Od roku ’89 se jízdní doby zkrátily o desítky minut

Do Ostravy dnes teoreticky dojedete o téměř hodinu dříve než před sedmnácti lety; praxe vypadá často jinak.

Za posledních 17 let se jízdní doba na většině hlavních tahů v České republice zkrátila díky novým úsekům dálnic o desítky minut. Vyplývá to z analýzy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nejvíce času získali řidiči na trasách Praha – Ostrava (52 minut) a Praha – Rozvadov (37 minut). Naopak vůbec si nepolepšili Jihočeši, neboť na cestu z Budějovic do Prahy dnes potřebují stejně času jako těsně po roce 1989.

K rychlejšímu spojení s hlavním městem pomohly Ostravě především nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R35. Protože v současné době finišuje stavba dálnice D47, která se v budoucnu spojí s D1, ušetří řidiči v roce 2010 na trase do Ostravy dalších 20 minut oproti dnešku. Výrazně si již nepolepší řidiči jedoucí směrem na Rozvadov, kde je celá dálnice hotova. Zatímco v roce 1990 končila dálnice z Prahy po 28 kilometrech u Berouna, nyní je možné po dálnici cestovat až na německou hranici.

Díky nové dálnici se dnes cestuje výrazně rychleji také mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a Prahou. Naopak Jihočeši stále na výrazné zlepšení spojení s hlavním městem čekají. Podle propočtů ŘSD se dnes mezi Prahou a Českými Budějovicemi jezdí rychleji o pouhé tři minuty než v roce 1990. Nové kilometry dálnice D3 by měly v roce 2010 přidat ke třem minutám necelou půlhodinu, po dokončení celé jihočeské dálnice slibuje ŘSD úsporu až 40 minut. Termín dokončení stavby je však nejistý.

Spolu s vylepšením dopravní infrastruktury se na zrychlení cestování podepsalo i zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 130 kilometrů za hodinu v roce 1997. Do té doby mohla jezdit auta po dálnicích maximálně rychlostí 110 kilometrů za hodinu. Důležitou roli při zkracování jízdních dob hraje podle analýzy také kvalitnější vozový park. Někteří řidiči jezdící pravidelně na měřených trasách se však mohou nad údaji ŘSD pouze pousmát. Zjednodušení přiznává i ředitel ŘSD Alfred Brunclík. „Jsme si vědomi toho, že náš průzkum nekalkuluje s uzavírkami či nehodami, se kterými je v reálném životě potřeba počítat,“ řekl. Podle něj jde o prostý výpočet, který připomíná, jak se za poslední léta změnila česká dálniční síť.

autoweb.cz, ČTK

10.5.2007 6:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist