Ohlédnutí za Barum Rally

O uplynulém víkendu se jela nejslavnější rallye na našem území. Barum Czech Rally Zlín přivítala kompletní špičku seriálu IRC i řadu předních českých jezdců.

Baťovo město každoročně rozezní desítky silných motorů. Zatímco před pár lety to byly speciály WRC, nyní to jsou především silné vozy kategorie S2000.

Na letošní barumku se přihlásilo rovných 28 speciálů S2000, řada vozů S1600, nechyběla ani stále oblíbená „enka“ Mitsubishi Lancer EVO a Subaru Impreza STI, ale i další závodní speciály se slabšími motory. Seznam přihlášených nabídl celkem 131 posádek. Kromě hlavního závodu se jela i Start Rally Historic do níž zasáhlo 35 posádek na již legendárních automobilech. Jmenujme třeba BMW M3, s nímž jel jako předjezdec sám Enrico Bertone, Mercedes Benz 450 SLC, Mini Morris Clubman nebo Škodu 130 RS. Avšak vítězství vybojovala dvojice Milan Blahout-Tomáš Angreška na voze VAZ.Déšť nás nezastaví
Již úvodní rychlostní zkouška konaná v pátek večer přímo v ulicích Zlína prozradila, že divácký rekord nepadne. Přesto byla atmosféra velice dobrá.
Počasí letošní Barum rallye moc nepřálo, respektive nepřálo fandům motoristického sportu. Ale i tak se divácky atraktivní místa rychle plnila a kdo nepřišel alespoň hodinu před zahájením RZ, musel se spokojit s méně atraktivní pozicí. Pořadatelsky byl podnik dobře zajištěn a pochvalu si zaslouží také ochotní a dobře naladění policisté – pro nás věc naprosto nevídaná.Soutěž plná zvratů
Od první rychlostní zkoušky se usadil na čele loňský vítěz Jan Kopecký s Fabií S2000. Cíl však neviděl. Špatně si nevedl Roman Kresta se Škodu Fabia S2000, ale pak havaroval. Stejný osud potkal i další posádky.

Skvělé výkony předváděla dvojice Pech-Uhel s Mitsubishi Lancer EVO IX. Celkové šesté místo je při velké konkurenci rychlejších vozů S2000 značným úspěchem. Se stejným automobilem se ukázalo více jezdců. Asi nejdál to měl do Zlína Japonec Nutahara, ale jízdou moc nepřesvědčil. Stačilo to pouze na 24. místo. Nejrychlejší dvoukolkou v cíly se stal Renault Clio R3 za jehož volantem seděl Kevin Abbring a noty mu četl Erwin Mombaerts (19. místo celkově).Po odstoupení Kopeckého se ujal vedení skvěle jedoucí Francouz Buffier na Peugeotu 207 S2000. Ale ani jezdec s podporou Peugeotu Česká republika na stupně nedosáhl. V závěru soutěže boural a poškozený vůz dostal do cíle s velkou časovou ztrátou. Z prvního místa se tak propadl až na desáté. „Na poslední RZ se nám utrhla vodní pumpa. Množství vody šlo na kola a brzdy a my jsme vyletěli z tratě. Konečný výsledek je velmi zlý, ale myslím, že si odvážíme mnoho zkušeností. V každém případě jsme dokázali jezdit naprosto vyrovnané časy s ostatními jezdci v IRC,“ okomentoval umístění Bryan Buffier.Již předtím, na čtrnácté rychlostní zkoušce havarovala slovenská posádka Jozef Béreš jun.-Róber Müller, když se jejich Škoda Fabia S2000 obrátila přes střechu a v lesní pasáži zablokovala trať. Jezdec má zlomenou klíční kost, navigátor otřes mozku. Zbytek startovního pole dostal přiděleny náhradní časy a zkouškou pouze projel.

Vítězem se podruhé v historii Barum rallye stal Freddy Loix se Škodou Fabia S2000: „Celý čas jsem měl v hlavě, že jakmile Honza Kopecký udělá jakoukoliv chybu, budu připravený bít se o vítězství. Ten souboj s Bryanem Buffierem na závěr byl takový, že jsme oba dva jeli na prořezaných slikách. Bryan byl pokaždé lehce rychlejší než já. Neuměl jsem se přinutit, abych jel až tak rychle. Bylo pro mě důležité neudělat chybu.“ Druhé místo obsadil Juho Hanninen s tovární Fabií S2000: „Když jsem se dozvěděl, že Honza má problém, nechtělo se mi tomu nejdřív věřit. Trošku to rozhodilo moji koncentraci a dalším malým šokem byly problémy Bryana Bouffiera. Byla to naprosto neuvěřitelná rallye se skutečně napínavým závěrem. Honzovi se zkomplikoval vývoj šampionátu a já nyní vážně nevím, jaká bude strategie našeho týmu.“Třetí příčka patří zaslouženě posádce Pavel Valošek-Zdeněk Hrůza, která jela na Škodě Fabia S2000 s tovární podporou (stejně tak i vítěz Loix). Slova Pavla Valouška nejlépe vystihují jedinečnou atmosféru této rallye: „Měli jsme před konkurencí krok náskok, protože jsme měli aktuální informace z každé zkoušky. Podle toho jsme volili pneumatiky. Musím poděkovat týmu za skvěle připravené auto a pořadatelům za dokonale zvládnutou soutěž. Fantastičtí byli diváci kolem tratí, kteří nás hnali dopředu, i když jim pršelo za krk.“ Díky třem vozům Škoda na stupních vítězů si domácí automobilka zajistila prvenství v hodnocení značek seriálu IRC. Mezi jezdci je zatím na čele, když vede Hanninen před Kopeckým. Do konce sezony zbývají tři soutěže – italské San Remo, Skotsko a Kypr.

Jubilejní 40. ročník Barum rallye rozhodně nezklamal. Atraktivní soutěž přilákala špičkové jezdce a i přes nepřízeň počasí předvedla všechny krásy rallyového sportu. Diváci navíc viděli několik unikátních vozů. Kromě zmiňovaných historických speciálů k nim můžeme zařadit i automobily Proton Satria Neo S2000. Výrobce z Malajsie nasadil dva vozy. Na špičku ale rozhodně nestačily a nakonec ani nespatřily cíl.

31.8.2010 12:30| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist