odbocovani-vlevo-vs-predjizdeni-judikatura.jpg

Odbočování vlevo vs. předjíždění – judikatura

poradna

Když dojde ke kolizi (a to doslovné) odbočování vlevo a předjíždění, jak se na to pak vlastně dívá soud? Zjistěte, komu dá spíše za pravdu.

Diskuze

21 komentářů

    Noby

    Pokud nechci mít rozbité auto (nejen to auto, jde přece o můj život), tak se do toho zrcátka vždy podívám, abych věděl co se děje za mnou, spoléhat se, že celá ta kolona ten blinkr uvidí je sebevražda. Stačí se podívat kolik lidí považuje za zbytečné ten blinkr při odbočování, předjíždění atd zapnout, tak kde mám jistotu, že ten samý řidič se bude dívat, zda někdo bliká, když to sám považuje za zbytečné, \“však oni vidí kam jedu\“…

    cize zase som sa nedozvedel nic nove a tento clanok mi zobral uplne zbytocne zobral 3 minuty z mojho zivota.

    nadpis zas ako z bulvaru. zavadzajuci, ze sa dozviete nieco nove a hla, na konci aj tak zistite, to co uz ste davno vedeli.

    dakujem autoweb!

    Honza

    Stejná situace se odehrála loni v Olomouci. Zůstal po ní jeden mrtvý řidič a zmrzačená spolujezdkyně. Kolona vozidel, první z nich(Fabia combi) blinkr vlevo a chtělo odbočit mimo pozemní komunikaci. I řidič se přesvědčil(údajně) a začal odbočovat. Jenže v koloně se nechtělo čekat zbohatlickému synáčkovi v Mercedesu SLS tak začal kolonu předjíždět v rychlosti 100 – 110(max povolená v místě byla 40) a nabral Fabii přesně na bok, tlačil ji 40 m než se zastavili. Řidič Mercedesu navíc trpěl duševní chorobou, kdy neměl za volantem ani co dělat, řidičak si jak jinak než koupil. Verdikt soudu, podmínka…

    XXX

    jako když autobus vyjíždí ze zastávky (v obci), řidič mu musí vyjetí umožnit, ale autobus musí dát bacha, je to taky tak na obě strany.

    Rock

    levné pneumatiky http://superlevnepneumatiky.cz/

    Jarouš

    Frustrátek nebo troll? 🙂

    TumaPetr

    Aneb ženská zastaví, čeká deset vteřin, aby se opravdu ujistila, že jí v okruhu 100 metrů nikdo neohrozí a pak začne odbočovat s bradou na volantu. Chlapovi v Golfu rupnou nervy a předjíždí, když vidí, že se nic neděje, a když je deset metrů od Ibizy, tak se paninka uráčí vyrazit. Je dobře, že si to odpískala i ona.

    PS: Ženy, manažeři a krtkové za volantem jsou zlo.

    iWarp

    Tak to asi nebyla zas tak hrozná ztráta, když jste si dovolil promarnit další minutu psaním tohohle zbytečného komentáře…

    Gale

    Prázdná rovná silnice, uprostřed stojí Ibiza a bliká levým blinkrem (ne že se nic neděje). Do toho se zjeví golf, který se okamžitě letmo pustí do předjíždění. Kdo jezdí s takhle ruplými nervy, ten si zaslouží okamžitě vyřadit z provozu. A nejlépe i z genofondu, třeba o naloženou tatru místo ibizy…

    Gale

    Z plného textu toho judikátu také vyplývá, že i když je člověk domněle poškozeným, stejně je lepší o svém jednání s policií ani úřadem nemluvit, vysvětlení nepodávat a policii nic nepodepisovat.
    Velmi by mě zajímaly okolnosti za kterých řidičku obvinil z přestupku klatovský MÚ

    Nikoloki

    A nezapomeňte stát s koly pěkně natočenými na odbočení vlevo, abyste, až to do vás krtek zezadu napálí, letěli pěkně do protisměru rovnou pod protijedoucí náklaďák ;-/ …

    P.S. Zásadně stát s koly rovně a zatočit až při rozjetí!

    to jo,ale co když odbočuji vpravo na parkovací místo, blikám, nadjedu si vlevo, abych se vešel mezi auta a vzápětí mě předjíždí zprava jiné auto,neb tam má prostor.sice se nemá předjíždět zprava, ale když blikám? Stačil jsem vypnout blikače a počkat, neb jsem toho závodníka ve služebním pikapu v zrcátku zahlédl. A pokud bych pokračoval?

    ked vyjadrujes svoj nazor, tak nie je ani sekunda naviac zbytocna. narozdiel od zbytocneho clanku, ktory keby nebol, tak by som sa v konecnom dosledku nemusel nejakym komentarom ani zaoberat 🙂

    ampersand

    Domů zabočuju vlevo. Kousek před zabočením máme esíčko, takže k baráku přijíždím pomalu. Současně ale je už po pár barácích konec obce a dlouhá rovina, kde se mnozí rádi rozjedou. Takže pokaždé oči furt na šťopkách, včas blinkr a sledovat, co ten za mnou dělá, jestli nevypadá na předjíždění. Když se mi zdá, že je moc netrpělivej, radši hodím blinkr pravý, nechám ho předjet a zabočuju až potom. Jsem tedy naučenej.
    Závěr z toho a podbného pro mě: radši počkat a zatáčet až když je situace neprůstřelně jasná.

    josef K.

    Myslím, že pan Beran vybral trochu nešťastný a netypický příklad. Pokud by se jednalo o odbočení vlevo na standardní křižovatce, pak by to bylo zajímavější. To je typická nehoda, kterou způsobil např.známý rakouský sjezdař kdy na motorce předjížděl na křižovatce odbočující auto.
    Co se týká odbočování z frekventované silnice na místní komunikaci např. na pole, tak tam je zřejméé, že pokud odbočuje na pole traktor, tak to všichni očekávají a podle toho se zařídí. Když odbočuje osobák ze silniice první třídy na pole tak tam muusí počítat řidič odbočujícího auta, že je to poměrně riskantní úkon, protože to ostatní s největší pravděpodobností neočekávají a může dojít ke kolizi. Co se týká myšlení ženských účastníků dopravy tak každý se setkává s ženskýma na kole, které jedouce u pravé krajnice vystrčí levou ruku a aniž by se podívaly za sebe začnoou přejíždět vlevo a odbočují. Vůbec jim nedochází, že by to nemusely přežít. Takže jednání zmiňované řidičky je naprosto u ženské očekávatelné.

    ampersand

    Nikdy jsem nezaregistroval, že by vinným byl shledán Maier. Vždy se uvádělo, že onen německý důchodce. Ale report o tom, jak to bylo uzavřeno, jsem nečetl.
    Není o tom víc v Maierově druhé autobiografii?

    iWarp

    Pokud je váš názor takový, že vás to tu nebaví, resp. neobohacuje, tak to tu nečtěte. Tečka. Je zbytečné o tom přesvědčovat ostatní. Mně osobně tento článek také nic nového nepřinesl, nicméně jsem za něj rád, protože z osobní zkušenosti vím, že významná část našich řidičů by toto (a podobné) čtení potřebovala jako koza drbání…

    josef K.

    Já taky nevím, kdo byl uznán jako vinný. Myslím, že vzhledem k popularitě Maiera a silným právníkům, padla vina na důchodce. Nicméně já si myslím, že vina byla na straně Maiera. Musel předpokládat, že když předjíždí na regulérní křižovatce, může se mu přihodit, že pomalejší auto mu dá blinkr. Pokud to nepředpokládá, tak je trubka. Obzvláště u lyžaře, kde by mohl mít zafixováno, že vinen je vždy ten co jede zezadu.

    ppppp

    To já mám ještě to štěstí, že máme naproti baráku zastávku, takže se uklidím až tam a nechám vše projet a odbočuji až pak.
    Na druhou stranu jsem se ocitl na opačné straně. Vlekl jsem se 40 za autem. Když ještě přibrzdil a zajel k pravému okraji, začal jsem předjíždět. V tu ránu dal blinkr doleva a začal tam odbočovat. On(a) si najížděl doprava, aby se vešel na úzký most vlevo. Naštěstí jsem to stačil ubrzdit. Byl jsem beze svědků, takže bych toho moc neukecal.
    Takové najíždění může způsobit dost problémů. Být to v koloně a odbočující doleva si najede k pravému kraji, nemusí pak ti další levý blikající blinkr vůbec vidět, zvláště přes ty, kteří se ortodoxně drží půlicí čáry. Absolutně nevyzpytatelné jsou náklaďáky. Tam člověk někdy absolutně neví zda na tu kterou stranu jen najíždějí a neodbočí nakonec na opačnou. Sám nevím, jak je vhodnější během takového manévru blikat.

    Sassint

    Ja zase hodne casto potkavam takove, co pred odbocovanim doleva brzdi brzdi brzdi, najizdi k prave strane (aby si nadjeli, kdyz v te fabii v rychlosti 10 kmh pri zataceni jsou obrovska pretizeni) a kdyz temer stoji, tak najednou JEB HO doleva a blinkr az pri zataceni. To uz si ten blinkr muzou rovnou odpustit. Nepochopim to.

    Pavlik

    Dobře, je jasné, že když odbočuju mimo komunikaci (na pole), že se rozhlédnu. Ale když odbočuju vlevo na křižovatce, tak tam se přece nikdy nesmělo a nesmí předjíždět! Jenže to by to ti dnešní trotlíkové museli vědět… Stejně je určitě lepší do zrcátka mrknout, ale na křižovatce by měla být vina jasně na straně předjíždějícího.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist