O hození klacku pod nohy automobilismu

Tak nám zvolili elektromobil autem roku. Nevím, jak vy, ale já považuji rozhodnutí poroty složené z automobilových novinářů více za politické než logické.

Tak nám zvolili elektromobil autem roku. Nevím, jak vy, ale já považuji rozhodnutí poroty složené z automobilových novinářů více za politické než logické. Dovolte mi, abych vám sdělil, jaké to může mít důsledky a proč si myslím, že klasické auto o spalovací motor stále přijít nemůže.

Ačkoli se považuji za tradicionalistu a příznivce klasických koncepcí, nepříčím se novátorství. Obecně mi hybridní pohon nepřijde jako špatná věc, protože když s autem jezdíte z A do B a hlavně po městě, dává docela dost smyslu. Sice ne tolik v našich podmínkách, ale někde v Berlíne, Londýně nebo Paříži může mít své nesporné výhody.

Jenže, jak jsem nedávno psal o downsizingu, nic se nesmí přehánět. Vybraní evropští automobiloví novináři ukázali, že jsou to gumy. Lidé, kteří by měli automobil obhajovat, mu svým rozhodnutím vlastně podrazili stoličku. Japonský elektromobil autem roku? Ještě ke všemu evropským autem roku? To zas bude voda na mlýn všem ekologistům, pomatencům a lednomedvědozachráncům.

Proč si myslím, že je volba elektromobilu jako evropského auta roku hloupost? V Evropě máme hustou síť silnic a dálnic a na delší vzdálenosti bereme automobil jako samozřejmost. Nejsou tedy výjimkou cesty o délce i 500 km, což se dá celkem s přehledem zvládat. A teď se podívejte do technických údajů elektromobilu Nissan LEAF. Má dojezd 100 km. A to ještě musíte s „plynem“ zacházet hodně opatrně. Jaký dojezd má průměrné auto s průměrným spalovacím motorem? Dejme tomu 500 km.Teď si představte, že potřebujete jet na služební cestu do Frankfurtu nad Mohanem, který je vzdálen nějakých 600 km. Sednete do auta a jedete. Bez tankování tam obyčejným autem jste za nějakých 5 hodin i se zastávkou na kafe a vyprázdnění měchýře.

A teď si vezměte elektromobil. Po 100 km jízdy musíte „tankovat“. Tankování vám ale nezabere pět minut, ale spíše pět hodin. A tak dále a tak dále. Zatímco s Volkswagenem Golf se z Frankfurtu již dávno vracíte a plánujete další výlet, s Nissanem LEAF a jiným podobným elektromobilem jste tam ještě vůbec nedojeli.

Co z toho vyplývá? Dvě věci. Zaprvé, nikdo si Nissan LEAF nekoupí, protože to není auto, které by mohl normální člověk používat. Zadruhé, normální člověk si pak na takovou cestu koupí raději letenku, i když mu cesta letadlem na takovou vzdálenost zabere objektivně stejně času jako jízda normálním autem (na letiště se musíte nějak dostat, pak čekat a to samé platí pro cestu z letiště).Jestli tedy budou lidé jezdit těmito elektrickými nesmysly jen 20 km na letiště a zpátky (dál se stejně bez šťávy nedostanou), začne být dálniční a silniční síť úplně zbytečná. Přestane se udržovat a postupně zaroste lebedou, na které si pak Babišové vysadí řepku nebo Bursíkové postaví solární elektrárnu. Fuj…

Porota Evropského auta roku by měla od všech lidí, kteří chtějí auto především svobodně používat a ne si jím masírovat rádobyekologické ego, dostat pořádný políček.A mám ještě jeden důvod, proč je elektromobil nesmyslný. Představte si, že jedete z Prahy do Brna a uprostřed sněhové vánice uvíznete na dálnici. Zatímco si člověk v autě s benzínem nebo naftou zatopí a motor mu, pokud má natankováno dost, vydrží běžet (a topit) několik hodin, člověk v elektromobilu zmrzne, protože se mu vybijí baterky. A pak ho seřerou lední medvědi.

Nesnažte se mi teď tvrdit, že elektromobil je tu jen proto, aby vás dopravil pár kilometrů do práce a zpátky a že na cesty do Frankfurtu nebo do Brna budete mít druhé normální auto. Vy snad chcete dvě auta? Nechtěli jste náhodou původně ušetřit a mít jedno auto, které to zvládne všechno? Kam pak to „druhé“ auto všichni zaparkují, když už teď se do města žádná nevejdou? Kupte si Volkswagen Golf 2.0 TDI, který jezdí za pět litrů nafty. K pumpě nemusíte celé týdny a na dálnici ve sněhové vánici nezmrznete.Až postaví nějaká automobilka elektromobil, který má dojezd aspoň 500 kilometrů a jehož baterky se dobíjí pět minut, budu ho brát jako auto. Nissan LEAF je jen politický nástroj, kterým se má odsunout klasický automobil se spalovacím motorem dále do kouta. A mě velmi mrzí, že pro něj moji novinářští kolegové hlasovali.

Pro tradiční automobil jako takový můžeme udělat jednu jedinou věc – ignorovat Nissan LEAF stejně jako spadané listí na zahradě. Snad do jara zetleje a nikdo si na něj nevzpomene.

3.12.2010 8:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist