autoweb.cz > Opel > Opel Antara > Opel Antara 2.2 CDTI
Opel Antara 2.2 CDTI
RADOSTI
Nové šestistupňové převodovky, nové silnější motory
STAROSTI
Zábavu za volantem nehledejte, interiér je poněkud nesourodý
Věřili byste tomu, že Opel Antara poprvé vyjel na silnice v roce 2006? Sám jsem na ten letopočet zůstal koukat trochu nedůvěřivě, ale je to tak. Důvod je ale nasnadě – přestože už Antary brázdí evropské silnice pět let, jezdí jich tak málo, že si na ně člověk nestačil moc zvyknout. Prodalo se jich totiž pomálu: v loňském roce jen něco málo přes devět tisíc. Přitom Chevroletů Captiva, které jsou založeny na stejné technice, se za tu samou dobu v Evropě prodalo přes 26 tisíc a to ani nemluvím o SUV jiných značek.
Není tedy divu, že se Opel vážně zamyslel nad důvody, proč Antara mezi zákazníky zrovna moc „nejede“ a rozhodl se pojmout facelift trochu pečlivěji, než bývá zvykem. Když ale na chvíli zůstaneme u vnějšího designu, podařilo se do značné míry skrýt poměrně generický tvar SUV a s většími koly a správnou barvou vypadá Antara docela líbivě. O žádné velké změny přitom nejde.Daleko větší škatulata se ale hýbala pod plechem. Antara dostala tři nové motory, od benzínového čtyřválce 2,4 Ecotec o výkonu 167 koní, vybaveného proměnným časováním všech ventilů, až po dva různě naladěné turbodiesely 2.2 CDTI. Ten silnější má 184 koní a 400 Nm a umí s necelých 1900 kg vážící čtyřkolkou zahýbat víc než dostatečně. Nejlepší prodejní prognózy má ale slabší verze s výkonem 163 koní a točivým momentem 350 Nm. Nejen že bude při srovnatelné výbavě o 30 tisíc levnější, ale bude se dát (stejně jako benzínový motor) objednat i s pohonem pouze předních kol (dalších 50 tisíc dolů). S touhle verzí jsem při krátkých seznamovacích jízdách v Rakousku jezdil a objektivně si nedokážu představit žádného zákazníka tohoto SUV, který by si v ní stěžoval na nedostatek výkonu.
Předokolka na mokrých silnicích při prudším rozjezdu trochu protáčela kola, ale jinak bylo všechno v mezích normy. Především je motor výrazně kultivovanější a má hladší chod, což je zásluha dvojhmotového setrvačníku, vyvažovacích hřídelí a celkově zesíleného bloku motoru. Možná došlo i k jeho ztišení, ale bohužel se nedá říct, že by jízda v Antaře byla nejtišší záležitostí. Motor o sobě při zátěži dává vědět naftovým bručením a při vyšší rychlosti je aerodynamický hluk zejména na zadních sedačkách poměrně výrazný.
U všech motorových verzích si zákazník může zvolit automat nebo manuál. Obě převodovky jsou zcela nové a mají šest rychlostních stupňů. Automat sice trochu utlumí sílu motoru, zejména v případě benzínové verze, která má k dispozici jenom 230 Nm točivého momentu, ale od Opelu je sympatické, že jí nabízí do všech motorizací. Přece jen se dá předpokládat, že se Antara velmi často ocitne v rukách řidiček, které se se spojkou nechtějí kamarádit.Druhou otázkou, kterou by si každý zájemce měl položit je, zda skutečně využije pohon všech kol. Chápu, že někdo prostě chce mít jistotu, že i když napadne sníh, tak ke své haciendě tím mírným stoupákem vyjede bez problémů. Za normálních okolností je ale Opel Antara 4×4 jenom těžším a dražším autem, protože na suchém i vlhkém astaltu ve většině situací posílá 100% točivého momentu právě na přední kola. V kritických situacích (led, mokrý jíl a podobně) umí sevřít mezinápravový diferenciál naplno, takže posílá 50% dopředu a 50% dozadu. Je také vybavena nějakou tou elektronikou, která usnadní sjíždění kopců, vyjíždění do nich a v případě systému Yaw on Demand dokonce i hbitější zatočení na nezpevněném povrchu.
Jedním dechem je ovšem třeba dodat, že pokud sháníte SUV s přidanou hodnotou zábavné jízdy, budete se muset podívat jinde, například na Ford Kuga, nebo Land Rover Freelander. A nebo, možná nejlépe, Škodu Yeti, pokud vám nebude vadit, že je trochu menší. O kolik lépe jezdí nová Antara než ta stará si netroufám odhadnout bez přímého porovnání – přece jen už je to nějaký ten pátek, co jsem tu starou testoval a nutno říct, že ve mně trvalé dojmy nenechala. Ta nová jede přijatelně svému zaměření, nemá ale smysl předstírat juchání nad něčím nadstandardním.Trochu rozporuplné pocity budí i interiér. I tady je zjevná snaha vůz co nejvíce modernizovat, ale z praktických i ekonomických důvodů se nedalo vyměnit úplně všechno a tak tu máte nový hliníkový dekor na středové konzole, volant z nových Opelů, jako je Insignia a Astra, ale naproti tomu staré ovládání rádia a ventilace z Astry minulé generace. Výsledek působí trochu nesourodým dojmem.
Opel si od modernizované Antary hodně slibuje, i když naštěstí nesklouzává ke zcela nereálným cifrám. Letos (počínaje květnem) chce prodat 10 tisíc, příští rok pak 15 tisíc kusů. Pak už se bude čekat na zbrusu nového nástupce Antary, který bude založen na podvozkové technice modelu Astra.Verdikt
Opel svoje SUV zacílil přesněji na zákazníky toužící po jednoduchém, nenápadném SUV. Pokud se všechno povede, podaří se mu navýšit dosud nepříliš slavná prodejní čísla, ale jestli na zákaznických listech někdo s jistotou nepřibude, budou to řidiči, kteří si chtějí ovládání auta trochu užít. Těch je ovšem mezi zájemci o SUV spíš menšina.
Automobilka si ovšem uvědomila ještě jednu zásadní věc, která prodej předfaceliftové Antary brzdila: byla příliš drahá. Ta nová se v nejzákladnější verzi (benzín, předokolka, výbava Essentia) vejde pod půl milionu, konkrétně 489 900 Kč. Nejprodávanější diesel bude stát od 519 900 Kč za výbavu Essentia, přes Enjoy za 609 900 Kč a Enjoy 4×4 za 659 900 Kč, až po nejvyšší výbavu Cosmo za 669 900 Kč (pouze 4×4). Nejsilnější a nejdražší diesel stojí 699 900 Kč.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2231 |
Kompresní poměr | 9,6 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86,0 x 96,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální (automat za příplatek) |
Poháněná kola | přední (4x4 za příplatek) |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120 / 161 v 3800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 v 2000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 189 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,2 / 5,2 / 6,3 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4596 |
Šířka (mm) | 1850 |
Výška (mm) | 1761 |
Rozvor náprav (mm) | 2707 |
Provozní hmotnost (kg) | 1885 - 1997 |
Celková hmotnost (kg) | 2258 - 2370 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 420 - 1420 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 489 900 Kč (Essentia 2,4 l) |