Ojeté čtyřkolky táhnou. Na co si dát pozor při koupi?

S blížící se zimou lze předpokládat zvýšený zájem o automobily s pohonem všech kol. Tedy nejenom SUV, ale i třeba kombíky s mezinápravovou spojkou Haldex. Řada zájemců si pak klade otázku, na co se zaměřit při jejich kontrole a jak pohon 4x4 prověřovat.
titulka-24-1100x618.jpg

Foto: Suzuki

Dnes tolik populární automobily s pohonem všech kol lákají řidiče s blížící se zimou ještě více, než v jiných obdobích roku. V kurzu jsou zejména prostorná a dojem bezpečnosti budící SUV, ale mezi motoristy je zájem i o kombíky, případně sedany s pohonem 4×4. Mnozí totiž v pohonu všech kol spatřují větší dávku jistoty, a to nejen za námrazy, ale i za deště.

Řada motoristů pak hledá svou vysněnou čtyřkolku na trhu s ojetými vozy. Výběr ojetiny s pohonem 4×4 je ale o trochu náročnější. Kromě kontrol všech dalších částí vozu, je zde totiž třeba věnovat nemalou pozornost také pohonu všech kol. Jen tak se lze vyvarovat vozidlu, které by hned žádalo možná i nemalé investice.

„Při prohlídce ojetiny s pohonem 4×4 je důležité nevynechat kontrolu stavu podvozku, která může odhalit různá poškození způsobená neopatrnou jízdou po nezpevněných cestách nebo v terénu. Solidní prodejce prohlídku na zvedáku v dílně bez výhrad umožní, stejně jako dostatečně dlouhou testovací jízdu,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Právě vozy s poškozeným podvozkem nebo třeba výfukovým potrubím se občas vyskytují, a to především mezi automobily kategorie SUV, u nichž si majitelé někdy neuvědomují, že jejich místo je na silnici, případně polních cestách.

Pro náročnější terén většina „es-ú-véček“ stavěna není. Samozřejmě existují výjimky, které si slušně poradí i v ne úplně lehkém terénu. I ty ale vyžadují určité zkušenosti, jinak i zde hrozí poškození. K tomu však nejčastěji dochází na polních či lesních cestách, kde jsou vyjeté hluboké koleje a majitelé zde schopnosti svého vozu snadno přecení.

Součástí prověrky ojetého automobilu s pohonem všech kol je bezpochyby také testovací jízda. Ta je zde opět náročnější, než u automobilu s jednou poháněnou nápravou. „Při testovací jízdě je nezbytné prověřit bezchybnou funkčnost systému pohonu všech kol, a to například na rozbahněné cestě či na mokré trávě. Stejně tak je důležité vyzkoušet i jízdu při dálniční rychlosti, při které by se mohly projevit například nepříjemné a leckdy obtížně řešitelné vibrace. Ty mohou být například projevem vůlí v hnacím ústrojí,“ nabádá a varuje zástupce AAA AUTO.

Při testovací jízdě si zkuste s vozem popojet dopředu, pak zastavit a začít couvat. Sledujte přitom, zda ze zadního diferenciálu neuslyšíte chroupavé zvuky, případně zda vůz nebude při couvání škubat. To by mohly mít na svědomí vzájemně se zasekávající zuby diferenciálu. Od takového vozu raději dál, oprava by byla velice nákladná.

„Kromě prověření, zda pohon všech kol vůbec funguje, což platí zejména pro Haldex a jiné automaticky připojované systémy, se při testovací jízdě zaměřte na zvýšený hluk či pazvuky z diferenciálů při jízdě i při pomalém otáčení na místě v plném rejdu, případně na neobvykle silné škubnutí při sepnutí automaticky připojitelného systému. Disponuje-li vůz uzávěrkami diferenciálů, je kontrola jejich funkce taktéž namístě. Při prohlídce na dílenském zvedáku hledejte stopy po úniku oleje z diferenciálů,“ pokračuje ve výčtu rad Jindřich Topol z AAA AUTO.

Pokud se na prověrku ojeté čtyřkolky necítíte, rozhodně si ke koupi přizvěte zkušeného automechanika. Raději investujte pár set korun do něj, než tisíce či dokonce desetitisíce do případné opravy. Slušný prodejce ojetin nebude mít k jeho přítomnosti výhrady.

23.10.2018 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist