Ojeté dodávky zdražily, levné prakticky nekoupíte

Podnikatelé mají situaci opět složitější. Ceny ojetých dodávek v rozumném stavu se vyšplhaly tak vysoko, že si pořízení vozu mnoho zájemců raději rozmyslí. Nabízené levné dodávky jsou, ale ve stavu těsně před rozpadnutím nebo velkou opravou.
dodavky_ojete_perex.jpg Zdroj: MilanJ

Ještě přibližně před pěti lety byla situace jiná, ale pak se začala dramaticky měnit a nyní je hledání ojeté dodávky za rozumnou cenu a ve slušném stavu ještě těžší, než pověstné hledání jehly v kupce sena. Levné dodávky zkrátka vymizely, nebo jsou v takovém stavu, že často už pouhý pohled odhalí naprostou nemožnost legálního absolvování STK, bez značných investic do vozu.

Situace je o to horší, že stejný stav panuje i u našich sousedů. Kdo si tedy myslí, že se vše vyřeší dovozem ojeté dodávky třeba z Německa, zle se plete. Stav na trhu je přitom tak vážný, že podnikatelé, kteří si nemohou dovolit pořízení nové dodávky, obměnu vozu odkládají a nadále provozují starý automobil, většinou s konstrukčně zastaralým naftovým motorem plnícím emisní normu maximálně Euro 2.

Tyto staré dodávky přitom často mají nemalou nevýhodu ve vyšší, někdy i vysoké spotřebě. Na druhou stranu jejich motory bez systému common-rail přežijí i natankování nekvalitního paliva a mnohdy pracují citelně spolehlivěji než moderní turbodiesely. Kdo vlastní takovou dodávku jen v trochu slušném stavu, nezřídka si ji hýčká, protože už zjistil, že ceny mladších se tak trochu vymkly kontrole.

Ne, že by na trhu ojetin tyto postarší kusy za nízké ceny nebyly. Jenže zpravidla si je podala koroze takovým způsobem, že mnoho z nich je nabízeno s „nuceným větráním“ v podlaze nebo rozpadajícími se prahy a podběhy. A to je přitom řeč jen o těch místech, která jsou na první pohled viditelná. Dodávky používané pro přepravu těžkých nákladů by jistě měly být v trochu jiném stavu.

Za takovou ale dnes zaplatíte nezřídka více než před pár lety, přitom od té doby ujela další kilometry a zestárla. Příznivá situace není ani u dodávek s modernějšími turbodiesely s vysokotlakým vstřikováním common rail. Vozy podle dokladů vybavené filtry pevných částic kouří jako fabriky, někdy se vyskytují potíže s elektronikou, auta jsou často z hlediska údržby zanedbaná a navíc se už i u nich vyskytuje koroze. A situace není jiná ani u vícemístných vozů tzv. minibusů.

„O ojeté dodávky je opravdu enormní zájem, ale na trhu jich je dlouhodobě nedostatek, což pochopitelně zvyšuje ceny. Třeba vícemístné minibusy jsou nedostatkovým zbožím a zákazníci tak kolikrát musí vzít za vděk vozem v horším stavu a s vyšší cenou, než by sami chtěli. Jednou z mála racionálních variant při nákupu použité dodávky je volba zánovního vozu, s minimem kilometrů, které nabízíme pod značkou Mototechna,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Jenže ne každý si může zánovní dodávku dovolit.

Kdo chce starší vůz a vidí tento žalostný stav, zákonitě si musí položit otázku, proč riskovat koupí drahé ojetiny s neznámou historií, když si mohu dále opravovat a udržovat auto, které léta znám? Řada podnikatelů pak logicky dojde k závěru, že je lepší zůstat u své staré dodávky a na nějakou obměnu vozového parku raději zapomenout. Jiní pořídí vůz podobně jako jeden podnikatel z Prahy, který se svěřil naší redakci: „Musím přiznat, že jsem byl zaskočen současnými cenami ojetých dodávek, ale ta stará už prakticky dosloužila a tak bylo pořízení novější nevyhnutelné. Nakonec jsem koupil auto, do něhož bylo třeba hned ze začátku dost investovat a teď jen doufám, že záhy nebude žádat další opravy.“

Výsledkem současné situace je, že máme na jedné straně podnikatele, ale i menší firmy, páteř ekonomiky, na druhé pak vedení měst často bezhlavě vystupující proti vozům plnícím nižší emisní normy a vyhrožující zavedením opatřeních hraničících se šikanou. Přitom autobusy jejich městské hromadné dopravy nezřídka kouří jako zaoceánsky parník z poloviny minulého století. Takové autobusy MHD můžete vidět například v Praze.

Bohužel nic nenaznačuje, že by se měla situace na trhu v dohledné době měnit. Silná poptávka naráží na slabou nabídku kvalitních užitkových ojetin za rozumnou cenu a podnikatelé jsou takříkajíc v pasti.

30.8.2018 9:50| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist