Ojeté hybridy netáhnou, vede LPG

Na trhu s ojetými automobily na alternativní pohon mají jasnou převahu vozy na LPG. Hybridy a elektromobily motoristy netáhnou.

Největší oblibě se mezi alternativními pohony stále těší LPG. Některé společnosti však před časem začaly pro firemní flotily pořizovat vozy na stlačený zemní plyn CNG, které se nyní dostávají na trh s ojetými automobily. Zvýšený zájem o vozy na CNG potvrzují prodejní statistiky největšího prodejce ojetých vozů v České republice, společnosti AAA AUTO.

„U vozů s pohonem na stlačený zemní plyn jsme v loňském roce zaznamenali největší nárůst prodejů za poslední roky. V podstatě jsme za loňský rok prodali stejné množství CNG aut, jako za předchozích devět let v součtu,“ říká provozní ředitel skupiny AAA AUTO Petr Vaněček a doplňuje: „Takový nárůst jde ruku v ruce s tím, že se auta z firemních flotil začala dostávat na trh ojetých vozů.“

Při porovnání prodejů vozů s pohonem na CNG a hybridním pohonem je poměr přibližně 3 prodaná auta na CNG vůči jednomu hybridnímu. Podle statistik SDA bylo během prvních dvou měsíců zaregistrováno 534 nových vozů na zemní plyn a jen 396 hybridních aut.


A jak si stojí ojetá vozidla na CNG v porovnání s automobily na LPG. Tento souboj zatím jasně prohrávají, ojetinám na LPG se daří znatelně více. Důvodem může být jak stále ještě opravdu znatelně širší síť čerpacích stanic, tak třeba přítomnost původní palivové nádrže.

U automobilů na CNG je benzinová nádrž často jen malá, třeba o objemu 14 litrů, což v případě nemožnosti natankovat CNG situaci řidiče značně komplikuje (výjimkou je Octavia G-TEC mající velkou nádrž na benzin). Samotné náklady na provoz jsou pak srovnatelné.

Na trhu s jetými vozy si automobily na CNG stojí lépe než v případě nových vozidel – u ojetin se totiž tolik neprojevuje počáteční náklad v podobě vyšší investice do vozidla. Dodatečná zástavba LPG je totiž o dost levnější, než příplatek za továrně montovaný pohon na CNG u nového automobilu (drahá je i dodatečná montáž systému pro pohon na CNG).

Některé značky nabízejí i nové vozy v úpravě na LPG, zde je třeba výhodnost této zástavby s dodatečnou porovnat individuálně (individuální zástavba u nového vozu může mít negativní dopad na záruku). Ale zpět k ojetinám. Alternativní pohon na LPG má i svá úskalí, LPG si například vyloženě nerozumí s některými motory, jiné vyžadují pro spolehlivou funkci přímaz ventilů.

Kdo chce pořizovat ojetinu na LPG, měl by si tedy nejprve třeba dohledat zkušenosti majitelů dané motorizace na internetu atd. To u továrních zástaveb CNG by měla být situace jednodušší – předpokládá se, že výrobce vozidlo před uvedením na trh důkladně testoval (nakonec nějaké časté potíže u těchto automobilů nejsou známé).

31.3.2017 11:50| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist