autoweb.cz > motorsport > Od energetického nápoje až po vrchol motorsportu. Red Bull Racing má za sebou neuvěřitelnou historii. Letos slaví 20 let
Od energetického nápoje až po vrchol motorsportu. Red Bull Racing má za sebou neuvěřitelnou historii. Letos slaví 20 let
Red Bull na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslavil 20 let působení v motorsportu. Rakouského výrobce energetických nápojů snad ani není nutno představovat. Plechovky s červenými býky ve znaku se prodávají po celém světě a generují obrovské zisky. Nicméně Red Bull není pouze limonáda, a za touto značkou se skrývá mnohem více. Vedení firmy se přesně před dvaceti lety rozhodlo udělat odvážný krok a vstoupit do Formule 1. Zdálo se to jako sebevražda, ale nakonec se z toho vyklubal dokonalý marketingový krok. Red Bull dokázal konkurovat tradičním automobilkám a po pár letech na scéně vybojoval titul mistrů světa. Tohle je článek o tom, jak se mladému závodnímu týmu podařilo dostat z úplného dna až na samotný vrchol. Tohle je oslava dvacátého výročí Red Bull Racing.
Jízda s monopostem F1
Vstup do královny motorsportu
Red Bull Racing oficiálně vstoupil do světa Formule 1 v roce 2005 poté, co rakouský nápojový gigant koupil tým Jaguar Racing. Stáj byla založena pod vedením zakladatele Red Bullu Dietricha Mateschitze a bývalého pilota Formule 1 Helmuta Marka. Tým chtěl být od začátku jiný než zbytek paddocku F1, a to nejen co se týče závodění, ale i prezentací.
Nicméně začátky byly krušné. První sezóna Red Bull Racing byla spíše seznamovací. V roce 2005 tým získal motor od společnosti Cosworth a piloti jako David Coulthard a Christian Klien měli za úkol vyvíjet a zrychlovat monopost. I když Red Bull nevyhrál žádný závod, Coulthard získal několik bodovaných míst, což bylo dobrým příslibem do budoucna. Od té doby šly výkony mladé stáje nahoru.
Příchod Adriana Neweyho a první sláva
Klíčovým momentem v historii Red Bull Racing bylo angažování Adriana Neweyho, jednoho z nejlepších designérů monopostů v historii Formule 1. Newey si svou reputaci vybudoval díky své geniální znalosti aerodynamiky a mechaniky a k Red Bullu připojil v roce 2006. Avšak kdo se v F1 vyzná, tak ví, že know-how nových inženýrů se projeví až po delší době, někdy i po několika letech.
Rok 2009 znamenal pro Red Bull Racing zásadní průlom. Nový monopost RB5, navržený právě Neweym, se ukázal jako mimořádně rychlý. A červení býci měli eso v rukávu. Tehdejší pilot Sebastian Vettel – mladý německý talent, překonal konkurenci a přinesl týmu první vítězství ve Velké ceně Číny. Následně ovládl i další závody a nasbíral velké množství cenných bodů. Do následující sezóny vstoupil Vettel s Red Bullem ještě silnější a bylo to tu. První dominantní éra rakousko-anglické stáje, která vyvrcholila v roce 2010 a pokračovala až do sezóny 2013.
V této době byl Red Bull vládcem Formule 1. S Vettelovým talentem a Neweyho inženýrskou genialitou získal tým čtyři po sobě jdoucí tituly mistra světa jak v kategorii jezdců, tak v konstruktérech. Monoposty RB6, RB7, RB8 a RB9 se tak neodmyslitelně zapsaly do historie a staly se legendami.
Ve stínu Mercedesu
Jenže žádná dominance netrvá věčně. Po zavedení nových hybridních motorů v roce 2014 se Red Bull Racing propadl a na královské žezlo převzal německý tým Mercedes. Začala dlouhotrvající dominance Mercedesu, který nová technická pravidla zvládl nejlépe a své konkurenty doslova zadupal do asfaltu. Red Bull sice vypadl z boje o titul, nicméně i přesto se v závodech pravidelně pral o stupně vítězů.
V této době se Dietrich Mateschitz, Helmut Marko a šéf týmu Christian Horner začali více zaměřovat na budoucnost. Tým si vybral několik mladých talentů, mezi nimiž se objevil i Max Verstappen. Mladý Holanďan, který do týmu přišel v roce 2016, rychle ukázal svůj potenciál, když po přestupu ze sesterské stáje Toro Rosso vyhrál svůj první závod ve Španělsku a stal se nejmladším vítězem Velké ceny v historii Formule 1 (bylo mu teprve 18). Red Bullu bylo jasné, že pod svými křídly mají budoucího mistra světa.
Zpátky na vrchol
Nicméně následovalo několik dalších neúspěšných let. Avšak potom přišel zvrat a rok 2021 znamenal pro Red Bull Racing nový začátek. S Maxem Verstappenem jako hlavním jezdcem a novými technickými vylepšeními se tým opět dostal na vrchol. V napínavé a kontroverzní sezóně 2021 se Verstappen stal mistrem světa po dramatickém závěru ve Velké ceně Abú Dhabí, kde porazil sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona z Mercedesu. Červení býci opět po sedmi letech zvedli nad hlavu titulový pohár.
V roce 2022 přišla na scénu nová technická pravidla, která přinesla Ground efekt – nový aerodynamický koncept. Svět F1 s napětím čekal, jaký tým přiveze na startovní rošt nejrychlejší vůz. Uběhlo několik závodů a bylo jasno. Red Bull postavil střelu na čtyřech kolech. Jediné Ferrari dokázalo monopostu RB18 konkurovat, avšak ne na dlouho. Max Verstappen a mexický pilot Sergio Pérez zcela ovládli sezónu a odstartovali novou dominanci. Tu Max potvrdil i v roce 2023, kdy vyhrál takřka všechny Velké ceny a prolomil několik světových rekordů.
A tím se dostáváme do současnosti, do roku 2024, ve kterém Red Bull Racing slaví své 20. výročí. Ovšem je důvod k oslavám. Zatímco poslední tři sezóny byly pro rakousko-anglickou stáj jako z pohádky, letos se začínají karty obracet. Red Bull přišel s revolučním vozem RB20, který překopal filozofii původních RB18 a RB19 a změnil aerodynamiku bočnic a rozložení mnoha komponentů pohonného ústrojí. Auto je sice stále rychlé, ale už není nejrychlejší. Otěže v půlce sezóny totiž převzal tým McLaren, za který jezdí Lando Norris a talentovaný Australan Oscar Piastri. Max má sice před oběma jezdci ještě velký bodový náskok, ale čtvrtý titul mistra světa rozhodně jistý nemá, a to samé platí o Red Bullu v poháru konstruktérů.
Pokud to ale celé uzavřeme, tak Red Bull Racing má za sebou naprosto ohromujících dvacet let a patří mezi vůbec nejúspěšnější týmy Formule 1. Během své historie získal šest titulů mistra světa jezdců a šest titulů v poháru konstruktérů. Tým, původně považovaný za outsidera, se stal symbolem odhodlanosti a neutuchající píle. Příběh, na jehož začátku stojí plechovka energetického drinku, je zkrátka inspirací pro celý svět motorsportu, ukazující, že s odvahou, vizí a tvrdou prací lze dosáhnout i těch největších cílů. Zkrátka: „Red Bull vám dává křídla“.
Nejvýznamnější monoposty Red Bull Racing
RB6 (2010)
První vůz, který týmu přinesl titul mistra světa. Byl aerodynamicky mimořádně pokročilý a stal se základem pro následující úspěšné modely.
RB7 (2011)
Dominantní vůz, který zajišťoval téměř nepřetržitou nadvládu během celé sezóny. Vettel s ním získal druhý titul mistra světa.
RB9 (2013)
Monopost, který zpečetil čtyři po sobě jdoucí tituly jak pro Vettela, tak pro tým Red Bull Racing. Tento model byl výjimečný svou spolehlivostí a rychlostí na trati.
RB16B (2021)
Vůz, který Maxu Verstappenovi pomohl získat první titul mistra světa. Monopost byl vyladěný do detailu a dokázal konkurovat i dominantnímu Mercedesu.
RB19 (2023)
Jeden z nejúspěšnějších monopostů v historii Red Bull Racing, který pomohl týmu k dalšímu titulu v poháru konstruktérů a Verstappenovi k dalšímu titulu mistra světa.