Mýtné již od ledna 2007?

Po doručení kladného stanoviska ÚOHS je ministr Šimonovský připraven podepsat smlouvu s vítěznou firmou Kapsch.

Ministr dopravy Milan Šimonovský je připraven podepsat s firmou Kapsch smlouvu o dodávce mýtného systému, jakmile mu antimonopolní úřad doručí úterní rozhodnutí. Na tiskové konferenci to řekl Šimonovský s tím, že o podobě dodávky již s Kapschem nebude vyjednávat. Neumožňuje to zákon. Ve smlouvě tak bude zakotveno, že Kapsch musí zprovoznit systém od 1. ledna 2007 na všech dálnicích a rychlostních komunikacích, ale také na vybraných silnicích první třídy. MD sice v soutěži požadovalo zavést mýtné ve dvou etapách, od ledna 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací a o rok později na dalších více než 1100 km silnic první třídy. Vítězný Kapsch ale nabídl, že zprovozní naráz obě etapy.

Mýtné se začne vybírat od vozidel nad 12 tun. Šimonovský je přesvědčen, že hned v následujícím roce vláda zpoplatnění rozšíří i na vozidla nad 3,5 tuny, tedy v podstatě na všechna nákladní vozidla. Vláda svým usnesením bude v budoucnu rozhodovat o výši poplatků, které se budou různit pro různé kategorie silnic, ale také pro různé denní doby a dny. Bude tak moci dopravce motivovat výší poplatků k tomu, aby využívali k jízdě časy mimo špičku. Výši poplatků navrhne MD vládě poté, co podepíše smlouvu s Kapschem a zanalyzuje celý projekt. Podle původních odhadů by se poplatky měly pohybovat v průměru kolem 4,05 koruny na kilometr dálnice a 1,9 koruny na kilometr silnice první třídy. Výnos by pak dosahoval asi deseti miliard korun.

Podle Šimonovského může vláda svým nařízením kdykoli rozhodnout o změně používané technologie pro určování polohy vozidla. V tendru MD požadovalo, aby byl mikrovlnný systém připraven kdykoli k přechodu na satelit. V následujících deseti letech, kdy bude ČR prostřednictvím technologie dodané Kapschem vybírat mýtné, může vláda rozhodnout, že chce systém změnit na satelitní a bez dalších finančních nároků to Kapsch bude muset provést.

Do českého tendru se přihlásili čtyři zájemci. Tři z nich MD pro formální nedostatky vyloučilo. Zůstal tak Kapsch, který se stal vítězem. Vyřazená Autostrade a Mytia se ale obrátily na antimonopolní úřad, který jejich námitky v první instanci odmítl. Rozkladem se zabýval předseda úřadu, který jej v úterý také zamítl. Proti jeho rozhodnutí se firmy mohou obrátit k soudu, to již ale nemá odkladný účinek. Autostrade již také podala podnět k Evropské komisi. Šimonovský považuje rozhodnutí šéfa antimonopolního úřadu Martina Peciny za satisfakci. Podle něho je tak nade vší pochybnost prokázáno, že ministerstvo dopravy postupovalo v soutěži správně.

autoweb.cz, ČTK

15.3.2006 3:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist