Šimonovský: Kamionová doprava letos poroste minimálně o pět procent

Kamionová doprava v ČR i nadále poroste, již ale zřejmě ne tak skokovým tempem jako po otevření hranic.

Za první rok členství v EU se provoz kamionů na českých silnicích zvýšil o polovinu. Hranice tehdy přejíždělo asi 800 000 kamionů měsíčně. Nyní by měla intenzita kamionové dopravy růst podobně jako jinde v Evropě, tedy o pět až šest procent ročně. Řekl to ministr dopravy Milan Šimonovský. Růst hlavně tranzitní dopravy podle něho zpomalí po zavedení mýtného, které by mělo motivovat část dopravců k tomu, aby využívali jiné druhy dopravy a pro tranzit jiné trasy mimo Česko.

Mýtné navíc přinese další možnost regulace provozu kamionů. Stát bude moci měnit sazbu za ujetý kilometr v čase a tak bude například nižší cenou za dopravní cestu v noci motivovat dopravce, aby jezdili spíše v nočních hodinách, kdy jsou dálnice volnější. Mýtné se ale začne vybírat až od roku 2007. Do té doby chce MD zlepšit plynulost provozu hlavně na nejvytíženější dálnici D1 například zaváděním informačního systému. Tabule s proměnnými informacemi, které budou upozorňovat na blížící se dopravní zácpu, Ředitelství silnic a dálnic začalo instalovat tento týden. Výhledově by podle Šimonovského měly být na D1 na každých 20 kilometrech. Podle ministra může informační systém zvýšit kapacitu komunikace až o 20 procent.

MD také dohodlo s policií zvýšený dohled na D1. Na ni bude více policejních kontrol jak řidičů osobních vozidel, tak profesionálů. Již loni přitom Česko překročilo čtyřnásobně počet kontrol řidičů z povolání, které vyžaduje Evropská komise. Nově bude na D1 zajištěn také letecký policejní dohled. Díky němu bude policie ze vzduchu identifikovat řidiče, kteří porušují předpisy. MD již letos vybuduje na D1 400 parkovacích míst pro kamiony, které zajistí řidičům možnost dodržovat povinné přestávky v jízdě. V plánu je výstavba čtyř truckcenter, která chtějí financovat soukromí investoři.

Pokračovat bude systém oprav a uzavírek na D1, který se podle Šimonovského loni osvědčil. ŘSD bude i letos omezovat počet uzavírek na maximálně dvě mezi Prahou a Brnem v jednom směru současně. I nadále bude dávat přednost rychlosti při výběru dodavatele oprav na dálnici. Tendr tedy bude i nadále moci vyhrát až o 25 procent dražší nabídka, pokud bude oprava provedena rychleji. Stát se bude i letos při plánovaných opravách dálnice snažit udržet v provozu vždy minimálně dva jízdní pruhy.

autoweb.cz, ČTK

7.1.2006 3:31

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist