Opel Corsa (1993 – 2000)

Druhá generace Opelu Corsa byla jako nový vůz a poté i jako ojetina velice oblíbená. Dnes patří mezi levné malé automobily a i v této životní fázi se jí daří.

RADOSTI
Nízká spotřeba pohonných hmot, pohledný design, zdařilý podvozek, větší karoserie pětidveřové varianty.

STAROSTI
Bez posilovače těžší řízení, kolísavá kvalita výroby, slabší dílenské zpracování, podprůměrné dieselové pohonné jednotky.

Opel Corsa druhé generace nese označení B. Na trh vstoupil v roce 1993 a to ve tří a pětidveřovém provedení hatchback. Praktičtější pětidveřová verze má přitom větší karoserii, což znamená více prostoru pro posádku i zavazadla.
V roce 1995 tento malý vůz způsobil na českém trhu revoluci. Dovozce totiž jeho cenu snížil tak, že základní verze vyšla jen o málo dráž než domácí Škoda Felicia. Motoristé toužící po zahraničním automobilu si tak mohli splnit svůj sen.
O dva roky později prošel model modernizací, která přinesla například změny na podvozku, ale i nový základní motor – litrový dvanáctiventil (doposud byla nejmenším motorem dvanáctistovka). Vůz se nabízel do roku 2000, kdy byl nahrazen Corsou C, tedy modelem třetí generace.
Nezávislým bariérovým testem Euro NCAP prošel Opel Corsa B v roce 1997. Prověřována byla konkrétně třídveřová varianta. Za ochranu posádky při nárazu si však připsala pouze dvě hvězdičky z pěti možných. Když byla později techniky Euro NCAP dopočítávána ohleduplnost při střetu s chodcem, získal v této disciplíně malý opel jednu hvězdu z maximálních čtyř.Pozice na trhu
Snížení cen Corsy v roce 1995 odstartovalo válku o zákazníka. Někteří motoristé totiž raději sáhli po zahraničním automobilu než po škodovce. I díky tomu je Corsa B na trhu ojetin stále početně zastoupena. Velice často jde ale o vozidla v základní výbavě, jež nemá ani posilovač řízení. Automobil, který se líbí především ženám, je pro ně kvůli tomu nezřídka těžko ovladatelný. O tom ale více v části věnované jízdě.
Nejlevněší vozy se nabízejí přibližně od 10 000 korun. Nejde však o exempláře v ideálním stavu. Lépe uděláte, pokud si ještě alespoň 5000 až 10 000 Kč připlatíte. Automobil vyrobený po modernizaci lze pořídit zhruba od 25 000 Kč. Na opravdu pěkný vůz si připravte tak 30 000 korun.Zpracování
Kvalita výroby byla dost kolísavá. Dílenské zpracování je především u vozidel vyrobených před modernizací podprůměrné. U některých vozidel se ozývají při přejezdu nerovností pazvuky v interiéru, v jiných je relativně klid.
Po designérské stráce byla Corsa B vždy dobře hodnocena a to především ženskou částí řidičské populace. Ztvárnění palubní desky plně odpovídá designu karoserie a ani zde nelze autu nic vytknout.
Někomu může vadit menší rozměr sedáků, ten ale odpovídá celkové velikosti vozu. Zajímavostí je, že pětidveřová varianta nabízí více prostoru pro posádku (vůz je delší), nemluvě o lepším přístupu k zadním sedadlům. U třídveřového modelu je totiž nutné zvlášť odklopit opěradlo předního sedadla a zvlášť sedačku posunout. I tak je ale vstupní otvor poměrně malý. Zavazadelník Corsy B nabídne objem 260 litrů (pětidveřová verze poskytne o 20 litrů prostoru více).Jízda
Jak zde již padlo, většina vozidel nemá posilovač řízení. Právě to se tak stává limitujícím prvkem. Samotný podvozek je totiž na svou dobu opravdu velice zdařilý a díky tomu ani dnes nezklame. Corsa drží jízdní stopu až s nečekanou snahou, její tužší naladění přitom nepředstavuje problém ani na méně kvalitní vozovce. Rázy od kol jsou dobře utlumeny.
Dlouhý převod řízení bez posilovače ale omezuje manévrovatelnost. Navíc parkování vyžaduje více síly, což může hlavně ženy odradit. Přitom právě jim se druhá řada Corsy líbí. Pokud je automobil v dobrém stavu, nabídne slušně pracující řazení s poměrně krátkými drahami a velice zdařilé brzdy, které se neunaví ani při opakovaném velkém zatížení.Motorizace
Do modernizace byla základním agregátem dvanáctistovka o výkonu 33 kW. To není mnoho. Pro jízdu po městě je zcela vyhovující, ale na dálnici jí dochází dech. Zejména ve stoupáních se znatelně zadýchá. Později uvedený tříválcový litrový agregát na tom není o nic lépe, navíc trochu vibruje a vyznačuje se neobvyklým zvukem – nakonec je to tříválec.
Z hlediska výkonu tak představují lepší volbu čtrnáctistovky nebo šestnáctiventilová dvanáctistovka. Pro řidiče vyznávající sportovní styl jízdy je tu provedení GSi vybavené živým motorem 1.6 16V/80 kW. Všechny zážehové agregáty platí za spolehlivé. To se však nedá říci o vznětových motorech.

Zážehové motory: 1.0 12V/40 kW (tříválec), 1.2/33 kW, 1.2 16V/48 kW, 1.4/44 a 60 kW, 1.4 16V/66 kW, 1.6 16V/80 kW.
Vznětové motory: 1.5 D/37 kW, 1.5 TD/49 kW, 1.7 D/44 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.4/44 či 60 kW
Osmiventilové čtrnáctistovky dobře táhnou od spodu, zejména silnější z nich lze doporučit. Výkon 60 kW je pro malou Corsu dostatečný a spotřeba pohonné jednotky příznivá.

Dobrá volba: 1.4 16V/66 kW
Ani šestnáctiventilová čtrnáctistovka není špatnou volbou. Agregát je kultivovanější a sil má dostatek. Není ale tak častý jako osmiventil.

Nevhodný: 1.5 D, 1.5 TD a 1.7 D
Diesely více zatěžují přední nápravu, což se neblaze odráží na její životnosti. Atmosférická patnáctistovka se snahou nepřetrhne a ani další dva vznětové motory nejsou zrovna ideální. U těchto pohonných jednotek se můžete často setkat s únikem oleje i jeho nadměrnou spotřebou, přeplňovaný motor mohou potkat potíže s turbodmychadlem. Úsporné a spolehlivější zážehové motory představují lepší volbu.

Časté závady
Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont upozorňuje na největšího nepřítele druhé generace Opelu Corsa: „Mnoho vozidel je napadeno korozí. Ta požírá nejen výfukové potrubí, ale i karoserii a její nosné části. Proto při výběru automobilu věnujte dostatečnou pozornost kontrole jednotlivých dílů i podlaze. Dobře zvažte, zda a jak obtížné bude danou část vyměnit nebo opravit. Nezřídka se ukáže jako lepší cesta připlatit si a pořídit dražší, za to však zdravější vůz.“ Zážehové pohonné jednotky jsou celkem spolehlivé, někdy je ale trápí únik oleje. Ten se občas vyskytuje také u převodovek. Prozradí jej kontrola na zvedáku.
„Litrový tříválec si motoristé pochvalují pro ekonomický provoz. Někdy se ale potýká s kolísáním otáček a odhalit příčinu není vždy snadné,“ upozorňuje Žilina. Objevují se také poruchy zapalování nebo potíže s ložisky předních kol. Setkat se lze i s vůlemi v řízení.
„Při zkušební jízdě prověřte také řazení, někdy má převodovka opotřebované synchrony,“ radí zástupce Auto Diskont. Stejně tak je dobré ověřit stav poloos. I ty totiž mohou být opotřebené. Podvozek Corsy B je specifický protažením předního stabilizátoru až do nárazníku. To přispívá k lepším jízdním vlastnostem, ale už při malém ťuknutí snadno dojde k rozhození geometrie předních kol. Proto vybírejte pečlivě a geometrii raději nechte prověřit.

12.11.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist