Okrádání okradených

Myslí pravicový ministr svůj návrh rozšířit mýtné na všechny silnice vážně?

Ach jo. Našemu ministru dopravy se opět stalo přemýšlení. Výsledkem poslední aktivace vyšší signální soustavy pana Řebíčka je prohlášení, že mýtné by se mohlo vybírat na všech silnicích. Copak v té budově na nábřeží Ludvíka Svobody sídlí nějaký strašný mozkožer, který bez milosti atakuje každého nového obyvatele ministerské židle?

Vím, co mnohé z vás, možná dokonce většinu, napadne. Vždyť je to dobrý nápad. Kamiony překážejí na silnicích, brzdí provoz, způsobují vážné nehody. Zrovna včera to zase říkali v televizi. Tak ať platí jako mourovatí, sakra!

Jenže oni už platí, přátelé, a krvavě. Stejně jako za silnice a související infrastrukturu platíme úplně všichni, ať už jezdíme autem, autobusem, traktorem nebo kamionem. Instrument na dojení uživatelů dopravní infrastruktury se nazývá spotřební daň. Platí ji každý, kdo (legálně) tankuje pohonné hmoty. Největšími přispěvateli jsou nicméně autodopravci, jejichž soupravy spotřebují desítky litrů nafty na sto kilometrů a ročně najezdí větší vzdálenosti než typický český motorista za tři životy.

Teď se procvičíme v matematice. Spotřební daň je stanovena ve výši 11,85 Kč u benzínu a 9,95 Kč u nafty. Samozřejmě za litr. Kromě spotřební daně platíte při každém tankování rovněž DPH ve výši 19%. Načerpá-li řidič do nádrží svého kamionu tisíc litrů nafty, zaplatí u pokladny asi 27 000 Kč. Z toho ale 9950 Kč tvoří spotřební daň a 4311 Kč DPH. Celkem 14 260 Kč (po zaokrouhlení) neboli 53% ze zaplacené částky si okamžitě bere stát! U benzínu je procentní zatížení ještě o něco vyšší.

Proto je nemorální žádat po provozovatelích nákladní dopravy, ať „platí“ za používání všech silnic. Jestliže zavedení mýtného na dálnicích lze při troše dobré vůle považovat za jakousi platbu za „nadstandard“, Řebíčkův poslední návrh je čistou explozí socialismu.

Podobné snahy o plošné „zpoplatnění“ (vzhledem k výše uvedenému by bylo správné hovořit o „dalším zpoplatnění“) navíc otevírají cestu k uvalení mýtného na všechna motorová vozidla bez rozdílu – podobně jako se o to pokoušejí ve Velké Británii, navzdory masivnímu odporu daňových poplatníků.

Ve skutečnosti jsme tady svědkem pokusu o dvojí okrádání. Poprvé nás všechny stát obere, když fondu dopravní infrastruktury přidělí necelou desetinu peněz vybraných na spotřební dani a zbytek utratí jinde, zatímco nás nechá jezdit po řídké síti úzkých, rozbitých, špatně značených a vůbec nebezpečných komunikací. Kde vůbec bere tu drzost zbídačovat motoristy dalšími poplatky?

Vás to ale nezajímá. Vy přece kamiony nenávidíte, protože jsou velké a pomalé a čoudí. Ano. Jak ale víme z jiných socialistických experimentů, novou daň nakonec zaplatíme my všichni v rámci běžné spotřeby. Provozovatelé autodopravy promítnou zvýšené náklady do cen za své služby a totéž pak učiní obchodníci. Výsledek bude stejný jako vždy: stát bude zase o něco bohatší a jeho obyvatelé chudší.

Až budete příště u televize jásat na záměrem eráru vytáhnout peníze ze sousedovy kapsy, myslete na to, že v konečném důsledku zhubne vaše peněženka. Jestli Řebíček potřebuje na opravy a rozšiřování silnic poškozených provozem kamionů víc peněz, ať s tím neotravuje autodopravce. Těm je už dávno sebral.

Marek Knotek

9.3.2007 12:13
Více o tématu: kamionynákladní

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist