Odsune Nissan Toyotu na druhou kolej?

Japonský Nissan úspěšně roste. V Evropě pomýšlí na první příčku mezi asijskými automobilkami.

Zakladatel segmentu crossoverů, Nissan, zhodnotil uplynulý rok a naznačil, co se chystá v následujících letech. Teď tady máme nějaká čísla, díky kterým pochopíme, jak na tom Nissan je a kam že se to chce v budoucnu posunout.

Za minulý rok Nissanu narostl celosvětový podíl na 5,8 %, pokud se zaměříme jen na Evropu, Nissan tu v roce 2011 ovládl 3,7 % trhu. Ve střednědobém plánu chce do roku 2016 navýšit svůj podíl na 8 %. A míří ještě výš, v Evropě chce hrát prim mezi asijskými značkami a navýšit tu svůj podíl na 5 %. Před pár lety by tohle bylo troufalé tvrzení, dnes jde o reálný cíl.

Nutno podotknout, že jedničkou na důležitých trzích totiž už je. Ve Velké Británii, Francii, Itálii a Španělsku je lídrem asijských značek, v zemích jako je Rusko má před sebou pouze Kiu. Neříkejte, že jse o tomhle věděli… Ani v Německu na tom není nejhůře, slabý náskok má Toyota, žebříčku vládne Hyundai. V rámci celé Evropy je Nissan s podílem 4,1 % v těsném závěsu za Toyotou s 4,5 % trhu.Největší zásluhu na rostoucím podílu má Qashqai se čtvrt milionem prodaných vozů, druhým v řadě je výstřední Juke se 123 tisíci prodanými vozy. Malé Micry se v loňském roce prodalo na 75 tisíc. Nepříliš prodávaný Note se skoro padesáti tisíci kusy nahradí příští rok nový model. X-Trail žebříček uzavírá se slušnými 33 000 prodanými vozy.

A je toho víc, Nissan do toho opravdu šlape, pro další expanzi Nissan obnovil někdejší značku Datsun. Ta je zaměřena na východní trhy a bude nabízet velmi levné vozy, tedy přesný opak Infiniti, mateřské odnože zaměřené na luxusnější vozy. O Datsunu i v Česku zatím nebylo rozhodnuto, můžeme jen spekulovat.

Pro růst v Česku je naplánováno drastické navýšení prodejních a servisních míst. Do jednoho roku přijdou na řadu především krajská města jako je Ostrava, Liberec, Pardubice a Praha. V dalších letech se otevřou prodejny takřka po celém území, celkem bude vybudováno 22 nových dealerství.

Pro ještě lepší prodeje Nissan doplnil stávající modely o novou výbavu a v případě Juku o nový akční balíček.


Nissan Juke
Akční edice Shiro v překladu z japonštiny znamená bílý. A právě bílá se stane doplňkem k temnému interiéru a tmavě fialovému laku. Tmavě šedé sedmnáctipalcové ráfky pak pořídíte jen a pouze s edicí Shiro, nejinak tomu je u bíle obšitých sedaček a volantu, společně s bílou středovou konzolí. Akční model má základy ve vrcholné výbavě Tekna, která obsahuje například automatickou klimatizaci, rádio s parkovací kamerou, tempomat, palubní počítač nebo světelný a dešťový senzor – pro kompletní přehled se mrkněte do ceníku. Co ale za skoro šedesáti tisícový příplatek nabídne verze Shiro? Ve standardu je inteligentní klíč a startování tlačítkem (jinak 12 000 Kč), kožená vyhřívaná sedadla (jinak 25 000 Kč), elektricky sklopná zrcátka a bílé doplňky speciální edice.


Nissan Qashqai
Pro rok 2012 nabídne pro Qashqai novinku jménem Around View Monitor (AVM), tedy panoramatický kamerový systém. Čtyři kamery umístěné kolem vozu dokážou softwarově složit obraz tak, že vypadá jako při pohledu shora.Podobný systém má i Range Rover, ale v rámci třídy jde o unikátní systém. Nový je i motor 1.6 dCi, který má v budoucnu nahradit naftový dvoulitr u modelů s pohonem předních kol. U modelů s pohonem 4×4 zůstane dieselový dvoulitr zachován. Nová pohonná jednotka pochází z produkce Renaultu, disponuje výkonem 130 koní a točivý moment je stejný jako u většího dvoulitru – tedy 320 Nm v rozpětí 1750 – 2250 otáček za minutu.

Abychom si ujasnili souvislosti, zeptali jsme se PR managera značky, Marka Vodičky, na dílčí plány Nissanu v České republice.

Nissan vzhledem k minulosti zcela změnil modelovou nabídku. Dokáže dnes uspokojit někdejší majitele Primery nebo Almery?
Určitě. Nissan se zaměřil na crossovery, Qashqai se dělá ve čtyřech variantách, je tady předokolka, čtyřkolka, normální verze a varianta +2. K tomu Juke a nový koncept Invitation. Nabídka je široká.

Kdy se chystá do prodeje v ČR elektromobil Leaf?
Datum uvedení do Čech je jasné, až se přesune výroba z Japonska do evropského závodu v Sanderlandu. To znamená že v ČR bude za rok.

Na tiskové konferenci zaznělo téma podpory fleetových vozů. Přijde tedy Nissan s něčím ve stylu Octavie nebo Octavie Kombi?
Kombi ne, fleetu chceme nabídnout Leaf, a také budoucí model Invitation. A možná také přijde přímo model pro C-Segment.

Ondřej Lilling

23.3.2012 9:30| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist