autoweb.cz > Hyundai > Korupční aféra má vliv na odbyt Hyundai
Korupční aféra má vliv na odbyt Hyundai
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor v dubnu prodala asi o 13 procent vozů méně než v březnu. Údaje jsou zatím pouze předběžné, ale management již uvedl, že na prodej vozů má nepříznivý vliv současné vyšetřování korupčního skandálu. Korejský soud v pátek vyhověl žádosti prokuratury a vydal příkaz k zadržení generálního ředitele automobilky Čong Mong-kua. Ten je podezřelý z korupce, zneužití důvěry a dalších trestných činů, za což mu hrozí mnohaletý trest, případně i doživotí. Hyundai podle vyšetřovatelů vytvářel tajné fondy na uplácení politiků a dalších vlivných lidí.
Vzhledem ke specifickému uspořádání jihokorejských čebolů, tedy velkých konglomerátů, které se angažují v řadě odvětví ekonomiky, se analytici obávají nepříznivých dopadů na firmu. Nepřítomnost generálního ředitele by podle nich mohla na klíčovém řídícím postu vytvořit vakuum, i když Čongovy pravomoci převzal jeho nejbližší spolupracovník.
Hyundai, který vyrábí například modely Sonata nebo Santa Fe, v dubnu podle mluvčího předběžně prodal asi 215.000 automobilů. V březnu jich bylo 246.126. Na domácím trhu, tedy v Jižní Koreji, Hyundai prodal asi 45.000 automobilů proti březnovému prodeji 51.462 vozů. Podobně export se snížil asi na 170.000 z březnových 194.664 vozů. „V tuto chvíli doma ani v zahraničí kvůli tomu vyšetřování asi neunikneme přechodnému šoku, i když předpokládáme, že se prodej ustálí, až se ředitel vrátí na vedoucí místo,“ řekl mluvčí automobilky Jake Čang.
autoweb.cz, ČTK