​Opel Ampera (2013)

Tento elektromobil řeší omezený dojezd na baterie po svém – vozí si s sebou vlastní elektrárnu. Ale jak vlastně funguje na našich silnicích?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.6

RADOSTI
Použitelný elektromobil; nízké provozní náklady; zajímavý design; slušná ovladatelnost

STAROSTI
Nekonkurenceschopná cena; místo jen pro čtyři

Obvykle se dočtete o tom, jak je elektromobil zajímavý nápad, ale pokud se nacházíte kdekoli jinde než v Kalifornii, přestane dávat smysl. Jenže teď sedím v Opelu Ampera, jedu po Jižní spojce, udržuji pohodlné tempo s okolním provozem, klimatizace klimatizuje, rádio hraje a nemám stres z toho, že mi za chvíli dojde v akumulátorech energie. Vím totiž, že ihned potom naskočí spalovací motor, který potřebnou „šťávu“ vyrobí.

Opel Ampera velká fotogalerie

Opel Ampera fotogalerie

Smysluplnost elektromobilu pro každodenní ježdění dost utrpí v okamžiku, když potřebujete aspoň jednou za čas urazit větší vzdálenost než jen pár desítek kilometrů. A tento problém univerzálnosti řeší právě Opel Ampera, který je příbuzný americkému Chevroletu Volt. Technicky se totiž jedná o elektromobil, ale ten není závislý jen na elektřině z veřejné sítě, nýbrž si jí v případě potřeby vyrábí sám spalovacím motorem. Tím je atmosférická benzínová čtrnáctistovka o výkonu 85 koní.Podle Opelu má Ampera dojezd 40 až 80 km na elektřinu v běžném provozu a dále asi 450 km na benzín. Těmto hodnotám nemám důvod nevěřit. Během „ekologické rally„, kterou pořádal Opel, jsme ve čtyřech lidech s Amperou ujeli 92,6 km na jedno nabití městským provozem. Sám jsem chtěl pak vyzkoušet, jaký je dojezd v normálním režimu, ale nabíječka mi doma selhala. Dovolila auto nabít jen na asi 50 % a pak odmítla pracovat. I tak jsem ale ujel přesně 41,5 km, když naskočil spalovací motor. Podle mě lze skutečně těch 80 km v normálním provozu s trochu zdrženlivým přístupem k pedálu „plynu“ ujet.

Právě to, že nejste závislí jen na elektrické zásuvce, dělá z Ampery mnohem použitelnější auto, než jakým je třeba neštěstí zvané Peugeot iOn. Spotřeba Ampery s prázdnými akumulátory se pohybovala kolem 6,5 litru benzínu a ve městě ještě méně, neboť auto účinně rekuperuje a v koloně se pohybuje bez motoru na nahromaděnou energii. Vlastně se pak chová jako moderní hybrid, kterému benzínový motor naskakuje až v momentě, kdy více sešlápnete akcelerátor, nebo ve vyšší rychlosti.

DOPORUČUJEME: Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět

Na rozdíl od některých elektromobilů, které vznikly až přestavbou z obyčejného auta, byla Ampera stavěna už od počátku jako auto s elektrickým pohonem a akumulátory. Díky tomu se podařilo baterky rozmístit tak, aby místo v kufru a ve voze omezovaly jen minimálně. Uvnitř se tak pohodlně usadí čtveřice lidí a kufr má také solidní objem, i když je docela mělký. Ovšem to je trochu daň za aerodynamickou karoserii s koeficientem odporu 0,25.

Elektřina roztáčí přední kola a k dispozici máte výkon 150 koní a točivý moment 370 Nm. Dynamicky tak auto za okolním provozem vůbec nezaostává. Rychlost nabírá přesvědčivě a i když je Ampera omezená na 161 km/h, na dálniční tempo stačí. Velký točivý moment a slušný výkon zajistí dostatečnou akceleraci i kolem dálniční stotřicítky. Dynamikou to dost připomíná třeba obyčejný Opel Insignia 2.0 CDTI s automatem.Velkým plusem Ampery je mimořádná kultivovanost, aspoň co se akustiky týče. Nejen, že podvozek o sobě nedává příliš hlasitě vědět, ale především neslyšíte žádný motor a když už čtyřválec vpředu naskočí, dolehne k vám jen vzdálené hučení. Řekl bych, že v kultivovanosti je Opel Ampera daleko před Toyotou Prius Plug-In, kterou jsem testoval stejný týden.

Ampera se i velmi příjemně řídí, prostě se chová jako normální auto. Dobrě se v ní sedí, volant má celkem přirozený odpor a i když jsou rychlosti v zatáčkách dost omezené úzkými pneumatikami s nízkým valivým odporem, dá se s autem i docela zajímavě projet. Není to sice takový ten klasický motoristický zážitek, který vám zprostředkuje třeba Renault Clio RS, ale rozhodně si za volantem Ampery ani nadšený řidič nebude připadat nepatřičně.

Při dynamické jízdě vám ale bude asi vadit velká hmotnost vozu, která kazí jinak celkem spolehlivou práci podvozkových komponent a řízení. Kdyby byla Ampera bez baterií s normálním motorem, bylo by to určitě velmi dynamicky schopné auto. Berme ho ale takové, jaké je. A sám za sebe musím říci, že se s ním, na poměry elektromobilů, jezdí velmi dobře. A především si v něm nepřipadáte divně.

Jen nečekejte, že bude na zatočené silnici fungovat stejně dobře, jako třeba funguje obyčejná Astra. Ampera by potřebovala především širší a „lepivější“ pneumatiky a také ostřejší reakci na plyn. Prostě si na její projev musíte chvíli zvykat, ale brzy v ní objevíte velmi zajímavé auto. Pokud jste technický hračička, bude se vám to blikání přístrojovky a neustále aktualizované grafy a tabulky pohybů energie líbit.Jakkoli je Opel Ampera zajímavé a řidičsky akceptovatelné auto, které v našich podmínkách funguje přesvědčivě, cenová politika z něj asi masovou záležitost neudělá. Cenovka 1 080 000 korun je z pohledu běžného uživatele skutečně závratná, pokud se na Amperu budete koukat i jako na spotřební produkt. Vezměte si obyčejný Opel Astra. S motorem 1.4 Turbo a výbavou Cosmo teď stojí v akci 408 900 korun, s dieselem 2.0 CDTI o výkonu 165 koní přijde momentálně na 454 900 korun.

Chápu, že srovnávat Opel Ampera s běžným silničním autem moc dobře nejde, ale pokud si auto kupujete jako uživatel, prostě na peníze koukat budete. A když auto stejného výrobce stojí méně než polovinu a nabízí více praktičnosti, těžko vás přesvědčí reálně třetinové provozní náklady, pokud denně potřebujete ujet maximálně sto kilometrů.

Verdikt
Opel Ampera je zajímavý počin a napovídá, že budoucnost automobilové dopravy by nemusela být úplně takový průšvih, zejména co se samotného řízení týče. Ampera úspěšně kombinuje použitelnost auta se spalovacím motorem s bezemisním provozem elektromobilu ve městech, ale chová se dostatečně dospěle na to, aby šla považovat ze schopné auto. Jediný její problém je cena, která zřejmě zabrání jejímu většímu rozšíření mezi širokou veřejnost. Pokud ale chce nějaká automobilka postavit použitelný elektromobil, měla by jít stejnou cestou jako General Motors v případě Voltu a Ampery.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcetrakční elektromotor, záložní řadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1398
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)73,4 x 82,6
Převodovkaautomatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)370 v 1 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)86,6
0-100 km/h (s)10
Nejvyšší rychlost (km/h)161
Spotřeba paliva (l/100 km)0,9 / 1,3 / 1,2
Objem nádrže (l)35
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4498
Šířka (mm)1787
Výška (mm)1439
Rozvor náprav (mm)2685
Provozní hmotnost (kg)1732
Celková hmotnost (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)310
Ceny
Základní cena modelu1 080 000 Kč
Základní cena test. verze1 080 000 Kč
24.9.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist