Opel Tigra (1994-2000)

Malé kupé zdobí živé motory, avšak jízdní vlastnosti mají do sportovních daleko. Z důvodu nízké ceny po něm často sáhnout začínající řidiči.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, dostatek vozů na trhu, celkem pohledný design, motory s nízkou spotřebou a dobrou odezvou na sešlápnutí pedálu plynu, nízké ceny náhradních dílů.

STAROSTI
Slabé jízdní vlastnosti, vyšší poruchovost, problematická šestnáctistovka, málo místa vzadu, slabé potkávací světlomety, menší přesnost řazení.

Čtyřmístné kupé Opel Tigra se v prodeji objevilo v roce 1994. Malý sportovně se tvářící automobil stojí na základech druhé generace modelu Corsa a do roku 1997 prakticky neměl na trhu konkurenta.

Pak ale přišel mnohem sportovnější Ford Puma, který Tigru i po letech porazí snad v každé myslitelné disciplíně. Rok 1997 se pro malý opel stal důležitým i z jiného důvodu. K zákazníkům totiž vyjel také ve dvou speciálních provedeních: Ardenblau a Rio Verde s koženým čalouněním.

Automobil vydržel v nabídce německého výrobce do roku 2000. Bariérovým testem Euro NCAP ale nikdy neprošel. Jeho bezpečnost tak nelze objektivně posuzovat. Produkce vozu byla ukončena, aniž by dostal nástupce. Tigra Twin Top se totiž představila až v roce 2004.Pozice na trhu
Tigra patří k levným ojetinám, nakonec na to má věk. Automobily z prvních let výroby se nezřídka prodávají za částky okolo 30 000 Kč. Motorizace přitom nehraje žádnou úlohu.

Ceny vozidel ze samotného závěru výroby bývají okolo 60 000 korun, ani v tomto případě tedy nejde o žádné horentní sumy. Výbava vozidel nebyla nijak složitá. Bez potíží lze ale koupit auto s dvojicí airbagů, ABS a klimatizací.Zpracování
Palubní deska prozrazuje příbuzenský vztah s modelem Corsa, interiér prostorností neoplývá. Zejména vzadu je málo místa a nemusíte být zrovna čahoun hrající za L.A. Lakers v zámořské NBA. Zadní sedadla lze totiž označit jako nouzová.

Pochvalu si zaslouží překvapivě dobrý přístup dozadu, který zajistí odklopení opěradla přední sedačky. Pokud ji však chcete i posunout vpřed, musíte tak učinit zvlášť. U některých jiných vozidel se dá odklopit opěradlo i posunout sedačku jedním tahem.

Zavazadelník Tigry nabídne nevelký objem 215 litrů. Na druhou stranu, kdo by u tak malého vozu čekal více? Dobrý přístup zajišťuje výklopná zadní stěna. Samotná nakládka pak probíhá shora, protože víko nezasahuje do zadního čela vozu (to je pevné, a tak zlepšuje pevnost karoserie a snižuje její krut v zatáčkách). Přesto není manipulace se zavazadly problematická, což je dáno poměrně nízkou zádí Tigry.Jízda
K výkonu pohonných jednotek nelze mít výhrady, na svůj objem pracují dobře. Dalo by se říci, že dokonce nečekaně dobře. Samotné jízdní vlastnosti ale takto hodnotit nemůžeme.

Podvozek je měkčí, takže si obstojně poradí s nerovnostmi. V zatáčkách ale rozhodně nefunguje jak by měl. Auto je znatelně nejisté, nedrží dobře jízdní stopu a záď v některých situacích odskakuje.

Nepotěší ani slabší brzdy, jejichž účinek slábne vlivem přehřátí. Zadní náprava je i u silnější motorizace osazena brzdovými bubny, což také vozu zrovna nepomáhá.Motorizace
Opel Tigra se od počátku výroby nabízel s dvojicí zážehových pohonných jednotek. Další agregáty se ani později v průběhu výroby nemontovaly. Zájemci tak mohli volit jedině mezi motory řady Ecotec o objemu 1,4 a 1,6 litru.

Vyloženě špatnou volbu nepředstavuje ani jeden z motorů. Šestnáctistovka disponující výkonem 78 kW, ale někdy trpí nadměrnou spotřebou oleje, což je potřeba ohlídat. Její výhodou je ochota s jakou jde za plynem. V tomto směru jí čtrnáctistovka nemůže konkurovat.

Zážehové motory: 1.4 16V/66 kW, 1.6 16V/78 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.4 16V
Menší agregát sice nemá přebytek výkonu, ale s malou Tigrou si i tak slušně poradí. Navíc se u něj neobjevuje problém v podobě nadměrné spotřeby oleje.

Časté závady
Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont rozvádí možné problémy se spotřebou motorového oleje u agregátu 1.6 16V: „V extrémních případech může dojít až k zalepení katalyzátoru výfukových plynů. Motor přitom většinou spaluje olej ve vyšších rychlostech třeba při jízdě po dálnici. Je proto výhodné, pokud máte možnost vůz řádně vyzkoušet a případně jej vrátit. Potíže mohou nastat i s EGR ventilem.“

Vyskytují se také vůle na přední nápravě, zejména v čepech spojovacích tyčí řízení. Někdy jsou ale i vytlučené čepy zavěšení kol. Ty jdou vyměnit samostatně a navíc se dají pořídit levně. Na trhu můžete narazit na vozy s nefunkčním ABS, proto činnost brzd dobře vyzkoušejte.

„Velkou pozornost věnujte stavu brzd, které představují slabší stránku vozu. Zaměřte se na přední brzdové kotouče – nejsou zvlněné? Mají dostatčnou tloušťku? Setkat se lze i s nesprávnou funkcí parkovací brzdy,“ pokračuje ve výčtu závad zástupce Auto Diskont. Pozor si dejte také na korozi, zejména u výfuku není výjimkou. Nezapomeňte ani na prověrku veškeré výbavy včetně klimatizace.

Milan Jirouš

19.6.2011 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist