9854.jpg

Ministerstvo dopravy chce povolit na dálnicích 160 km/h

Návrh chce MD ve druhé polovině roku vložit do novely zákona o silničním provozu; změně by však měla předcházet diskuse mezi dopravními odborníky.

Diskuze

18 komentářů

    Karel

    Koukám, že zapracovalo loby pohřebních služeb a odtahovek.

    Lujk

    nemyslim. Naopak soudim, ze konecne nekdo pochopil k cemu je dalnice… Nikdo nikoho nenuti jet 160 a kdyz neni moznost nebo chut, staci se zaradit do prava a jet klidne 80 km/h. Neni problem.

    nick

    bude plynulejší provoz a ti co nemůžou nebo nechcou můžou být v pravým pruhu

    Filix

    přesně tak, když to bude na těch nových úsecích nebo pár starých ale udržovaných , tak nevidím problém. Stejně těch 160 jezdí skoro každej … kromě kamionů samozřejmě.

    w00t

    a mimojine, v nemecku to funguje naprosto spolehlive, kdo chce jet rychle, ten jede. kdo nechce, jede v pravym pruhu.

    komár

    ale v česku??

    Lukáš

    Většina z nás se asi shodne na tom, že zvýšení povolené rychlosti na dálnicích je krok správným směrem… přesto bych ale nic neuspěchal… podle mě by se mělo postupovat rakouským způsobem, tzn. na vybraném úseku napřed rychlost pokusně zvýšit a následně provést analýzu tohoto opatření… přeci jen podmínky u nás a v Rakousku jsou stále poněkud jiné (zejména co se týče stáří vozového parku a "vyspělosti" řidičů), takže argumentovat tím Rakouskem není úplně na místě. Rychlost ať je zvýšena, ale nesmí to být šité horkou jehlou.

    riderhenry

    No to je zase nazor… To mam nejraci… Jeste ze podle pruzkumu ja to naopak bezpecnejsi a ekologictejsi…

    Snail

    Velký rozdíl to nebude – i dnes jede každý, kdo na to má (výkonem a bezpečností auta, mentálně i finančně (spotřeba + pokuta)) – jede 160-200 po dálnici a odtatní jedou 130-140 v pravém pruhu. Kdo chce jezdit rychle, jezdí už dnes, kde ne, nepojede ani potom

    david

    Koukám, že tady je někdo zase nějak moc chytrej. Podle mě jsou nebezpečnější šetřílkové, kteří jezdí 90 a dost citelně tím narušují plynulost. Pokud vidím, že za mnou jede rychlejší stroj, tak se snažim nezačínat předjíždět a nechat ho projet, abych ho nebrzdil. Pak se může krásně stát, že se za takovym individuem naštosuje celkem dost aut a plynulost, potažmo i ekologičnost provozu se podstatně zhorší…

    u.boat

    spíše se jen legalizuje stávající stav…

    Mitch 330i

    nejvetsi problem vidim v lidech a pak kamionech co vjizdeji z leveho do praveho pruhu kdyz nekdo jede v levem, osobne kdyz obcas jedu v levem a nespecham, tak si nedovolim nekomu vjet do leveho, cekam az tam vubec nikdo nebude, ale kdyz mi nekdo vjede do leveho kdyz jedu rychle tak svitim, troubim a vytlacuji… snad se pouzci lidi co nepockaj a vjedou do MEHO leveho pruhu.

    Honzousak

    Já jsem pro zavedení 160 km/h, a jak tu již bylo řečeno, nikdo nikoho nenutí, aby jel 160…. ale může. Ale je tu zásadní problém: Čeští řidiči a staré vraky. Když pojedu po dílnici dejme tomu 150Km/h a vlítne mi do levého pruhu strejda ve favoritu, kterej jede 100Km/h, tak to je potom problém, tito lidé se musejí naučit jezdit, nebo alespoň koukat kolem sebe. Druho věcí je třeba najíždění na dálnici, mám už něco odježdíno v německu, jakmile se napojuji na dálnici-všichni ohleduplně "utečou" do levého pruhu a já se krásně a v klidu napojím…, kdežto zde, v ČR, abych se ještě musel honit s kdejakým blbcem, který mě na tu dálnici prostě pustit nechce. Až se tyhle dvě zásadní věci zlepší, pak tu budou bezpečné silnice, ale dokud budou ty prasata jezdit takhle….pak bude i 130 km/h nebezpená rychlost. Ale jenom ať se ta 160. zavede, aspon nebudu mít strach, kde za rohem čekaj fízlové, aby si skasírovali na oběd a ty, který na to maj a auto i ve vysoký rychlosti zvládnou, at klidně jezděj třeba 190 🙂

    yarda

    No nevim, jestli ma smysl povolit 160 a pak dat vsude znacky 130… To by pri objektivnim posouzeni soucasneho stavu dalnic bylo urcite nutne… O charakteru nasich zatacek ani nemluve. Ja bych rozmistil znacky 160, kde to jde, a je to bez upravy zakona (ale take bez humbuku, o ktery tady asi hlavne jde…) Osobne jsem proti limitu, ale pak jde hlavne o ridicskou kulturu, kterou u nas zatim hledam marne, a to jak na strane tech pomalejsich tak tech rychlejsich. Ale zlepsuje se to 🙂 BTW: vsimli jste si take, ze kazda dalnice u nas je svet sam pro sebe a na kazde se ridici chovaji trochu jinak?!

    david

    No beze změny zákona to nepůjde, protože tam je jasně řečeno, že na dálnicích a rychlostních komunikacích je max. 130 a šmitec. Proto se ta úprava musí tak jako tak provést a je jedno, jestli tam přibude ten dovětek, jak je psáno v článku, nebo se max. pov. rychlostzmění na 160 a budou se dávat značky.

    Leonardo Cupranek

    Teď je to prostě obráceně.

    Rychlostní limit je stejnej pro AudiRS4 i Žiguli1500, zato emisní limity pro ně platí rozdílné (dle data výroby).

    Logické a spravedlivé by ale bylo, aby to bylo obráceně:

    Moderní bezpečné auto by mělo mít vyšší rychlostní limit, než starý nebezpečný neovladatelný křáp s parodií na brzdy.

    Naopak emisní limity by pro všechny měly platit stejné. Asi mírnější, než ty aktuální (třeba jen S2), ale pro všechny stejné! Pokud nám jde o ekologii, tak proč starým autům dovolovat smrdět? Proč majitelé nových aut mají platit nové ekologické technologie v ceně auta, navíc ještě zaplatit pokutu za nákup ekologičtějšího auta v podobě DPH? A proč se nezodpovědní majitelé starých neekologických a nebezpečných vozidel mají dále beztrestně prohánět po našich silnicích?

    Honzousak

    Takže nejdříve, jak chceš zajistit, aby lidé jezdily v nových, ekologičtějších vozech??? Ty jim na ty auta dáš? Asi ne….a tenhle policejní stát asi taky ne, takže takhle to nepůjde.

    za 2) opravdu se mi zalíbil ten nápad s rychlostními limity podle data výroby, takže uvedmě si to v praxi..to bude nejlepší. Takže například ty budeš mít Audi A4 2.0 TFSI, pro které bude rychlostní limit 180km/h a např. pro favorit bude limit 100Km/h, jelikož při těchto rychlostech vyprodukují stejné množství emisí. A pojedeš po  dálnici Audinou 180km/h a o 500 metrů před tebou jedou v koloně 3 kamiony a za nima strejda ve favoritu….ještě tě v zrcátku skoro ani nevidí…500 metrů…. a tak začne kamiony předjíždět, ty ho dojedeš..ale strejda prostě nepojede víc jak 100km/h a tak zkus si představit za jak dlouho asi předjede ty 3 kamiony jedoucí 90 km/h. Takhle se to bude za cestu několikrát opakovat a uvidíš, jakej tady bude plynulej provoz:-). Takže říkám jasné NE!!!! těmto dvěma nápadům, které jsem myslím si dosti jasně a prokazatelně vyvrátil.

    Leonardo Cupranek

    Nechci nic "zajišťovat". Jen říkám, že nyní je situace nesmyslně obrácená. Když někdo jezdí starým neekologickým vozem, není za to nijak pokutován. Naopak pokud si někdo každé 3 roky kupuje ekologičtější auto, tak jednak v ceně toho auta platí ty ekologické technologie (náklady na jejich vývoj a výrobu) a navíc je trestán formou DPH (= pokuta za nákup ekologičtějšího vozu). To je prostě blbost. Měla by se DPH na nová auta zrušit (aby lidé byli více motivováni k nákupu ekologičtějších vozů) a nějaká daň z auta by se měla platit podle toho, jak to auto znečišťuje – tedy auto splňující aktuání limity by neplatilo NIC, starší auta více a auta bez katalyzátoru úplně nejvíce. Popřípadě by to samé šlo udělat i s benzínem: zrušit na něj spotřební daň a DPH (tvoří polovinu ceny) a odstupňovaně ji účtovat dle ekologičnosti jejich spalování.

    A to s těmi rozdílnými rychlostmi stejně platí již dnes. Již dnes jezdí po dálnici pánové v kloboucích 70km/h a i dnes majitelé audin a bavoráků jezdí 180 – prostě proto, že v takovém autě jezdit 130 je kravina (bez ohladu na zákon). A i již dnes je na dálnic plno kamionů – například i proto, že neplatí daň úměrnou míře, jakou znečišťují ovzduší a ničí dálnice.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist