Od 301 po 308: Deset generací nejdelší produktové řady Peugeotu

Nový Peugeot 308 přišel na evropský trh v září 2021 jako další vůz „trojkové řady“, která je v historii značky Peugeot nejrozsáhlejší.
peugeot_301_cabriolet-kopie-1100x618.jpgCelá galerie 31 Zdroj: Peugeot

V roce 1932 se jako první objevil model Peugeot 301 a do příchodu nového Peugeotu 308 se vystřídalo 10 generací, v nichž se odrazilo 90 let automobilové historie a technického pokroku.

Jedna číslovka v řadě chybí, a to Peugeot 303, který nikdy neexistoval. Z časové řady se vymyká Peugeot 309, který se objevil mezi modely 305 a 306. Od roku 2000 získaly vozy této řady dva tituly Auto roku. „Trojková série“ zanechala také nepřehlédnutelnou stopu v rallye.

Modely Peugeot řady 3 by se daly charakterizovat jako kompaktní vozy spadající velikostně do kategorií od malých sedanů po rodinné automobily.

Již 90 let probíhá výroba všech těchto vozidel nebo jejich částí v legendárním závodě Peugeot v Sochaux. Výjimku tvořil Peugeot 309, který se vyráběl v závodě v Poissy, a nový Peugeot 308, který se vyrábí v Mulhouse.

Peugeot 301

Na počátku 30. let, uprostřed hospodářské krize, zareagovala značka Peugeot na požadavky náročných zákazníků a představila model Peugeot 301.

Ten se pak v letech 1932–1936 prodával jako sedan, limuzína, kupé, kabriolet a roadster. Poháněl ho motor o objemu 1 465 cm3 a výkonu 35 koní. Vozů Peugeot 301 se vyrobilo celkem 70 500.

Peugeot 302

V roce 1936 jej vystřídal Peugeot 302, kterého se do roku 1938 vyrobilo 25 100 exemplářů. Byla to doba, kdy automobilky objevovaly aerodynamiku vozů a model 302 byl toho příkladem.

Jeho světlomety byly zabudovány za mřížkou masky chladiče, přední část byla zeštíhlená a odpovídala stylu převzatého z modelu Peugeot 402, nazývaného „vřeteno ze Sochaux“.

Toto řešení bylo velmi úspěšné, a proto se značka rozhodla použít stejnou linii pro svou „střední“ řadu, kterou Peugeot 302 reprezentoval. Vůz dokázal jet na tuto dobu neuvěřitelnou rychlostí 100 km/h.

Peugeot 304

Vývoj trojkové řady přerušila válka, a proto Peugeot 303 nikdy nevznikl. Produktová řada byla zastavena na tři desetiletí až do příchodu modelu Peugeot 304, který byl představen v roce 1969 na pařížském autosalonu. Vůz byl k dispozici jako sedan, kupé, kabriolet i jako osobní a užitkové (prosklené) kombi.

Cílem modelu Peugeot 304, který si zachoval technický základ Peugeotu 204, bylo obsadit segment střední třídy. Od modelu 204 se však 304 lišil tím, že jeho přední část měla svislou mřížku chladiče a ve verzi sedan byl o 15 cm delší (414 cm oproti 399 cm – verze kombi je však delší pouze o 2 cm, délka činí 399 cm oproti 397 cm u vozu Peugeot 204).

Z modelu 204 si Peugeot 304 zachoval rozvor a střední část karoserie. Záď se ovšem prodloužila. Modernizovaná přední část s lichoběžníkovými světlomety se podobala přídi vozu Peugeot 504. Model 304 byl působivě prostorný, což bylo u rodinného sedanu klíčové kritérium.

Mezi roky 1969 a 1979 byl Peugeot 304 vyroben v počtu téměř 1 200 000 kusů, takže byl komerčně velmi úspěšný. V letech 1970–1972 se prodával také na trhu v USA. Pro americký trh byl však příliš malý a prodalo se pouze 4 000 kusů. V roce 1973 prošel faceliftem. O dva roky později se však se přestaly prodávat verze kupé a kabriolet, sedan zůstal v prodeji až do roku 1979.

Peugeot 305

Peugeot 305 byl uveden na evropský trh v roce 1977 jako nástupce modelu Peugeot 304. K dispozici byly dvě verze karoserie: čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi se zvláštním prvkem v podobě sklopné zadní lavice. Toto kombi, navržené ve spolupráci se studiem Pininfarina, bylo k dispozici i v užitkové verzi.

Peugeot 305 převzal zmodernizovanou platformu vozu Peugeot 304, stejně jako jeho benzinový motor o objemu 1,3 litru. Od svých zahraničních konkurentů se odlišoval zejména pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a čtyřmi nezávisle zavěšenými koly.

Peugeot 305 se na trhu rychle prosadil díky své vynikající jízdní stabilitě, prostornému interiéru a komfortu na úrovni vyšších segmentů. V součtu všech karosářských verzí ho bylo vyrobeno více než 1,6 milionu kusů.

Sedan Peugeot 305 posloužil jako základ experimentálního programu VERA, jehož cílem bylo zlepšit hospodárnost vozů budoucí generace. První prototyp VERA 01, představený v roce 1981, měl o 20 % nižší hmotnost a o 30 % nižší aerodynamický odpor. Program VERA, který probíhal pět let a jehož záběr se rozšířil i na motory, měl značný vliv na vývoj modelů Peugeot 205, 405 a 605.

Prodeje Peugeotu 305 zpomalil příchod modelu Peugeot 309 v roce 1985. Třistapětka tak v roce 1989 definitivně ukončila svoji kariéru. Nicméně za jejího nástupce v modelové řadě nebyl považován zmíněný model 309, nýbrž Peugeot 405, který přišel v roce 1987.

Peugeot 309

Peugeot 309, vyráběný v letech 1985–1994 v Poissy, ve Španělsku a ve Velké Británii, byl prvním skutečným „kompaktem“ značky v moderním slova smyslu. Nejednalo se již o klasický čtyřdveřový tříprostorový sedan, jako byly modely 304 a 305, ale o pětidveřový hatchback.

S délkou 405 cm byl o 19 cm kratší než model 305 (424 cm ve verzi sedan). Vůz byl inspirován modelem Talbot Horizon, ale měl vlastní styl i platformu. Dveře si však vypůjčil z Peugeotu 205, přední a zadní část měl prodlouženou a výklopná záď vytvářela skleněnou bublinu.

Model 309 byl uveden na trh v pětidveřové verzi a o dva roky později, v roce 1987, se začal nabízet také jako třídveřový. Tehdy byl představen také model 309 GTI s motorem převzatým z modelu 205 GTI. S tímto motorem o objemu 1,9 litru a výkonu 130 k Peugeot 309 GTI dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 8 vteřin a dosahoval maximální rychlosti 205 km/h.

V roce 1989 dostal model 309 GTI motor MI16 o výkonu 160 koní z vozu Peugeot 405 a stal se z něj Peugeot 309 GTI 16, impozantní kompaktní sportovní vůz, k němuž měla konkurence velký respekt. Kariéra modelu 309 skončila v roce 1994. Do té doby se ho prodalo více než 1,6 milionu kusů.

Peugeot 306

V únoru 1993 uvedla značka na trh Peugeot 306. Nahradil v rámci modelové řady vyšší verze Peugeotu 205 a model Peugeot 309. Do roku 2002 se vyráběl a montoval na nejméně 9 místech po celém světě a stal se bestsellerem ve své kategorii. Prodalo se ho téměř 2,85 milionů kusů.

Od roku 1993 byl k dispozici ve třídveřové a pětidveřové verzi, v roce 1994 se k němu přidala čtyřdveřová verze a atraktivní kabriolet, který navrhlo a vyrobilo studio Pininfarina. Vůz byl na ženevském autosalonu 1994 vyhlášen nejkrásnějším kabrioletem roku. Ocenění „kabriolet roku“ získal následně i v roce 1998.

Peugeot 306 se vyznačoval vynikající stabilitou a jízdními vlastnostmi, zejména v případě sportovních verzí, kterými byly Peugeot 306 XSI a Peugeot 306 S16. Velkolepá a nezapomenutelná verze MAXI s výkonem 285 koní znamenala v roce 1996 po desetileté přestávce velký návrat značky Peugeot do rallye.

V letech 1996 a 1997 s ním Gilles Panizzi vyhrál silně zastoupený francouzský šampionát v rallye a rovněž několik soutěží na asfaltu v rámci mistrovství světa v rallye, kde se utkal s mnohem silnějšími vozy World Rally Cars, například v korsické rallye v letech 1997 a 1998.

Zastoupení značky Peugeot v České republice vzniklo na samém konci roku 1996. Jedním z jeho hlavních prodejních artiklů byl Peugeot 306. Nebyl však prvním modelem trojkové řady nabízeným v ČR.

Už v osmdesátých letech se k nám dovážel také Peugeot 309, k dostání byl však pouze v Tuzexu. Opravdový boom trojkové řady u nás tedy nastal na konci devadesátých let a rozpoutala ho právě dnes už legendární „třistašestka“.

Peugeot 306 se na českém trhu nabízel v různých úrovních výbavy, např. XN, XR, XSi, a dokonce i jako užitková verze označovaná XA. Hned v prvním prodejním roce, 1997, si Peugeot 306 pořídilo 640 klientů. Rok na to tento počet vzrostl na 731 a model 306 se takřka na dohled přiblížil modelu 106, který byl v té době nejprodávanějším vozem značky v ČR.

V roce 1999 „třistašestka“ opět rapidně zvedla prodejní tempo, a to o více než 50 %, a realizovala 1123 prodejů. Přesně stejný počet zaznamenala i v následujícím roce. V posledních dvou letech své prodejní kariéry si připsala ještě 688 prodaných kusů, než definitivně přenechala místo svému nástupci, Peugeotu 307.

Zákazníci v Česku si velmi oblíbili verzi kombi, která se objevila u modelu 306 po modernizaci v roce 1997. Tato praktická varianta se vyráběla až do roku 2002, zatímco výroba třídveřových a pětidveřových verzí byla ukončena už o rok dříve, tedy v roce 2001, kdy byl představen model 307. Kabriolet 306 pak ve výrobním programu vydržel až do roku 2003.

Peugeot 307

Peugeot 307 zaznamenal obrovský úspěch. Byl uveden na evropský trh v roce 2001 a v roce 2002 byl zvolen Evropským autem roku. Celosvětově ho bylo vyrobeno více než 3,5 milionu kusů. Poprvé se tu představila nová zvýšená architektura, která poskytla větší prostornost, a překvapila velkým svažujícím se čelním sklem.

Model 307 byl k dispozici ve třídveřové, pětidveřové verzi a také jako kombi. V létě roku 2003 přibyla další silueta: Coupé Cabriolet (CC), která do segmentu kompaktních vozů přenesla inovativní koncepci úspěšně představenou u modelu 206 CC. Peugeot 307 CC s posuvnou pevnou střechou a čtyřmi pohodlnými sedadly byl jedním z nejprostornějších kabrioletů své doby.

Na jeho základě vznikla také sportovní verze, která se v letech 2004 a 2005 zúčastnila mistrovství světa, kde třikrát zvítězila a 26krát se umístila na stupních vítězů.

V České republice se Peugeot 307 začal oficiálně prodávat od 1. června 2001. Byl dodáván ve čtyřech verzích (XR, XR Présence, XT a XSI), ve 14 barevných provedeních, s 5 typy interiérů a s motory 1.4, 1.6 16V, 2.0 16V, 2.0HDI 90 k. První cena byla 420 000 Kč.

Od 9. června 2001 byl pak nový Peugeot 307 vystaven na Autosalonu v Brně, kde vzbudil značný zájem veřejnosti. V roce 2002 byl zvolen Autem roku v ČR, a to jak novinářskou porotou, tak i hlasováním veřejnosti. Celkem registrovala značka v ČR téměř 17 tisíc vozů Peugeot 307, přičemž nejúspěšnějším rokem byl 2003 s 3 413 prodanými kusy.

Peugeot 308

V roce 2007 vystřídala Peugeot 307 první generace modelu Peugeot 308, který byl v roce 2013 nahrazen druhou generací, po níž následovala třetí, současná 308 uvedená na trh v roce 2021.

Peugeot 308 I se prodával ve třídveřové, pětidveřové a kombi verzi SW, v březnu 2009 ho doplnila nová generace modelu Coupé Cabriolet CC. Na frankfurtském autosalonu v roce 2007 byl odhalen 308 RCZ Coupé, jejíž sériová výroba byla rychle potvrzena a vznikl Peugeot RCZ, pohledné kupé 2+2, jehož se v letech 2010–2015 vyrobilo 68 000 kusů.

V České republice byl Peugeot 308 I uveden na trh v září 2007. Nabídka zahrnovala čtyři úrovně výbav (Confort, Confort Pack, Premium a Premium Pack), tři benzinové a tři dieselové motory a pět převodovek. Z 12 nabízených odstínů karoserie bylo 10 metalických. Základní verze s motorem 1.4 16V začínala na částce 414 900 Kč.

Na českém trhu se prodalo asi 10 tisíc kusů. Nejlepších výsledků (přes 2 tis. ks) dosáhl tento model v posledním roce své prodejní kariéry, 2013, přestože už v té době čelil konkurenci v podobě dalších modelů Peugeot, jejichž název začínal také číslicí „3“, a to sedanu Peugeot 301 a crossoveru Peugeot 3008.

Peugeot 308 II

Peugeot 308 II byl uveden na evropský trh v roce 2013. Stejně jako model 307 o 12 let dříve byl v roce 2014 zvolen Evropským autem roku. Jeho elegantní styl a střízlivé linie byly velmi inovativní. S vřelým přijetím se setkaly i jeho jízdní vlastnosti, stejně jako menší rozměry a nižší hmotnost (délka 427 cm a základní verze 1 200 kg).

Novinkou byl také Peugeot i-Cockpit, který byl známý již z modelu Peugeot 208 a stal se referencí: kompaktní volant, který snižuje amplitudu pohybů, přináší nepřekonatelné pocity z jízdy a zároveň usnadňuje manévrování ve městě. Verze 308 GTi posunula jízdní vlastnosti této modelové řady ještě o další úroveň výš a posílila dynamiku, se kterou Peugeot vstoupil do nové éry úspěchu.

V České republice byl Peugeot 308 II uveden na trh v říjnu roku 2013. Do dnešního dne registroval přes 10 tisíc prodaných vozů. Během prvních dvou generací se celosvětově prodalo 7 milionů vozů Peugeot 308.

Nyní vstupuje na scénu nový Peugeot 308 III. Vyrábí se v závodě v Mulhouse a nese nové logo Peugeot, které bylo představeno při uvedení nové identity značky v únoru 2021. Atraktivní, technologický a výkonný vůz je jedním z finalistů ankety Auto roku 2022, jejíž výsledek bude znám na konci února 2022.

V Česku byly objednávky nového Peugeotu 308 zahájeny v září 2021. První setkání s veřejností se událo na Prague Car Festivalu v Praze o posledním říjnovém víkendu. Zde si nový model prohlédlo na 25 tisíc návštěvníků. K českým koncesionářům značky přijíždějí první vozy v těchto dnech, první zákazníci se pak dočkají svých objednaných vozů v březnu.

Stejně jako v jiných zemích, i v České republice bude nový Peugeot 308 bojovat o titul Auto roku. U nás ho účast v soutěži teprve čeká, a to na jaře. Naopak na Slovensku už je rozhodnuto: nový Peugeot 308 tam toto prestižní ocenění získal před několika dny.

16.2.2022 8:47| autor: Hugo Kottás | zdroj: Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist