Ojeté hatchbacky: Mazda 3, Mégane, VW Golf

Přibližně stejně staré vozy s podobným kilometrovým proběhem a čtrnáctistovkou pod kapotou. Cenami se ale liší. Vyhraje Renault, Mazda nebo Volkswagen?

Hatchbacků nižší střední třídy je na trhu skutečně celá řada. Mezi motoristy se těší velké oblibě, zejména pokud je pohání malý zážehový motor, případně úsporný turbodiesel. Nám padla do oka trojice aut s benzinovou čtrnáctistovkou.

Vozy jsme vybrali při návštěvě pražské pobočky autobazaru AAA AUTO a k testu vyjeli bez jakékoli přípravy. Auta odjížděla rovnou z prodejní plochy a po krátkém doplnění pohonných hmot se vydala na shodnou testovací trasu.

První z vybraných vozů je Mazda 3 z roku 2005, jejíž počítadlo ujeté vzdálenosti ukazuje 112 000 kilometrů. Prodejce ji dal cenovku s cifrou 129 999 Kč. Automobil má na karoserii pár oděrek, ale žádné velké poškození.

O rok mladší Renault Mégane má najeto jen 110 000 km a autobazar za něj požaduje 119 999 Kč. Na pohled vypadá velice zachovale, ani interiér nevykazuje nadměrné opotřebení.

Nejdražší je Volkswagen Golf z roku 2005. Přitom ale ujel nejvíce, a to 144 000 kilometrů. Prodává se za 149 999 korun. Není žádným tajemstvím, že cena golfů klesá pomaleji a zde je to jasně vidět.

Obhlídka golfu neodhalila žádné šrámy a ani v interiéru jsme nenalezli nějaká poškození. Jediné, co se nám nelíbilo, jsou špinavé kryty v motorovém prostoru. Naopak sympatická je plynová vzpěra kapoty, která v tomto segmentu nepatří k běžné výbavě.Jak hodnotíme

Stejně jako u předchozích srovnávacích testů ojetin, i tentokrát budeme porovnávat vybrané automobily v pěti disciplínách. V každé jim přidělíme známky od 1 do 3, které určují jejich pořadí (nejde tedy o průběžný stav, ale výsledek v každém kole). V závěru výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím dojdeme ke konečnému pořadí vozidel v testu.

První dvě části pojmenované „Spolehlivost podle TÜV“ a „Bezpečnost podle Euro NCAP“ běžně posuzujeme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. Avšak v dalších disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními testovanými automobily.

Spolehlivost podle TÜV

Všechny tři porovnávané automobily figurují v žebříčcích německé společnosti TÜV, která čerpá potřebná data ze své sítě stanic technické kontroly. Automobily najdeme ve věkových skupinách vozidel ve stáří 4-5 let a 6-7 roků.

Jejich pořadí se přitom nemění. Nejlepšího umístění dosáhla japonská Mazda 3, následuje Volkswagen Golf a pak Renault Mégane. Zatímco mazda a volkswagen se řadí k nejspolehlivějším automobilům, renault patří v první věkové skupině k vůbec nejporuchovějším vozů, ve druhé pak k podprůměrně spolehlivým.

Konkrétně mezi 4-5 let starými vozy najdeme „trojku“ na pěkném 10. místě za 5,8 % vážných závad. Golf figuruje na 22. pozici za 6,9 % poruch a Mégane na 104. příčce za 14,6 % závad ze 120 hodnocených. Průměrná poruchovost této skupiny vozidel přitom činí 10,3 %.Mezi staršími automobily ve věku 6-7 let se Mazda 3 vyhřívá na výborné 6. pozici za 8,4 % závad. Volkswagen Golf najdeme na hezkém 15. místě za 11,1 % vážných poruch a Renault Mégane na 84. příčce za 22,5 % závad. V této věkové skupině bylo hodnoceno celkem 104 automobilů, jejichž průměrný výskyt poruch činí 17,5 %.

Pořadí po prvním kole je tedy naprosto jasné. Nejspolehlivější „trojka“ doslova převálcovala konkurenty, umístění modelu Mégane pak dokazuje, proč klesají ceny vozů značky Renault rychleji – právě častý výskyt poruch je jim totiž nezřídka vyčítán.

1. Mazda 3, 2. Volkswagen Golf, 3. Renault Mégane

Bezpečnost podle Euro NCAP

Nárazovou zkoušku absolvovaly všechny tři vozy se ziskem 33 bodů za ochranu posádky. Mazda 3 ale jako jediná dostala jen 4 hvězdičky, zatímco u konkurentů svítí všech pět. Mazda prošla testem v roce 2006, Golf v roce 2004 a Mégane v roce 2002. Přísnější hodnocení v roce 2006 vyneslo japonskému automobilu o hvězdičku méně, po stránce bezpečnosti je ale zcela srovnatelný se svými dnešními soupeři. Tak k tomu budeme i přistupovat.

Bezpečnost dětí v autosedačkách nebyla u renaultu v roce 2002 ještě hodnocena, mazda dostala čtyři hvězdy z pěti možných za 32 bodů a volkswagen obdržel shodný počet hvězdiček za 37 bodů. V disciplíně ohleduplnost při střetu s chodcem si nejhůře vedl renault s výsledkem dvě hvězdy z maximálních čtyř možných (11 bodů).


Se stejným ziskem hvězd odešla i mazda, avšak získala je za 15 bodů. Volkswagen byl ještě úspěšnější, když mu 19 bodů vyneslo tři hvězdičky. Celkově si vedl nejlépe a tak poráží druhou mazdu i třetí renault.

1. Volkswagen Golf, 2. Mazda 3, 3. Renault Mégane

Jízdní komfort

Podívejme se na zpracování interiéru. Palubní desky porovnávaných vozidel jsou asi všem známé. V našich očích vypadá nejhůře ta v modelu Mégane a to především kvůli použitým materiálům. Četné tvrdé plasty ale každému vadit nemusí, v takových očích bude palubní deska renaultu jistě cennější.Dle našeho soudu ale vypadá lépe palubní deska v mazdě, i když ani zde nejsou plasty ideální. Nejlépe nám vychází palubní deska ve volkswagenu. Pokud jde o sedadla, také ty nám přijdou nejslabší v renaultu. Naopak z hlediska pohodlí a opory těla nejlépe hodnotíme ty v „trojce“. Golf i Mazda 3 mají sedadla tužší, zatímco v renaultu jsou citelně měkčí.

Rozdíly najdeme i v prostoru pro posádku. Nejméně místa na zadních sedadlech nabídne Mégane. V oblasti kolen jej totiž oba konkurenti předčí. Mazda i volkswagen poskytnou srovnatelný prostor.


Japonský automobil má zavazadelník o objemu 340 litrů v základním uspořádání. To je o 10 litrů více, než nabídne francouz a o 10 méně proti německému zástupci. Mégane navíc znevýhodňuje originální tvar zádě, který omezuje plné využití zavazadleníku.

Pokud se zaměříme na odpružení, musím konstatovat, že jsou všechny tři automobily pohodlné. Určité rozdíly ale lze pozorovat. Celkově nejkomfortněji působí golf, který těží nejen z naladění podvozku, ale i z výborného odhlučnění interiéru. V případě „trojky“ a mégane si nelze nevšimnout o něco slabšího odhlučnění podvozku a tak může do prostoru pro cestující za určitých podmínek pronikat zvuk odvalujících se kol. Nejde přitom o nějaký výrazný rušivý hluk, v porovnání s golfem jej ale můžete zpozorovat.

1. Volkswagen Golf, 2. Mazda 3, Renault Mégane

Za volantem

Pod kapotou testovaných vozidel najdeme zážehové čtrnáctistovky. Všechny motory na nás působily dobře. Na svůj objem jdou ochotně za plynem, nezaskočí vysokou hlučností nebo extrémní spotřebou.

Mazdu 3 pohání motor o výkonu 62 kW, Renault Mégane agregát pracující s výkonem 72 kW a Volkswagen Golf jednotka disponující 55 kilowatty. Nejživější pohonnou jednotku má papírově nejsilnější renault, papírově nejslabší volkswagen se ale jeví ve srovnání s mazdou jako stejně schopný.

Porovnání tabulkové spotřeby vyzní nejhůř pro japonce (7,1 l/100 km), zatímco oba jeho soupeři spotřebují 6,9 l/100 km. Jde však o tabulkové hodnoty, v praxi spotřebu ovlivní celá řada faktorů. Proto se pojďme věnovat dalšímu důležitému prvku – řazení.

Všechna vozidla mají manuální pětistupňové převodovky. Zatímco v „trojce“ a golfu pracuje řazení velice dobře, v mégane se takovou přesností pochlubit nemůže. Ani tak jej ale rozhodně nelze hodnotit špatně. Není ideální, ale spíše průměrné.


Do hodnocení jízdních vlastností promluvilo naladění a stav podvozků. Mazda totiž vykazuje menší vůle na přední nápravě, přesto ji hodnotíme výš než mégane. Propracovaná zadní náprava „trojky“ odvádí velmi dobrou práci v zatáčkách. Renault si nevede vyloženě zle za dobrých adhezních podmínek, ale na konkurenty ani tak nestačí. Za horších podmínek vůz neochotně zatáčí a v souboji s dnešními soupeři citelně ztrácí.

Podvozek golfu funguje nejlépe. To je dáno i jeho evidentně dobrým stavem. Auto se chovalo jistě i na klikatých okreskách. Tlumení nerovností není špatné ani u jednoho z aut. Přední náprava mazdy ale při přejezdu některých nerovností vydávala klepavé zvuky, což přímo souvisí s již zmiňovanými vůlemi.

Nejlépe jsme se cítili v… Ne, vezmeme to odzadu. Renault nás prostě nenadchl. Svou práci odvedl, dopravil nás z místa „A“ do místa „B“ na testovací trase. Při jízdě jsme museli akceptovat řízení bez zpětné vazby a v porovnání s konkurenty mírně zvýšenou hladinu hluku v interiéru. Naopak jen slova chvály máme pro vynikající brzdy.Mazda je jiná káva. Podvozek dává pocit daleko větší jistoty, také řízení je znatelně lepší. Avšak vůle na podvozku jízdu negativně ovlivňovaly při překonávání nerovností. Nejsou nijak velké, ale jsou tam a poznáte to.

Volkswagen nás nejprve trochu vylekal. Zatažená parkovací brzda mu při delším stání na prodejní ploše neudělala nejlépe a nechtěl se odtrhnout z místa. Když vyjel, zpočátku brzdil jen neochotně. Po několika silnějších sešlápnutí brzdového pedálu se ale třecí segmenty brzd očistily a auto začalo fungovat jak má. K nejlepšímu pocitu z jízdy přispělo nemalou měrou dobré řízení i výborné odhlučnění prostoru pro cestující. Skvěle naladěný podvozek pak odváděl příkladnou práci v zatáčkách.


Renault zaujal pohonnou jednotkou, ale po stránce jízdních vlastností na své soupeře nestačil. Chování za jízdy považujeme za důležitější než odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, zejména pokud je rozdíl poměrně malý. Proto jej i v tomto kole konkurenční automobily porážejí.

1. Volkswagen Golf, 2. Mazda 3, Renault Mégane

Ceny, výbava a stav

V rodném listě Mazdy 3 najdeme letopočet 2005. Automobil od té doby urazil podle palubního počítadla 112 000 kilometrů, byl prodán nový v ČR a je k němu servisní knížka. Ve výbavě nabízí například palubní počítač, ABS, elektrická okna a zpětná zrcátka, autorádio či zámek řazení. V případě potřeby je připravena čtveřice airbagů. To vše za 130 000 korun.

Renault Mégane má zapsaný rok uvedení do provozu 2006 a od té by zdolal podle přístrojů 110 000 kilometrů. Také tento vůz byl prodán jako nový v ČR a je k němu servisní knížka. Jeho výbava čítá například klimatizaci, tempomat, palubní počítač, autorádio, ABS nebo elektrické ovládání oken. Při nehodě by zasahovala šestice airbagů. Autobazar za vozidlo požaduje 120 000 Kč.

Nejdražší je Volkswagen Golf z roku 2005 za 150 000 korun. Na jeho počítadle ujeté vzdálenosti nalezneme údaj 144 000 km. Taktéž jde o automobil prodaný v ČR jako nový a i k němu je servisní knížka. Ve výbavě nechybí autorádio, klimatizace, ABS, elektrická okna a zrcátka nebo osm airbagů.

Nejbohatší výbavu má tedy německý zástupce, je však nejdražší a navíc má za sebou největší porci ujetých kilometrů. Japonský automobil je na tom jak s cenou, tak s ujetými kilometry lépe. Ve výbavě má ale méně airbagů a navíc zcela chybí klimatizace. Znovu musíme zmínit i drobné vůle na podvozku a oděrky na karoserii. Nejlevnější francouzský vůz je nejmladší a ujel nejméně. Těší se dobrému zdraví i výbavě – byť není tak bohatá jako v případě golfu. I tak představuje z hlediska ceny, výbavy a stavu Renault Mégane nejlepší nabídku.

1. Renault Mégane, 2. Volkswagen Golf, 3. Mazda 3

Verdikt

Ve srovnávacím testu byl nakonec nejúspěšnější nejdražší automobil. Bylo to především zásluhou bohaté výbavy a jeho dobrého stavu. Tady se sluší upozornit, že jsme porovnávali tři konkrétní auta, nikoli modelové řady! V případě jiných zástupců by tedy mohl být výsledek úplně jiný.

Renault Mégane doplatil na vyšší poruchovost, v porovnání s dnešními konkurenty horší prostornost a slabší jízdní vlastnosti. Nepomohla mu ani jasně nejlepší cena, kterou na trhu ojetin tento model nezřídka zaujme. Ceny automobilů značky Renault jsou totiž obecně nižší.

Mazda trochu doplatila na horší výbavu i stav. Musíme ale zdůraznit, že ve srovnání se soupeři. Drobné vůle vzniklé opotřebením nebude problém odstranit a oděrky na karoserii opravit. Golf byl sice nejdražší, ale s nejlepší výbavou a navíc si počínal jasně nejlépe.

Konečné pořadí

1. Volkswagen Golf – známka 1,4

2. Mazda 3 – známka 2,0

3. Renault Mégane – známka 2,6

Ceny dílů z druhovýroby

náhradní díl Mazda 3 Renault Mégane Volkswagen Golf

spojka – kompletní 5265 4504* 3993

rozvod motoru – řemen a kladky – 3524 1758

autobaterie 1573 1573 1136

přední brzdové destičky 890 728 529

Přední brzdový kotouč 1175 848 995

přední tlumič pérování 2026 1483 1533

zadní tlumič pérování 1151 1527 1095

čep předního ramene 471 408 622

ložisko zadního kola 5500** 1332 2660**

koncový díl (tlumič) výfuku 760*** 2482 3080

* dvoudílná, ** náboj kola s ložiskem,

*** neobsahuje tlumič

Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Názory redaktorů

Kdybych měl vybírat z těchto tří automobilů, volba by padla na VW Golf. Záď Mégane se mi nelíbí, model navíc trpí vyšší poruchovostí. Mazda 3 by se mi v běžném provedení zamlouvala, avšak její antikorozní ochrana je velice chabá, což je u ojetiny problém. Ze svého okolí znám několik motoristů, kteří se právě kvůli korozi těchto vozů zbavovali. Nepatřím mezi lidi, co si z Golfu sednou na zadek, ale po stránce jízdních vlastností je povedený a při vhodně vybrané motorizaci může být příjemným společníkem.

Za zapůjčení vozidel k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO.

26.12.2011 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist