým praskáním. Na zadní nápravě zase výrobce zvolil nekvalitní ložiska, která odcházela po 50 tisících kilometrů.

Aby toho nebylo málo, ani motory nebyly úplně v pohodě. Zejména modely z prvních několika let byly známé tím, že u nich občas přeskočil či rovnou prasknul rozvodový řemen. O pasece, kterou taková porucha dokáže napáchat uvnitř motoru, snad ani nemusíme psát. Pokud narazíte na benzínové auto, které má při dojezdu při vyšlápnutí spojky problémy udržet volnoběh a jeví tendenci zhasnout, jde o špatně naladěnou řídící jednotku. Ve své době nebyl tento problém schopen řešit ani autorizovaný servis.

Zatím se nám Vectra jeví jako veliký štos nepříjemností a katastrof, ale nezoufejte. V roce 1998 totiž prošla faceliftem, který konečně řadu jejích potíží vyřešil. Motory se dočkaly novým řídících jednotek, i když vysoká spotřeba oleje jim nadále zůstala (zejména benzínové šestnáctistovce a turbodieselu 2,0 Di a DTi). Mluvíme tu o úbytku až 1l/1000 km, což vyžaduje velmi pravidelnou kontrolu olejovou měrkou. Pokud jste v tomto směru zapomnětliví, riskujete vážné mechanické problémy.

Modely po faceliftu poznáte podle výraznější linky kolem blatníků (jeden z nich je i na našich fotkách) a teprve až u nich lze hovořit o téměř bezproblémové a doporučení hodné volbě. Přesto ale buďte opatrní, sháníte-li auto na naftu. Dieselové motory u Vectry nepatřily k nejlepším. Sedmnáctistovky 1,7 TD jsou archaické a hlučné. Trochu menší motor původem od Isuzu ještě není tak hrozný, zato Opelova vlastní předokomůrková varianta je skutečně špatná. Nejen že hlučí, ale objevuje se u ní praskání hlav a při vysokých otáčkách se může protočit řemenice vačkové hřídele. Výsledkem jsou zpřerážená vahadla. S tím se můžete setkat i u benzínového šestiválce 2,5i V6. Jinak jsou ale benzínové motory Opelu velmi tiché a spolehlivé. Na kvalitní turbodiesel museli zákazníci čekat až do roku 2000, kdy se na trh dostal silný a tichý motor 2,2 DTi.

Vectra ve své době platila za oblíbený služební vůz (a zvláště v našich končinách byl vyhlášeným „manažerským“ povozem). Z hlediska ojetých aut je to výhoda, protože narazíte na spoustu velmi dobře vybavených modelů za slušnou cenu.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,6 (55 kW), 1,6 16V (74 kW), 1,8 16V (85 kW), 1,8 16V (92 kW), 2,0 16V (100 kW), 2,2 16V (108 kW), vidlicové šestiválce 2,5 V6 (125 kW), 2,5 V6 (143 kW), 2,6 V6 (125 kW), vznětové řadové čtyřválce 1.7TD (60 kW), 2.0DI (60 kW), 2.0DTI (74 kW), 2.2DTI (92 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 4495x1707x1425 mm. Rozvor: 2640 mm. Zavazadelník: 500 l. Palivová nádrž: 60 l. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

živé a úsporné zážehové motory, dostatek místa pro cestující, pohodlí, dobré jízdní vlastnosti, dostupné náhradní díly, příznivé ceny a velká nabídka

MINUSY

problematická kvalita prvních ročníků • neúčinné světlomety (do 1998) • hlučnější vznětové motory 1,7 TD a 2,0 Dl (DTI) • nepřesné a ztuha jdoucí řazení • klasické závěsy víka zavazadelníku u čtyřdveřového sedanu

HISTORIE

1995: Představení Vectry B – sedan a lift-back. Motory 1,6i, 1,6i 16V, 1,8i 16V, 2,0i 16V, 2,5 V6 a 1,7TD.

1996: Představeno kombi pojmenované Caravan. Nový turbodiesel s přímým vstřikováním 2,0 Dl.

1997: Motor 2,0 DTI vzniklý přidáním mezi-chladiče na 2,0 Dl.

1998: Facelift modelu. Sportovní verze I500 s motorem 2,5 V6.

2000: Nový turbodiesel 2,2 DTI. Výkon mo¬toru 1,8i 16V zvýšen na 92 kW. Motor 2,0i 16V nahrazen motorem 2,2i 16V. Objem šestiválce zvětšen na 2,6 litru.

ČASTÉ ZÁVADY

závady klimatizace • předčasně opotřebená zadní ložiska • vadné snímače horní úvratě (zážehové motory) • vadné horní uložení předních tlumičů • chyby v programu řídicích jednotek (zážehové motory a 2,0 Di/DTi) • prodřená hadice přívodu paliva do nádrže (do roku 1996) • přetržený rozvodový řemen • vysoká spotřeba oleje následkem velmi rychlého výrazného opotřebení (1,6i 16V) • problémy s chlazením (1,7 TD) • závady olejových čerpadel (zážehové motory, 1997 až 1999) • netěsná vodní čerpadla (nejsou-li měněna) • závady převodovek

DOPORUČENO

1,816V(85kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, elektronické vícebodové vstřikování paliva. Důvod: Motor je příkladem lepší stránky značky Opel. Vyniká velmi příznivou spotřebou paliva a zároveň je dostatečně živý. Pokud vyměníte rozvodový řemen i s vodní pumpou, je celkem spolehlivý.

NEBRAT!

1,7TD(60kW)

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, nepřímé vstřikování paliva. Důvod: Není nejmenší důvod si tento „prehistorický“ motor zvolit. Navíc mezi výběrem velmi solidních zážehových jednotek. Výčet nedostatků a možných závad by byl jen mlácením prázdné slámy.

autoweb.cz

11.4.2007 5:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist