Škoda chce vyrábět 580 000 vozů

Po novém roce firmu čeká tvrdé vyjednávání o mzdách.

Automobilka Škoda Auto plánuje v roce 2007 vyrobit asi 580 000 vozů. Řekl to člen představenstva Martin Jahn. Vedení firmy letos očekává, že produkce a prodej přesáhnou 530 000 vozů, podle odborářského tisku by mohly překročit dokonce 547 000 vozů. S ohledem na vysoké výrobní cíle vedla firma také jednání s odboráři o pracovním kalendáři pro příští rok. Obě strany již dosáhly ve středu v této části kolektivního vyjednávání dohody.

Nejvíce konfliktní část jednání o mzdách začne zřejmě až koncem ledna 2007. Potvrdil to i předseda odborářů Kovo v automobilce Jaroslav Povšík. Firma i odbory se dohodly na tom, že výroba v Novém roce začne 2. ledna ranní směnou. Hlavní celozávodní dovolená bude první dva týdny v srpnu, v pobočném závodě v Kvasinách bude letos začínat již koncem července a bude třítýdenní. Pracovat se v celé automobilce nebude ani v pondělí 7. května před státním svátkem. Ústupek odborářům firma schválila s tím, že výpadek se nahradí ve třech mimořádných nočních směnách z pátku na sobotu. Zaměstnanci za každou z těchto směn ale dostanou navíc příplatek 350 korun.

Výroba by se neměla rozjíždět ani v době mezi vánočními a novoročními svátky v roce 2007, kdy budou jen dva pracovní dny. Jahn dnes řekl, že dosaženou dohodu považuje za dobrou. Do konce roku chtějí odbory dosáhnout dohody s firmou i v oblasti sociálních nákladů. Povšík řekl, že budou usilovat o zvýšení celkové částky, a to zvýšením objemu peněz na bytové půjčky i na rehabilitační pobyty. Chtějí také dosáhnout například toho, aby se udržely ceny jídla v závodních jídelnách.

O mzdách začnou obě strany jednat až v lednu a dohody musejí dosáhnout do konce března, kdy končí současná mzdová ujednání. Výsledek jednání bude záležet i na tom, do jaké míry bude firma schopna prosadit celkové změny ve mzdovém systému. Odboráři se budou podle Povšíka snažit především udržet co nejvyšší část pevné mzdy a chtějí také v rámci mzdové dohody vyjednat co nejvýhodnější bonusy pro všechny zaměstnance. Do března musí také firma s odbory vyjednat dohodu o zaměstnanosti. Ta by měla mimo jiné stanovit počty agenturních a kmenových zaměstnanců, a například i podmínky interní burzy práce.

Ostrá jednání o mzdách byla v automobilce naposledy v předjaří 2005, kdy se podařilo po několikaměsíčním vyjednávání dosáhnout dohody platné na dva roky. Ve všech platových třídách mzda narostla o sedm procent. Zároveň kmenoví zaměstnanci dostali bonusy ve výši 3500 korun. Odbory podle Povšíka chtějí dosáhnout přinejmenším nárůstu mzdy o výši inflace, vše ale bude předmětem dalších jednání.

autoweb.cz, ČTK

14.12.2006 2:43

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist