Aeromobil 3.0 – Ford T nebe budoucnosti anebo jen další výstřel do tmy?
autoweb.cz > Ford > „Odchod z opery v roce 2000“ podle Alberta Robida z roku 1882
„Odchod z opery v roce 2000“ podle Alberta Robida z roku 1882
Francouz Albert Robida (1848 – 1926) byl současník romanopisce a dramatika Julese Vernea a stejně jako on se věnoval tomu, co dnes nazýváme sci-fi. Na rozdíl od Vernea byl ale také ilustrátor a karikaturista a jako správný vizionář dokázal své nápady nejen popsat, ale sám si je i kreslil.
Dnes může jeho dílo vyvolávat úsměvy, nicméně jeho „telefonoskop“, který kromě vzájemné komunikace sloužil na domácí sledování divadelních představení, univerzitních přednášek či prohlížení galerií, je poměrně přesným ekvivalentem dnešních počítačů.
V jeho příbězích se dále objevují bakteriologické zbraně, v románu Válka ve dvacátém století, který vyšel v roce 1887, popisuje evropský konflikt odehrávající se v roce 1945 v Dunajské říši, trefil se rovněž s vyloděním amerických vojsk a naneštěstí také ve „zkáze celých měst“.
Jeho románové postavy používají kromě jiného také fonografy, v dnešním smyslu mobilní telefony a cestují, respektive přesněji řečeno létají pomocí Aeronefů a Aerokabi. Abyste si o jeho nápadech dokázali udělat jistou představu, podívejte se na jeho obraz nazvaný „La Sortie de l’opéra en l’an 2000“ z roku 1882, což bychom mohli volně přeložit jako Odchod z opery v roce 2000.
Opět, dnešní optikou můžou jeho dopravní prostředky připomínající létající ryby vypadat jako výplod nemocného mozku, nicméně musíme podotknout, že v době vzniku tohoto obrázku letadla ještě neexistovala, motorová tříkolka Benz Patent Motorwagen 1 vyjela na první zkušební jízdu až o tři roky později a téhož roku rozjíždí Thomas Edison vůbec první komerční elektrárnu osvětlující dolní Manhattan.
Pokud se pozorně podíváte na jednotlivé části obrazu (příslušné výřezy najdete v galerii), je zajímavé, že růžová frčela mezi dámami také na konci 19. století, nechybí zde létající ozbrojené policejní hlídky a kromě „limuzín“ se běžný lid přepravuje létajícími autobusy – tedy spíše bychom asi měli říci, že dopravními letadly.
Jak nebo čím jsou tyto stroje poháněné, Robida nespecifikoval, nicméně je poněkud ironické, že navzdory své fantasii a nezkrotnému zájmu o vynálezy tento Francouz nikdy nepřivykl modernímu způsobu života. „Mám strach, když přecházím křižovatky v Paříži. Bojím se vstupovat do podzemních tunelů, do elektrických vagónů… ta obrovská, neustálá umělá rychlost mě ničí.“