Ojetým SUV kraluje Yeti

Zimní období je čas četných prodejů automobilů s pohonem všech kol, zejména pokud jde o SUV. Nejžádanějším z nich je mladoboleslavská Škoda Yeti, výborně si vedou také korejské vozy. Avšak kdo po SUV zatouží, měl by jeho výběru věnovat nemalou pozornost.

Škoda potvrzuje pozici nejoblíbenější značky na trhu s ojetými automobily, když celkovým prodejům jasně vévodí model Octavia a segmentu SUV vládne model Yeti. Tento mladoboleslavský vůz přitom můžeme stále označovat za mladou ojetinu, protože na trh dorazil v roce 2009. Maximálně tedy pořídíte šestiletou Škodu Yeti.

Velmi dobře si ale stojí také korejská SUV. Konkrétně jde o vozidla Kia Sportage a Hyundai ix35, které největší český obchodník s ojetými automobily AAA AUTO, uvádí na druhé a třetí příčce prodejů „es-ú-véček“. Tyto vozy těží nejen z pohledného designu, ale i z příznivé ceny, což je na trhu ojetin dosti pádný argument.

Na čtvrtou příčku patří podle statistik AAA AUTO Nissan Qashqai a páté místo obsadila Honda CR-V. Ta se přitom v minulých letech přetahovala o prvenství s Toyotou RAV4. Zde je patrné, jak velkou proměnou prošla třída ojetých SUV.


Poměrně drahé „cé-er-véčko“ vyklidilo přední příčky. Na ty se dostal automobil domácí značky v doprovodu dvou vozů, které motoristé vnímají jako cenově zajímavé. Kdysi nevalná pověst korejských aut je pryč a cena patří na trhu ojetin k velmi důležitým kritériím. Dnes už přitom nebývá příznivá na úkor výbavy, jako tomu bylo dříve.

Při výběru ojetého SUV je ale třeba věnovat opravdu velkou pozornost podvozku. Může se to zdát zbytečné, vždyť se říká, že právě u „es-ú-véček“ je předimenzovaný a velice odolný. Jenže přesně to vyvolává v některých majitelích dojem, že s SUV mohou vyjet do terénu, kam tyto automobily přitom nepatří!

Vozidla typu SUV jsou určena na silnici, maximálně do lehkého terénu typu polní cesta a i zde jízda vyžaduje zvýšenou opatrnost. Například hluboké vyjeté koleje mohou poškodit třeba výfuk. Samozřejmě existují výjimky, které zvládnou více, ale to jsou vozy patřící spíše někam na pomezí tříd SUV a off-roadů.

Drtivá většina „es-ú-véček“ je určena na silnici či do zimních podmínek, tedy usnadňují pohyb v horských oblastech. Jenže někteří řidiči s těmito vozy vyjíždí mimo zpevněné komunikace a kolikrát dost neopatrně. Pak hrozí, že automobil poškodí a právě takový se následně nejednou objeví v nabídce ojetin k prodeji.

„U každého ojetého SUV proto před koupí velice pozorně prověřte podvozek a to jak testovací jízdou, tak prohlídkou na zvedáku. Zaměřte se na případné vůle na nápravách, pozor na mechanická poškození ramen, ale i výfuku nebo prahů vozidla. Právě zde je riziko poškození při jízdě v terénu největší,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Lze jen doporučit asistenci zkušeného automechanika, ideálně se zkušenostmi s vozidly tohoto typu. Nakonec pořízení mladšího SUV není zrovna malým výdajem, ani pokud vybíráte na trhu s ojetými automobily. „Solidní prodejce přítomnosti automechanika nikdy nebude bránit,“ dodává Topol. Odborník navíc může odhalit i jiné skryté závady, které by mohl motorista přehlédnout.

1.2.2016 5:11| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist