Omezí novela automobilovou kriminalitu? Ne.

Cíl je jasný, minimalizace automobilové kriminality. Mnozí experti však mají k předloženému znění novely výhrady.

Takže jak to tedy je? O přetáčení tachometrů, lidově řečeno… Odborníci na problematiku zpochybňují například smysluplnost trestněprávního postihu za přetáčení počítadel ujeté vzdálenosti. Doporučují spíše pravidelnou, státem garantovanou evidenci najetých kilometrů. Nicméně pokud se nad tím zamyslíme, tak v tomto případě se nedá zákon obejít a kontroly nebudou falšovatelné? A kolik by taková kontrola stála – jak moc by zatížila peněženky řidičů? A byla by dobrovolná nebo povinná?

Experti volají po další diskuzi o systémových změnách, které by skutečně mohly přinést více jistoty lidem, kteří kupují ojetá auta. Změny by v důsledku přispěly také k vyšší bezpečnosti na českých silnicích. Trhu s ojetými vozidly by podle odborníků prospěla například důslednější úřední kontrola pravosti dokladů k vozidlům a všeobecně dostupná možnost nahlížet do Centrálního registru vozidel. Tak s tím můžeme jedině souhlasit.Pouhá kriminalizace přetáčení kilometrů podle expertů žádoucí změnu nepřinese. Stočení totiž prakticky nezanechává stopy a kriminalisté dosud nenašli metodu, jak změny odhalit a forenzním způsobem přesvědčivě prokázat. Přetáčení kilometrů lze navíc kriminalizovat už nyní, aniž by kvůli tomu bylo třeba měnit zákony.

„Přetáčení kilometrů je podle trestního zákoníku dílčím jednáním, kterým pachatel páchá trestný čin podvodu. Jedná se o uvádění někoho v omyl,“ vysvětlila tisková mluvčí Policejního prezidia ČR Zuzana Součková. Jasně, jak lze postihovat za něco, co nelze dokázat…?

Odborníci proto doporučují systémové řešení, které by zahrnovalo pravidelnou evidenci najetých kilometrů u všech automobilů. „Počet najetých kilometrů by mohl být zapisován stanicemi technické kontroly při pravidelných prohlídkách, nebo při dovozu vozidla ze zahraničí. Zaznamenal by se také při každé změně majitele nebo v návaznosti na další informační zdroje. Následně by byl údaj zaveden i do Centrálního registru vozidel,“ nastínil možné řešení Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která vyvíjí software a databáze pro identifikaci vozidel.Dalším krokem by pak bylo zpřístupnění neosobních údajů z Centrálního registru vozidel široké veřejnosti. Zájemci o koupi ojetého vozidla by pak mohli z Centrálního registru vozidel snadno zjistit, zda údaje o nabízeném vozidle odpovídají realitě. Kromě stavu ujetých kilometrů by si mohli ověřit i datum první registrace, počet předchozích majitelů, zda není vozidlo soudně blokováno i další informace. Mohli by se tak vyvarovat koupě aut, jejichž historie vyvolává pochybnosti.

Kriminalizace přetáčení neměla v minulosti žádoucí efekt ani v zahraničí. Současný evropský trend proto míří odlišným směrem. „Řešení leží v úplně jiné rovině. Tou je informatika, státní informační systémy, zejména centrální registry vozidel a informační systémy stanic technické kontroly a dalších subjektů. Je zapotřebí partnerská výměna informací na mezistátní úrovni,“ je přesvědčen Roman Rak. Mezistátní výměnu informací umožňuje komunikační rozhraní Eucaris, které propojuje centrální registry vozidel členských zemí Evropské unie. Jeho využívání českými úředníky zásadním způsobem zabrání evidenci kradených a jinak závadových automobilů dovezených ze zahraničí.

Autoweb.cz, Iris Ident

6.2.2013 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist