Kamery a informační portály na D1 začnou fungovat od února

Montáž proměnných informačních tabulí již probíhá, díky kamerám bude také možné sledovat D1 na internetu.

Proměnné informační tabule, které budou řidiče varovat před dopravními kolapsy a povětrnostními vlivy, začnou na dálnici D1 na Vysočině sloužit na přelomu ledna a února příštího roku. Sdělila to Hana Zaoralová z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Vysočinská část dálnice patří k rizikovým úsekům s velkým množstvím nehod. Kvůli sněhové kalamitě také například v sobotu večer na několik hodin komunikaci zcela zablokovaly kamiony.

Dopravní portály se budují ve směru na Brno u 89. kilometru před exitem Humpolec a před 152. kilometrem za Velkým Meziříčím, před exitem Lhotka. V opačném směru na Prahu budou v první etapě namontovány na 124. kilometru před exitem Velký Beranov a na 180. kilometru před sjezdem Ostrovačice. Postupně bude těmito zařízeními vybavena celá D1 i další dálnice, upřesnila. „Na portálech budou informace o aktuální dopravní situaci. Pokud bude v úseku za tabulí nějaká nehoda anebo jiné omezení provozu, objeví se tam i kilometr, kde problém je a rozsah omezení. Pokud bude dálnice uzavřena, objeví se i exit, kde je možno dálnici opustit na objízdnou trasu,“ popsala Zaoralová. Po spuštění monitorovacího systému pro D1 bude možno přes webové kamery nahlížet skrze internet přímo na dálnici. Nové kamery, jež bude využívat Správa a údržba dálnice, se už instalují v úseku od 52. do 160. kilometru.

Kromě těchto opatření ke zlepšení bezpečnosti na D1 ministerstvo dopravy podepsalo smlouvu s Českým rozhlasem o poskytování dopravních informací jednak v rámci Zelené vlny, jednak v rámci společné služby vysílání RDS-TMC. Tato moderní služba je určena řidičům s příslušným navigačním přístrojem. Jeho výhodou je, že řidiči budou dostávat aktuální informace pouze o silnicích v regionu, ve kterém se zrovna pohybují, a to i v cizím jazyce. Nevyřešené zatím zůstává rozšíření odstavných ploch a parkovišť, případně rekonstrukce objízdných tras. Až do odstranění kalamity musejí zatím kamiony a auta setrvat na dálnici. Ministerstvo dopravy ale připravuje vybudování takzvaných Truck center. Dvě by měla vzniknout především na D1 v oblasti Prahy a Brna.

Bezpečnostní opatření na D1 jsou součástí projektu Jednotného systému dopravních informací pro ČR, na který je v letech 2005 až 2007 plánováno zhruba 60 milionů korun. Jsou v tom zahrnuty zejména investiční náklady na budování Národního dopravní informačního centra a nezbytné infrastruktury. Vlastní provoz centrálního datového skladu a navazujících aplikací přijde na 15 milionů korun ročně. Investiční i provozní náklady se hradí z rozpočtů nejen ministerstva dopravy, ale také informatiky, vnitra a ŘSD ČR jako provozovatele Národního dopravního informačního centra. Do projektu jsou zapojeni hasiči, policie i zdravotní záchranná služba, shrnula Zaoralová.

autoweb.cz, ČTK

20.12.2005 12:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist