Honda CR-V 1997-2001

První generace přišla na svět v roce 1997. Je to tedy model poměrně mladý, ale zároveň velmi důležitý.

Bylo to totiž vůbec první SUV, které si dokázalo zajistit oblibu i v Evropě. Jednou z hlavních deviz CR-V je prostornost interiéru, která se ve své době s klidem mohla měřit s kategorií MPV, tedy velkoprostorovými vozy. Dojem z kabiny tak kazí jenom záplava různých odstínů šedi na sedadlech, výplních dveří, přístrojové desce, prostě všude. Nápravy se tahle generace nedočkala až do skončení výroby v roce 2001.

Pokud vám ale o barvy příliš nejde, budete uvnitř CR-V spokojení. Jestli totiž něco bravurně ovládá, je to pohodlné cestování. Odpružení je nastavené skutečně velkoryse a z míry ho nevyvedou ani hodně rozbité městské komunikace. Dokonce i štěrkové lesní a polní cesty mění v příjemný zážitek a pohon všech kol (s elektronicky přiřaditelnou zadní nápravou) zajistí dobrou trakci i v prudších kopcích. Nenechte se ale ošálit, terénní auto to není. Na to má příliš měkké pérování a samonosná karoserie spolu s nezávislým odpružením se na šplhání po skalách také nehodí.

Pokud si říkáte „dobrá, ale na dlouhé cesty je to ideální auto“, musíme vás také trochu zklamat. Dobré je, ale k „ideálnosti“ mu schází o něco lepší odhlučnění motoru, který je při dálničních rychlostech uvnitř až nepříjemně slyšet.

Svůj podíl na tom má taky fakt, že dvoulitrový benzínový čtyřválec o výkonu 128 koní má s 1460 kg těžkým autem dost práce a aby vám to aspoň trochu jelo, jsou potřeba „nakrátko“ naskládané převodové stupně. Výsledkem je pětka příliš krátká na dálniční rychlosti. Na druhou stranu lze díky převodovce docílit poměrně svižné jízdy na okreskách, kde vás nezklame ani podvozek, který se chová celkem slušně – zejména na to, jak je měkce odpružený.

Dynamická jízda ale znamená využívání vyšších otáček. Motorům od Hondy to tradičně nevadí, ale spotřeba chtě nechtě roste – průměr se pohybuje okolo 11 litrů. A pokud opravdu hodláte jezdit svižně, hledejte nejraději model vyrobený po roce 1999, kdy se začaly montovat čtyřválce s technologií VTEC o výkonu 147 koní. Motory do CR-V ovšem zrají jako víno, v druhé generaci se objevil ještě lépe naladěný VTEC (150 koní) a hlavně výborný moderní diesel, který tamuhle typu auta sedí daleko nejlépe. Potíž je v tom, že se do nabídky dostal až v roce 2005 a ojetá auta jsou tudíž ještě dost drahá.

Honda CR-V fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Honda CR-V fotogalerie

Takovou chválu už si bohužel nezaslouží systém pohonu všech kol. Na rozdíl od většiny systémů s viskózní spojkou má sice dobře vymyšlený systém s hydraulicky ovládanou lamelovou spojkou, která funguje o něco rychleji, jenže její sepnutí je v interiéru cítit jako výrazné cuknutí. V kluzké zatáčce tak může dojít k paradoxní situaci, kdy nejprve začne ujíždět předek a po prudkém sepnutí spojky naopak znejistí zadek. Navíc může spojka při rozjíždění vydávat nepříjemný pískot, pokud se do hydraulického rozvodu dostane odvětráním voda. To je problém zejména u starších modelů, pak to automobilka řešila úpravou zpětných ventilů, nicméně úplné nápravy dosáhla až svolávací akcí, při které vyměnila olej v systému za jiný, který tolik nepohlcuje vodu. Při koupi tedy určitě v servisní knížce zkontrolujte, zda majitel na svolávací akce reagoval a navštěvoval značkový servis.

Jinak o Hondě CR-V platí to, co o spoustě japonských vozů: pokud se s ní zachází dobře, odmění se spolehlivostí. Jakmile ale narazíte na kus, který má za sebou těžký život mimo asfalt, tahle premisa jde stranou a můžete čekat opotřebované tlumiče, spojku a zničené silentbloky náprav. Také diferenciál zadní nápravy není nesmrtelný, zejména pokud auto brodí a dovnitř pronikne voda. Pokud se takovým problémům chcete vyhnout, stačí si pořádně prohlédnout auto zespodu. Pokud bude podvozek zjizvený od terénních nerovností, ruce pryč. Mezi nevýhody lze také počítat poměrně slabou autobaterii, která se při delším stání v zimě snadno vybije. To jde ale pochopitelně řešit výměnou za silnější kus.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: pětidveřový automobil pro volný čas (SUV). Motory: zážehové řadové čtyřválce 2,0i 16V (96 kW), 2,0i 16VVTEC (108,110 kW). Pohon: všechna kola (elektronicky přiřaditelný pohon zadních kol). Rozměry: 4530x1750x1675 mm. Rozvor: 2620 mm. Zavazadlový prostor: 374 litrů. Palivová nádrž: 58 litrů Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

vnitřní prostornost, velmi praktické řešení vnitřního prostoru téměř na úrovni MPV, elegantní tvary, spolehlivost, pohodlí, snadné ovládání, častý výskyt verzí s automatickou převodovkou (oblíbená mezi ženami)

MINUSY

vyšší hlučnost motoru (do roku 1999), průměrná dynamika, vyšší spotřeba, horší torzní tuhost karosérie, absence vznětového motoru (do roku 2005)

HISTORIE

1997: Představení modelu s jediným motorem 2,0i 16V. Nejdříve se čtyřstupňovou automatickou, poté i s pětistupňovou manuální převodovkou.

1999: Facelift modelu. Nové lakované nárazníky s mlhovými světlomety. Motor 2,0 16V s vyšším výkonem 108 kW.

2001: Představení nového modelu.

2005: Konečně dieselový motor o objemu 2,2 i-CDTi (103 kW) – produkt vlastního vývoje.

ČASTÉ ZÁVADY

vybité akumulátory • ohnuté klíčky zapalování • průnikem vody poškozené zadní diferenciály • opotřebované tlumiče • poškozená zavěšení kol • opotřebovaná spojka • pazvuky v interiéru (kroucením karosérie uvolněné spoje plastů) • rychlá koroze výfukového potrubí • hlučnost (pískání) pohonu 4×4 následkem vlhkosti pronikající do systému

DOPORUČENO

2.0i 16V VTEC (108 kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod OHC, proměnné časování ventilů, vícebodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: Motor modernizované verze přináší více výkonu, lepší pružnost a je také tišší. Opravdu suverénní pohon však přinesla až nadcházející generace v roce 2004 – turbodiesel 2,2 i-CDTi.

autoweb.cz

20.2.2007 11:23

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist