HN: Škoda kvůli EU zvažuje i přesun výroby

Připravovavná směrnice, zavádějící emisní strop pro osobní auta, by mohla závažně ovlivnit hospodářskou situaci ČR.

Automobilka Škoda Auto by po případném přijetí evropské směrnice omezující emise oxidu uhličitého u automobilů zřejmě uvažovala o přesunu výroby směrem na východ. Dnešním Hospodářským novinám to řekl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Kontroverzní směrnici dnes projedná a pravděpodobně i schválí Evropská komise, píšou HN. „V takovém případě bychom zvažovali přesun výroby směrem na východ, abychom kompenzovali růst nákladů,“ uvedl Jahn.

Přijetí směrnice by podle něj mohlo vést rovněž ke zdražení aut o 40.000 až 70.000 korun a k růstu nezaměstnanosti. Směrnice počítá se snížením emise oxidu uhličitého automobilů na 130 gramů na kilometr. V současnosti přitom auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů na každý kilometr. Pokud balík zákonů navržený komisí schválí členské státy i Evropský parlament, budou muset evropské automobilky i světoví výrobci, kteří dovážejí auta do zemí EU, snížit emise do roku 2012, poznamenávají HN.

„Doufáme, že to neprojde. Místo toho, aby komise koncepčně řešila problém emisí oxidu uhličitého, zaměřila se jen na automobilky. Přitom návrh v podobě, v jaké jej znám, by pouze výrazně zvýšil automobilkám náklady, jeho přínos pro ekologii by byl malý,“ řekl Jahn a doplnil, že kvůli dodatečným nákladům by vzrostla cena každého automobilu o 1500 až 2500 eur. „Vyplývá to z analýz, které si nechala udělat Evropská komise,“ dodal.

Škodovky přitom podle něj vypouštějí méně emisí než mnohá evropská auta. Parametrů požadovaných komisí však zdaleka nedosahují. List zmiňuje i bouřlivou reakci dalších automobilek. „To je hospodářská válka. Jde o boj Francouzů a Italů proti Němcům,“ komentoval situaci Wendelin Wiedeking, šéf společnosti Porsche, která má v Německu nejvyšší průměr emisí na automobil, a to 295 gramů na kilometr. Podobné problémy podle deníku nemá například kolínská továrna TPCA, ve které se vyrábí auta Toyota, Peugeot a Citroen. „Vyrábíme lehká auta s malou spotřebou, jejich emise jsou v průměru dokonce pod 110 gramy na kilometr,“ uvedl mluvčí továrny Matěj Matolín.

Návrh, který komisaři dostanou na stůl, naplní podle mluvčího komise Johannese Leitenbergera závazky unie v boji proti globálnímu oteplování a zároveň konkurenceschopnost evropských automobilek zachová. Větší zodpovědnost, než se původně čekalo, budou mít i výrobci paliv. V naftě by mělo být méně síry a v benzinových směsích více biopaliv. Emise by podle plánů komise měly klesnout také díky lepší kvalitě pneumatik a převodovek, píšou HN.

autoweb.cz, ČTK

7.2.2007 10:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist