Opel Ampera na oblíbené okresce

Tohle není a nemá být klasický test, ten už máme za sebou, první jízdu s Amperou absolvoval Dalibor a jeho závěry najdete v odpovídajícím článku.

Mne tehdy bohužel toto auto minulo a pokud tady byla možnost vyzkoušet, jak elektromobil od Opelu funguje, tak jsem jí využil A aby toho nebylo málo, rozhodl jsem se, že s ním vyjedu na oblíbený okruh v Sosnové u České Lípy.

Tam jsem také dorazil, a jakkoli jsem při výjezdu z Prahy byl odhodlaný dát si pár kol, tak na místě jsem už s klidnou hlavou jasně věděl, že na závodní dráhu s autem nemá cenu jezdit. Nesedělo by mu to.

Opel Ampera velká fotogalerie

Opel Ampera fotogalerie

Zpátky ale na začátek. Opel jsem přebíral, když měl baterii nabitou asi tak napůl, dva dny jsem ho nechal stát venku na parkovišti (v době, kdy mrazy padaly někam k mínus deseti stupňům, což dodávám pro přesnější ilustraci podmínek, ve kterých musely baterie držet kapacitu), a pak jsem s ním čistě na elektrický pohon najel nějakých třicet kilometrů.Jestli je to málo? Tak určitě to není nic závratného, ale umím si představit režim, ve kterém bych takhle s autem jezdil – byt či barák na jedné straně města a na druhé firma s volnou elektrickou přípojkou a energií účtovanou na vrub firmy. Jedině to by mělo smysl, odečítat si náklady na provoz, a to samé platí i o autě jako takovém, jehož cena, jak se později vyjádřím, je podle mého přijatelná pouze pro jedince či společnosti, kteří si ji umí zohlednit ve svém účetnictví.

Takže na okruh jsem nevjel, abych se vrátil zpět do Sosnové, ale v depu budila Ampera poměrně velký rozruch. Překvapilo mne, jaký zájem „kolegové“ jezdci měli a potěšila jejich informovanost o tom, co má tenhle Opel pod kapotou. Téměř každý tušil, že tam pracuje elektromotor (s výkonem 111 kW) a spalovací agregát na dobíjení (s výkonem 86 koní). Jak jsem pochopil, funguje to tak, že auto jezdí pouze na elektromotor a to buď v režimu napájení s dobitých akumulátorů anebo na proud produkovaný spalovacím motorem. Na benzín jako takový nejede nikdy.S tím souvisí i fakt, že když dojde j vybití baterie, a spalovací motor se dá do práce, slyšíte ho, ale je až veselé, že jeho námaha vyjádřená zvukem nesouvisí přesně s tím, jak šlapete na pedál plynu. Ampera není pomalá, jak by se mohlo zdát po zkušenosti s ostatními konzumními elektromobily, vlastně má celkem slušnou dynamiku, z nuly na stokilometrovou rychlost zrychlí pod deset vteřin a maximální rychlost je 161 km/h.

Horší je to s pružným zrychlením ve vyšších rychlostech, ale pokud jezdíte střídmě, či spíše v rámci tuzemských rychlostních limitů, nebudete po stránce výkonu, a s přihlédnutím k charakteru auta, s Amperou zásadně strádat.


Ampera vypadá dravě. A to tak, že jí ostatní auta vyklízejí na silnici místo.

Mne se moc líbil interiér auta, takový sci-fi styl, přišlo mi, že se k Ampéře přesně hodí. Když elektromobil, tak žádné pokusy spojit klasické analogové budíky typu otáčkoměr s obrazovkou, na které by se digitálně zobrazovala data související s provozem. Ne. Jeden displej pod volantem, druhý na středové desce a je to. Zrychlujete, barevná kulička jde na horu, zpomalujete, jde dolů. Na obrazovce pak můžete sledovat v jakém režimu dobíjení auto, co jste ujeli na baterie.

A spoustu dalších informací. Třeba průměrnou spotřebu, ze které jsem nebyl moudrý. Těch 5,4 litru představovalo skutečný apetit generátoru nebo přepočet na klasický provoz běžného auta…? Nevím, ale ve výsledku mne potěšilo, že jsem ujel tedy 30 km na elektriku a nějakých 400 km na benzín s tím, že jsem auto nenabíjel a na začátku jsem měl plnou nádrž s objemem 35 litrů. Velmi dobré.

Ze Sosnové jsem se rozjel směrem na Dubou, na proslulou motorkářskou silničku, a protože počasí bylo mrazivé, měl jsem téměř stoprocentní jistotu, že v jedné stopě tam ten den nepojede nikdo. Tak jsem se rozhodl Amperu trochu svižněji protáhnout. Tedy to byl záměr, který jsem nakonec nerealizoval. Ampera není auto, se kterým bych, jak jsem záhy poznal, chtěl řidičsky skotačit. Jednak z něj je dost omezený pohled napříč do strany, takže vedení pohledu moc nefunguje – ten čelní sloupek určitě přežije čelní náraz s Audi Q7 – ale vidět přes něj moc není. A také ta nedotáčivost, ta omezuje řidičské nadšení.

A vlastně vůbec celý charakter aut inklinující spíše k městskému provozu. Přijedu do zatáčky, začnu brzdit. Brzdění je ovlivněno rekuperací energie, takže nejprve auto zpomalí, dobíjí baterie, a teprve při dalším zašlápnutí pedálu skutečně začne zpomalovat. Na výjezdu pak zase chybí to, že můžete podřadit o stupeň či dva, a v otáčkách vytáhnout auto z oblouku. Podvozkově na tom není Ampera špatně, ale typ pohonu je pro tento druh jízdy prostě neadekvátní.

Takže na oblíbené okresce jsem jel tak, jako bych byl na okresce zcela neoblíbené či neznámé, přesunul jsem se z místa A do místa B. Bez větší radosti z jízdy, ovšem s velmi zajímavou spotřebou paliva. A se počítá.


Motor je poháněn bateriemi. Dobíjení za jízdy je mizivé, je třeba zásuvku.

Počítat budeme i teď, ovšem nebude to už tak veselá matematika. Opel Ampera stojí v základu 1 150 000 Kč. A to není málo. Vlastně bych řekl, že je to víc než dost, zejména pokud srovnám pořizovací cenu auta a provozní náklady s jinými značkami, třeba s BMW 3 poháněným dvoulitrovým dieselem. K základní ceně si pak mohu připočíst nějakých 32 tisíc korun za parkovací asistent, 19,5 tisíce za červený lak karoserie, 46 tisíc za audio systém Bose, pak také 8,7 tisíce za alarm, 7 tisíc za dobíjecí kabel, a k tomu ještě nějaké drobnosti a jsem na 1,26 milionu. Což je teritorium jiných, větších dravců.

DOPORUČUJEME: První jízda – Opel Ampera

Ve velkém kufru je nevzhledná roletka, vlastně ani ne roletka, ale jen kus nataženého plátna a to je vzhledem k ceně řekl bych nevhodné. Částka 1,15 milionu Kč v základu mi přijde jako vysoká vzhledem k tomu, že za podobné peníze mohu jezdit s prémiovějším autem. Nicméně Ampera jako taková se mi líbí jak po stránce vzhledu, tak i po stránce toho, jak funguje. Tohle je podle mého názoru typ elektromobilu, který lze reálně používat a jezdit v něm bez rizika náhlého vybití baterie.Věřím, že ve chvíli, kdy u nás začnou platit nějaké daňové úlevy na provozování takového typu auta a Opelu se podaří snížit cenu minimálně o třicet procent, začne se Opel Ampera na našich silnicích vyskytovat častěji.

8.4.2013 7:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist