Nový Mercedes-Benz S 63 AMG jako rote Sau

Před 29 lety vstoupila do širšího povědomí jedna z nejznámějších zkratek automobilového průmyslu. S faceliftem třídy S se nám připomíná.

Bývalí inženýři Mercedesu Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher založili v roce 1967 ve městě Burgstall an der Murr nedaleko Stuttgartu malou společnost. Koketovali s vývojem motorů a úpravami aut a už v roce 1971 se měli proslavit.Na startu čtyřiadvacetihodinovky ve Spa toho roku stanul vedle favorizovaných chevroletů Camaro, fordů Capri, nebo BMW 2800 CS také velký a těžký červený sedan Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG s číslem 35.

Už pátá pozice na startu byla pro svět na čtyřech kolech šokem. To nejlepší však mělo teprve přijít, po prvním kole kroužil Hans Heyer za volantem Mercedesu na třetím místě.

O čtyřiadvacet hodin a jednu průtrž mračen později protnula „červená svině“ (rote Sau), jak auto překřtili diváci, cílovou čáru na druhé pozici.To je skvělý výsledek na limuzínu s 1635 kilogramy. Zvlášť když měla v podstatě sériové brzdy. Okruh ve Spa tehdy nevypadal jako dnes, měřil přes čtrnáct kilometrů a byl plný dlouhých rovinek, takže malé kotouče měly dost času vychladnout. Autu zůstala i spoustu jiných sériových dílů, například dřevěné obložení v kabině, koberečky nebo vzduchové pérování.

Původní ovšem nebyl osmiválec po kapotou. U AMG začali se sériovou jednotkou Mercedesu SEL 6.3, který byl s 220 koni nejrychlejším německým autem své doby. Objem vyskočil na 6,8 litru a díky celé řadě dalších úprav se mohl červený sedan pochlubit výkonem 428 koňských sil a maximální rychlostí 265 km/h. Na rovinkách Němcům nikdo nestačil a zatáček na okruhu nebylo dost, aby konkurence dohnala ztrátu.

Auto pak potvrdilo své kvality ještě několikrát, než FIA v roce 1972 omezila objem motorů cestovních vozů na pět litrů a poslala první slavné AMG do důchodu. Závodní Mercedes-Benz 300 SEL se celou svou kariéru těšil obrovské pozornosti médií a diváci ho doslova milovali. Později jej od AMG koupila skupina Matra, která na sedanu testovala letecké pneumatiky. Pak se však auto ztratilo. Vůz na fotkách je jen replikou, Mercedes jej postavil v roce 2006 podle původních návrhů.Teď konečně k tomu, proč o 300 SEL vůbec čtete. Mercedes totiž už před časem představil model S 63 AMG s novým přeplňovaným motorem o objemu 5,5 litru. A aby ve Stuttgartu přitáhli pozornost, natřeli jej na červeno, opatřli stejnými polepy jaké měl jeho prapředek ve Spa a pořídili společné fotky.

Menší motor, který bude postupně nahrazovat jednotku o objemu 6,2 litru, zůstává ukryt za označením 63 AMG. Číslo Mercedes před několika lety zvolil jako připomínku sedanu 300 SEL 6.3 a prozatím se jej nevzdá. Nový osmiválec bude ve třídě S odevzdávat díky dvěma turbům výkon až 544 koní s točivým momentem 800 newtonmetrů od dvou tisíc otáček. Auto zrychlí na stovku za 4,5 sekundy a pojede obligátních 250 km/h.

Červený showcar však má AMG Performance package, sadu úprav, které zvyšují výkon na 571 koní. Stejným potenciálem se chlubí SLS. Paket, který navíc zvýší točivý moment na 900 Nm, se objeví v nabídce a ukrojí jednu desetinku při sprintu na stovku. Součástí balíčku bude i posunutí omezovače na 300 km/h.

Výkon posílá na zadní kola standardně montovaná sedmistupňová převodovka Speedshift. Známe ji například z SL 63 AMG a jde v podstatě o klasický automat s planetovým soukolím, ale bez hydrodynamického měniče, který je nahrazen lamelovou spojkou. Také díky nové převodovce má auto navzdory vyššímu výkonu o 25 procent nižší spotřebu než předchozí S 63 AMG.

autoweb.cz

11.6.2010 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist